Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft i systemet  (läst 3284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KluddKalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Luft i systemet
« skrivet: 30 augusti 2010, 17:29:04 »
Nyligen hade jag ett par killar här som flyttade min utedel. Efter att de gjort detta så märker jag att expansionskärlet är tomt varje dag varpå jag får tömma ut luft från systemet (ovanpå varmvattenberedaren), fylla på med mer vatten och därefter tömma på luft igen. När jag går ner sen igen timmar senare eller nästa dag så upprepas detta.

Jag antar att det finns en massa luft i systemet. Men hur blir jag av med detta? Jag prövade att gå ut till utedelen och avlufta på den ventil som sitter där men då kom bara vatten direkt. Visserligen var detta direkt efter att den hade körts, vilket kanske spelar roll.

Nån som vet vad jag kan göra för att bli av med detta?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luft i systemet
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2010, 20:21:53 »
Har du luftat radiatorerna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad KluddKalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Luft i systemet
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2010, 09:38:43 »
Nej det har jag inte gjort. Trodde inte det behövdes eftersom värmeproduktionen inte är igång, den gör bara varmvatten.

Ska pröva det. Tack.

EDIT: Nu är det gjort, men det fanns ingen luft i dom. Så frågan kvarstår.
« Senast ändrad: 31 augusti 2010, 09:45:24 av KluddKalle »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft i systemet
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2010, 12:56:14 »
Vad har du för tryck i systemet?
Byttes allt vatten i hela systemet eller finns avstängning mot radiatorerna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KluddKalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Luft i systemet
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2010, 13:08:23 »
Om du med trycket menar det som går att avläsa på expansionskärlet så brukar den ligga på 1 bar ungefär. Men när jag kommer ner för att lufta brukar det ligga på noll eller i alla fall väldigt nära.

Tror inte de bytte nåt vatten i systemet så det kanske handlar om att fylla på med mer?

Som sagt, det kommer vatten ur radiatorerna när jag luftar så jag tror luften/avsaknaden av vatten finns mellan utedelen och pannan. De flyttade utedelen så det är lite längre mellan utedel och panna, så det borde behövas mer vatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft i systemet
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2010, 16:28:32 »
Låter knepigt, lite luft blir det om man byter vatten men så mycket som du beskriver verkar inte riktigt.
Finns någon automatavluftare som krånglar?
Eller är det dåligt hopdraget någonstans så det står och läcker ur en massa vatten?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KluddKalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Luft i systemet
« Svar #6 skrivet: 02 september 2010, 12:03:27 »
När de kopplade ihop allt verkade de sjukt noga. Men vem vet, jag får väl se om det läcker i nån skarv. Grejen är att sammanlagt så är rören in och ut fem meter längre än tidigare, och jag vet att de inte fyllde på med vatten, så det känns logiskt att jag behöver fylla på med mer. Men då borde å andra sidan problemet försvinna nu efter snart 14 dagar i och med att jag fyller på varje dag...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!