Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur bra är frikyla med hjälp av jordvärme?  (läst 1231 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Hur bra är frikyla med hjälp av jordvärme?
« skrivet: 16 juli 2022, 11:39:55 »
Har ännu inte införskaffat jordvärme. Ligger i planeringsstadiet än så länge….
Hur effektivt blir en fläktkonvektor med kyla kontra bergvärme? Vet att frågan tangerar frågan hur ”långt är ett snöre :)”. Vart mer eller mindre avrådd av en person häromdagen då jag nämnde en jordvärmeanläggning o kyla på sommaren. Han menade på att jordtemperaturen var för hög för att utvinna kyla!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad dafr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • f
SV: Hur bra är frikyla med hjälp av jordvärme?
« Svar #1 skrivet: 19 juli 2022, 17:49:22 »
Håller med personen som du pratade med, räcker inte till. För stor investering för liten effekt.
Thermia Optimum G2 8 duo 2010, 180 meter aktivt hål, 247 kvm och 4400 kwh per år för värme och vatten. Frikyla FSR12 uppe och FST44 nere, 3 CRC44 på g till övervåningen.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur bra är frikyla med hjälp av jordvärme?
« Svar #2 skrivet: 19 juli 2022, 19:52:51 »
Tack för svar!
Kanske skulle ha nämnt att jag naturligtvis kommer utvinna värme på vintern med nämnda anläggning så ni inte trodde att det endast var till för kyla :)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad dafr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • f
SV: Hur bra är frikyla med hjälp av jordvärme?
« Svar #3 skrivet: 19 juli 2022, 20:06:24 »
Det såg jag som självklart, annars blir det lite fel att kalla det fri kyla tänker jag. :)
Thermia Optimum G2 8 duo 2010, 180 meter aktivt hål, 247 kvm och 4400 kwh per år för värme och vatten. Frikyla FSR12 uppe och FST44 nere, 3 CRC44 på g till övervåningen.

Utloggad timmpo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Hur bra är frikyla med hjälp av jordvärme?
« Svar #4 skrivet: 28 juli 2022, 14:37:08 »
Vanliga fläktkonvektorer räcker tyvärr inte ihop med jordvärme, däremot med riktigt överdimensionerade kylbatterier tex avsedda för ventilationsaggregat i kommersiellt bruk kan man få effekt om man har bra förutsättningar (var i landet man bor och lermark)

Jag kör själv frikyla ihop med jordvärme sedan några år tillbaka och det fungerar bra, spec i år då köldbärartempen fortfarande är under 14 grader. Och vad man anser är bra har vi ju alla olika tänk, mitt hus blir så fort solen tittar fram uppemot 27 grader på övervåningen utan kyla och med kylan på så kan jag hålla 23 på övervåningen och 22.5 på entréplan och de dagar vi här hade närmare 35 grader ute och man kommer in till under 23 vill man i mitt fall inte ha kallare inne.

Jag använder mig av två kylbatterier, ett jätte stort på vinden som matar övervåning och ett på kattvind som matar entréplan men kommer nog komplettera med ett till på entréplan för att kunna hålla nere fläkthastigheten lite mer.

Men står man i tankarna och väljer mellan berg och jordvärme och vill ha frikyla så är ju valet enkelt, men av annan anledning inte kan ha borrhål eller om man redan har en jordslinga och bor bra så tåls det att tänka på. Då installation av 2 AC agg samt elen till dessa med dagens elpriser inte är gratis direkt, då jag pga spridningen inte klarar mig med endast ett AC agg.
« Senast ändrad: 28 juli 2022, 15:11:59 av timmpo »
110+70m2 IVT Greenline "hopkok" 300m jordvärmeslang.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur bra är frikyla med hjälp av jordvärme?
« Svar #5 skrivet: 28 juli 2022, 15:12:26 »
Sätt dit en Daikin GEO3 med aktiv kyla så får du skönt klimat i huset även med jordvärme. Den kan kyla även om brine är 30 grader varmt.

Mvh
Daikin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!