Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avlufts temp ?  (läst 19154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blixtens

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Avlufts temp ?
« skrivet: 13 mars 2010, 14:58:50 »
Halloj pÃ¥ er alla . Jag har precis instalerat en 360p , och har inte justerat mina takventiler än. Men min frÃ¥ga är vilken är den idealiska avlufts tempen , när kompressorn jobbar som bäst ?  ???

Utloggad Henry FÃ¥geljazz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Avlufts temp ?
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2010, 09:36:48 »
Jag kör just nu med elpatronen blockerad och min avluftstemp på en 410p ligger runt noll grader vilket väl tyder på att kompressorn lyckas pressa ut en hel del värme ur utgående ventilationsluft. Kompressorn klarar att leverera 55 ºC men då shuntar jag inte ut något varmvatten i radiatorslingan (framledningstemp är nu 18 grader) utan värmer huset med en Cronspis.

Tänker du justera din ventilation själv? Vad jag förstår är det viktigt att justeringen blir bra för att pumpen ska kunna ge den ekonomiska vinst som den har kapacitet för.
« Senast ändrad: 14 mars 2010, 09:38:19 av Henry FÃ¥geljazz »

Utloggad blixtens

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Avlufts temp ?
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2010, 10:49:58 »
Jag har en kille som ska hit och hjälpa mig med det , samt göra rent luftkanalerna !  :)

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Avlufts temp ?
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2010, 16:54:48 »
Det blir billigare ju lägre ventilation du har.