Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avlufts temp ?  (läst 19154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blixtens

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Avlufts temp ?
« skrivet: 13 mars 2010, 14:58:50 »
Halloj pÃ¥ er alla . Jag har precis instalerat en 360p , och har inte justerat mina takventiler än. Men min frÃ¥ga är vilken är den idealiska avlufts tempen , när kompressorn jobbar som bäst ?  ???

Utloggad Henry FÃ¥geljazz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Avlufts temp ?
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2010, 09:36:48 »
Jag kör just nu med elpatronen blockerad och min avluftstemp på en 410p ligger runt noll grader vilket väl tyder på att kompressorn lyckas pressa ut en hel del värme ur utgående ventilationsluft. Kompressorn klarar att leverera 55 ºC men då shuntar jag inte ut något varmvatten i radiatorslingan (framledningstemp är nu 18 grader) utan värmer huset med en Cronspis.

Tänker du justera din ventilation själv? Vad jag förstår är det viktigt att justeringen blir bra för att pumpen ska kunna ge den ekonomiska vinst som den har kapacitet för.
« Senast ändrad: 14 mars 2010, 09:38:19 av Henry FÃ¥geljazz »

Utloggad blixtens

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Avlufts temp ?
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2010, 10:49:58 »
Jag har en kille som ska hit och hjälpa mig med det , samt göra rent luftkanalerna !  :)

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Avlufts temp ?
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2010, 16:54:48 »
Det blir billigare ju lägre ventilation du har.

Däremot finns det ju normer för hur mycket ventilation man ska ha för att hus och de som bor i huset ska må bra. Sen så behöver kompressorn en viss mängd luft för att fungera. Det kan också vara värt att se till att avluftstempen ligger på en nivå så att man minskar avfrostningarna. Om det blir billigare att sänka ventilationen och få fler avfrostningar eller att höja nått snäpp och minska avfrostningarna är svårt att sia om. Men mindre avfrostningar leder ju till färre start och stopp för kompressorn och förhoppningsvis håller kompressorn därmed lite längre.

Slutsats: Injusteringen av ventilationen är med för husets och invånarnas skull än pannans. Den behöver en viss mängd för att fungera, så länge den har det så är det billigare att ha så låg ventilation som möjligt.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Avlufts temp ?
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2010, 18:29:09 »
Gurravasa.

Hur ser kalkylen ut om det är plusgrader på inkommande luft?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Avlufts temp ?
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2010, 20:17:05 »
Gurravasa.

Hur ser kalkylen ut om det är plusgrader på inkommande luft?

Om det är plusgrader ute menar du?

Ju varmare luften som du drar in i huset är desto mindre kostar det att ventilera såklart. Men så länge du har behov av att värma upp huset och luften du drar in är kallare än den du tar ut så kostar det att ventilera.

Poängen med FLVP är ju att det inte kostar lika mycket att ventilera som det hade gjort annars eftersom man återvinner en del av den värme man ventilerar ut.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Avlufts temp ?
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2010, 21:57:49 »
Min fundering gällde ifall avluftningstemperaturen är lägre än den inkommande friska luften.

Hur blir kalkylen då?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Avlufts temp ?
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2010, 00:21:02 »
Min fundering gällde ifall avluftningstemperaturen är lägre än den inkommande friska luften.

Hur blir kalkylen då?

Kalkylen blir fortfarande negativ, dvs det kostar att ventilera. Tänk att om du tar ut 100 liter 20ºC luft och återvinner en del av värmen och stoppar tillbaka in i huset så kan du ju inte producera mer värme än vad de 100 liter du tog ut innehöll. Och de 100 liter du tar ut ersätts ju av 100 liter tilluft som kyler ner huset.
« Senast ändrad: 15 mars 2010, 00:25:33 av gurravasa »
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Avlufts temp ?
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2010, 00:37:18 »
Om inkommande uteluft är +8 gr och avluft är 0 grader............

...blir inte kalkylen positiv då?

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Avlufts temp ?
« Svar #9 skrivet: 15 mars 2010, 11:37:46 »
Om inkommande uteluft är +8 gr och avluft är 0 grader............

...blir inte kalkylen positiv då?



Nej varför skulle den bli det? Även om du hade 100% återvinning av värmen i frånluften så skulle det som bäst bli gratis ventilation.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Avlufts temp ?
« Svar #10 skrivet: 15 mars 2010, 15:54:08 »
PÃ¥ sommaren har jag minst 200% Ã¥tervinning av värmen i frÃ¥nluften Thumbsup  Det räcker till varmvatten och lite värme. Om sommaren behövs vanligtvis ocksÃ¥ en större ventilation samtidigt som kompressorn ger nÃ¥got högre värmeeffekt med ett högre luftflöde än det minsta angivna. AlltsÃ¥; kall vinter = minsta rek fläkt - varm sommar = mesta möjliga fläkt  :)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Avlufts temp ?
« Svar #11 skrivet: 15 mars 2010, 15:56:58 »
Gurravasa

Är det inte så att värmepumpen suger ur energin ur den ex 8 gardiga luften, värmer upp varmvattnet med den och skickar ut ex 0 gradig luft?

Den ekvationen borde ge ett plus...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Avlufts temp ?
« Svar #12 skrivet: 15 mars 2010, 16:01:13 »
Gurravasa

Är det inte så att värmepumpen suger ur energin ur den ex 8 gardiga luften, värmer upp varmvattnet med den och skickar ut ex 0 gradig luft?

Den ekvationen borde ge ett plus...

Ja plus jämfört med att ventilera och inte återvinna, men inte plus jämfört med att inte ventilera ut luften alls.

Det går ju inte att suga ut mer energi ur den 8-gradiga luften (vem har så kallt inne?) än vad som finns i den. Det hade varit lite väl bra.
« Senast ändrad: 15 mars 2010, 16:03:24 av gurravasa »
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Avlufts temp ?
« Svar #13 skrivet: 15 mars 2010, 16:51:47 »
På sommaren är det rena vinstmaskinen att ventilera och samtidigt bereda varmvatten samt lite uppvärmning. Åtminstone där sommartemperaturen är en bit över 10 grader. En återvinning på ca 8-9 grader mellan frånluft och motsvarar eleffekten som behövs för kompressor och fläkt. Resten är vinst. Normalt är temperaturskillnaden mellan 15 och 19 grader för en halvgammal flvp.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Avlufts temp ?
« Svar #14 skrivet: 25 april 2010, 21:42:07 »
Jag gjorde bort mig genom att strypa ventilationen då jag fick för mig att det var att elda för kråkorna med så stor luftväxling.
Har svurit över hur dåligt pumpen fungerat i vinter då elpatronerna gått för jämnan och önskat min fd Nibe Twin tillbaka.
Nu var jag riktigt förbannad över skiten och skulle nästan kasta ut den dÃ¥ den inte ens klarade att hÃ¥lla tempen uppe nu under vÃ¥ren i VÃ¥r/Höst läget  knUp Tittade pÃ¥ avluftstempen som pendlade mellan -1,8 till -2,2 grader och frÃ¥nluften legade pÃ¥ 20-22 grader.
Kom dÃ¥ att tänka pÃ¥ min snÃ¥lhet och öppnade upp ventilationen till det den stod i förut. Efter det sÃ¥ ligger panntempen pÃ¥ 50-55 grader och det gÃ¥r att duscha flera pÃ¥ rad utan behöva frysa pÃ¥ slutet. Hämtar lätt hem tempen under dagen efter stora vattenuttag av morgonduschar  :D Jo dumsnÃ¥lheten har nog fÃ¥tt betala sig i vinter med strypt frÃ¥nluft  huvuddunk trotts att jag upplevt det som att ventilatonen är tillräcklig med kallras frÃ¥n tilluftsdonen ovan fönstren.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!