Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan jag byta slang till Optima 600 själv?  (läst 340 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ppcom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan jag byta slang till Optima 600 själv?
« skrivet: 08 november 2023, 21:55:19 »
Vi har en Optima 700. Det visar sig att slangen mellan fasaden och värmepumpen har sett (betydligt) bättre dagar. Upptäckte exakt hur illa det var när jag skulle byta isolering på den. Nu är frågan: Går det att byta på egen hand och i så fall, var får man tag på rätt slang? Jag är dessutom osäker på hur man fyller på vatten igen efter ett byte. Tacksam för någons kloka hjälp här.


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Kan jag byta slang till Optima 600 själv?
« Svar #1 skrivet: 08 november 2023, 22:22:04 »
Ja du kan byta den själv, men lite osäker på om det är lämpligt om du är osäker på var du fyller på. Ta några timmar och titta runt på systemet och fundera på hur allt hänger ihop.
Kan du höja trycket på tryckmätaren till "radiatorerna eller golvvärmen" så fyller du på rätt ställe. Sen kan du tömma på olika sätt.

Tycker du ska vänta till sommaren innan du byter, risken för problem med passform, bussningar eller nipplar kan behövas för att rätta till felköp. Eventuellt lyckas lina någon ända utan problem och stress.

Se till att välja oxyslang. Kan kallas bromobutylgummi.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad ppcom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan jag byta slang till Optima 600 själv?
« Svar #2 skrivet: 08 november 2023, 22:39:38 »
Tack för klokt svar!

Jag är lite nervös för att den där slangen ska springa läck mitt under kallaste vintern. Om något kan gå sönder vid värsta tidpunkt så brukar det göra det :D Hela metallhöljet på den är trots allt bortrostat och slangen har troligen suttit där i över 10 år. Men de kanske inte springer läck så lätt trots allt?

Fylla på vatten till radiatorerna har jag fixat tidigare. Jag fick för mig att den här påfyllningen skulle göras någon annanstans, men det är alltså samma vred (jag har en IVT 290)? I så fall är det ju lätt som en plätt :)

Jag tror att jag får öppna höljet på värmepumpen där ute och kika litegrann som du säger, hittills har jag bara studerat värmepannan här inne.

Tack för hjälpen!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!