Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med shuntet tilskudd  (läst 1201 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad einaroh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Problem med shuntet tilskudd
« skrivet: 14 oktober 2009, 17:49:24 »
Heisann!

Jeg er den stolte eier av et IVT Optima varmpumpe, med tilhørende inne og ute deler. Vi har en dobbeltmantlet beredet med ekstra tilskuddsvarme etter behov. Vi har prøvd å få tak i IVT eksperter i en uke nå, men firmaets mann er visst på ferie i Thailand, så jeg hendvender meg til dere. Problemet med vår varmepumpe, er at shuntet tilskudd ikke ser ut som det fungerer. Er det ikke slik at styringsenheten ( en IVT shuntat tilskodd R 800 boks) for shuntet tilskudd, skal automatisk koble inn tilskuddet etter behov, når varmepumpen ikke klarer å levere mer varme?

Vårt problem begynte med alarmen "Utløst Lavtrykkspressosat", og tilskudd (eller sikringen til tilskuddet) var koblet ut. Hele utenheten var dekket av is. Naturligvis, skrudde jeg på tilskuddet, og isen ble avviset, og pumpen kunne gå igjen. Men, når ønskelig temperatur i varmekretsen utenfor nådde 41 grader, slo ikke tilskuddet seg av automatisk. Dette skjer uavhengig av om bryteren på tilskuddsboksen sto i den ene eller den andre posisjonen. Vi vet egentlig ikke hvilken posisjon bryter som slår av og på Shuntet Tilskott R800 boksen skal stå i - fordi ingen indikator rundt bryteren eller indikator lampe er på utsiden - jeg vet at den ene veien så slutter bryteren kretsen, og den andre veien bryter den kretsen. Hvordan vet jeg at styringsenheten kobler til et og ett element etter behov, slik det skal, og ikke kjører fullt tilskudd uavhengig av posison? LED-Lampen inne i boksen når du skrur av lokket blinker bare uavhengig av bryterens posisjon. Skal bryteren være på eller av for at den skal automatisk styre elementene?

VI vil jo ikke fyre huset med tilskuddet (er forferdelig uøkonomisk), men med varmepumpen mest mulig, men jeg kan ikke være hjemme hele tiden og vente Ã¥ alarm hver gang jeg skal skru pÃ¥ tilskudd i sikringsskapet. Jeg vil gjerne har sikring pÃ¥ i sikringsskapet og vite at hele systemet styrer seg selv.  Kan noen hjelpe meg forstÃ¥ hva som foregÃ¥r, evt. fortelle meg hva jeg gjøre, for rørleggerfirmaet pÃ¥star jeg skal kontakte elektriker for Ã¥ sjekke kretsene, da jeg ikke tror noe er i veien med hverken tilskuddsboks eller styringsenheten.

En annen ting er at temperaturen er kun rundt 4-5 grader her i Bergen nå, og kutter jeg strømmen fra sikringsskapet til tilskuddet i bereden slik at varmepumpen må gjøre hele jobben, så blir utedelen etter noen timers bruk til en eneste stor isklump. Jeg innbiller meg at tilskuddet skal være med i avvisingprosessen, og den automatiske avvisingen slår på tilskuddet for å tine element etterhvert som de tildekkes med is/rim/snø. Jeg har også forstått at tilising av utenhet er spesielt vanlig ved disse temperaturene.

Vi skal pÃ¥ ferie fra 24.10, og vil at gjerne systemet fungerer som det skal - at vi slipper Ã¥ fyre pÃ¥ tilskuddet halvannen uke mens vi er pÃ¥ ferie. Enheten fungerte greit i januar februar og frem til oktober, og gikk konstant uten tilskuddet pÃ¥. NÃ¥ etter sommeren fungerer ingenting som det skal, og vi  har egentlig ikke rørt noen innstillinger eller noe.

Kan noen hjelpe meg med dette/disse problemene, selv om det er litt dårlig forklart - og selv om jeg er norsk?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!