Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Caldo XRH 40  (läst 13589 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #15 skrivet: 08 december 2018, 08:19:38 »
Solo är väl ”optimerad” över en entrédörr för att den har en lite lägre innerdel men den lär väl inte ha en speciellt annorlunda reglering?
Precis som panasonic marknadsför sin låga LZ..

Men någon cm eller 2 på höjden kanske kan vara det som behövs i vissa fall för att det ska fungera bättre
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #16 skrivet: 08 december 2018, 08:31:02 »
Står i produktbladet att den har en längre kastlängd för att bättre sprida värmen.
Exakt vad det innebär är som vanligt skrivet i stjärnorna när det gäller luftvärmepumpar.
Det är rätt irriterande att ingen tillverkare kan släppa på fullständig info om hur fläktstyrningen är konfigurerad, för många är det ju faktiskt rätt avgörande vid val av maskin.
« Senast ändrad: 08 december 2018, 08:32:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #17 skrivet: 08 december 2018, 08:47:37 »
Längre kastlängd jämfört med Caldo ?
Gäller att maskinen inte når sitt börvärde så fort om man ska ha nytta av längre kastlängd!
Sitter inte tempgivaren placerad annorlunda så låter det inte som nickodemus skulle bli hjälpt av en solo, om nu inte den lilla skillnaden i bygghöjd skulle vara helt avgörande.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #18 skrivet: 08 december 2018, 08:55:07 »
Fläktstyrningen i manuellt läge kan ju vara helt annorlunda konfigurerad, den skulle ju rent teoretiskt kunna vara HELT manuell, så det kan ju vara en enorm skillnad, problemet är ju bara att alla tillverkare mörkar hur deras maskiner agerar i manuellt läge av någon outgrundlig anledning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #19 skrivet: 08 december 2018, 09:02:53 »
Du menar att även om börtemperaturen är uppnådd så ska den fortsätta blåsa med samma fläkthastighet som du ställt in manuellt?
Det är väl något liknande som han nu har med kaminläget eller fungerar det inte på liknande sätt?

Du säljer ju både solo och caldo så du får gå igenom servicemanualerna där uppgifterna du söker kanske finns  tummenupp
Eller så får du ringa herr daikin
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #20 skrivet: 09 december 2018, 06:59:11 »
Jag menar inte att det är så (men jag tycker att det borde vara så när man kör en fläkt manuellt) utan att det så vitt jag kan förstå är olika uppträdande på fläkten eftersom man i produktbladet anger att kastlängden skall vara större på Solo, kastlängd för mig = fläkthastighet och kanske hur mycket "manuell" den är.
Skulle förvåna mig om det finns en speciell servicemanual för de nordiska modellerna av något enskilt fabrikat, speciellt i de fall man varit inne och ändrat hur fläktarna uppträder i manuellt läge. Jag kan i alla fall inte hitta nåt om det i de servicemanualer jag kollat i.
Jag har ju under årens lopp talat med många olika distributörer och importörer och just detta med hur och varför fläktarna uppträder som de gör i manuellt läge på olika maskiner verkar det vara både få som helt känner till, och ännu färre som kan förklara.
Jag misstänker dessutom att det anses vara någon form av affärshemlighet då det är så mycket höljt i dunkel som det faktiskt verkar vara.

I de flesta fallen så sänks ju hastigheten vid låg uteffekt för att man inte skall uppleva draget som "kalldrag", tror de flesta tillverkare har den typen av funktion. Brukar vara begränsat vid ca 26 grader utblåstemp (skall aldrig kunna bli lägre än så).

Just i fallet med Caldo och Solo så verkar det ju i alla fall finnas olika uppträdanden även om man inte går in på några detaljer i det material som finns tillgängligt.

Kaminläget kommer inte att fungera i detta fall då dess funktion är att fläkten börjar blåsa på igen om temperaturen stiger ÖVER börvärde med x antal grader. Stannar maskinen på börvärde och ingen annan värme tillförs så kommer ju temperaturen aldrig att gå så högt att fläkten startar igen.
« Senast ändrad: 09 december 2018, 07:14:18 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #21 skrivet: 09 december 2018, 09:24:45 »
Vad jag kan minnas var det bara Toshiba som hade en modell där man kunde ha en fast fläkthastighet oavsett om den producerade värme eller vid uppnådd börtemperatur bara fläktade igenom innerdelen med rumstempererad luft i valfri fläkthastighet, en del gillade funktionen och andra inte då rumstempererad luft som blåser upplevs som kall.
Toshiba har någon form av kaminläge på den "senaste" modellen men har inte koll på hur den fungerar.

Vet inte om det verkligen finns några "nordiska modeller" längre då det är snarlika kalla förhållanden i andra delar av Europa och egentligen världen, så har tillverkaren modeller som är anpassade för det klimatet så borde dom rimligen säljas där det finns behov istället för att utveckla en modell för varje region även om det kan skilja i tex luftfuktighet.
En del modeller har förvisso inte ca 220-240V så dom blir knepiga att sälja överallt  :)

Verkar märkligt om det ska vara sånt hych hych runt hur fläktarna fungerar, det företag som är intresserat av något köper bara in konkurrerande tillverkares modell och tar reda på det dom vill veta ::)

"större kastlängd" är lite diffust om det inte framgår vad man jämför mot.
För att få längre kastlängd så behöver man antingen högre flöde och/eller en specifikt anpassad vinge vid utblåset för ändamålet.
Hög fläkthastighet kan låta en hel del istället och speciellt om innerdelen är liten till formatet.

En luft/luft värmepump ska/bör ju egentligen ses som ett komplement så man kan inte kräva allt av dom rackarna  tummenupp

Herr Daikin kan säkert ge dig lite mer info om du vill grotta ner dig i mer info tummenupp


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad hsmapa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #22 skrivet: 09 december 2018, 13:42:07 »
Min Toshiba polar2  kör på inställd fläkthastighet oavsett värmebehov vilket är kanon för min källare som mår bra av konstant hög luftcirkulation.
Det är något alla pumpar borde ha som val kan man tycka, förstår inte vitsen med autostyrning av fläkt om man inte specifikt valt autoläget.
Vad som var sämre med denna modell var att vingarna styrs via remoten och kräver 50 tryckningar för att komma till rätt läge.
« Senast ändrad: 09 december 2018, 16:05:12 av hsmapa »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #23 skrivet: 09 december 2018, 15:23:59 »
När det är värmebehov så kan dom flesta välja en manuell fläkthastighet men det jag menade var om fläkten fortsatte gå i den hastigheten även när den uppnått börtemperaturen eller går den ner i lägsta läget och bara känner av inkommande lufttemperatur när kompressorn inte går längre ?

Om du har den senaste så finns väl även någon form av specifik knapp eller liknande för kaminläget ?

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad hsmapa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #24 skrivet: 09 december 2018, 16:02:13 »
Vet ej om ditt inlägg var riktat till mig TS men jag uttryckte mig dåligt ang min polar 2 ras10nd som är en äldre modell från 2010 nåt och har inget kaminläge vad jag vet
Ja min fläkt går i den hastighet jag ställt in (1-5) oavsett om värmebehov finns eller ej, dvs helt manuell styrning.

De pumpar som man kan ställa in "manuellt" men som ändå reglerar fläkthastigheten själv efter uppnått börvärde kan man ju knappast kalla manuella eftersom de styr fläkten automatiskt efter värmebehov.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #25 skrivet: 09 december 2018, 17:00:11 »
Om det bara blåser igenom innerdelen med hög fläkt utan att den producerar värme så upplevs det som kall luft som kommer ur innerdelen och det kan kännas dragit i en stor del av huset och för min del så föredrar jag att den går ner på lägsta fläkthastighet så man inte får det draget, är nog bara dom som eldar i kamin som vill ha den funktionen med att den fortsätter blåsa vid uppnådd börtemperatur.

Trodde du hade den senaste men då heter den något annat  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #26 skrivet: 09 december 2018, 17:30:22 »
Vet ej om ditt inlägg var riktat till mig TS men jag uttryckte mig dåligt ang min polar 2 ras10nd som är en äldre modell från 2010 nåt och har inget kaminläge vad jag vet
Ja min fläkt går i den hastighet jag ställt in (1-5) oavsett om värmebehov finns eller ej, dvs helt manuell styrning.

De pumpar som man kan ställa in "manuellt" men som ändå reglerar fläkthastigheten själv efter uppnått börvärde kan man ju knappast kalla manuella eftersom de styr fläkten automatiskt efter värmebehov.
Ja jag instämmer helt med dig här hsmapa att har man ställt in en manuell fläkthastighet så skall denna innehållas oavsett pumpens värmeavgivning annars kan det inte kallas för manuell inställning. Jag har själv några Toshiba av lite äldre modell och på dem fortsätter innerdelsfläkten att gå på manuellt inställd fläkthastighet oavsett hög, låg eller ingen värmeavgivning alls, helt perfekt naturligtvis. Vill man att fläkthastigheterna skall regleras upp och ned efter pumpens värmeavgivning så ställer man bara in fläkten på auto.
Men på våra pumpar så finns det ej heller någon knapp för kaminläge vilket inte behövs heller eftersom pumpen sköter detta med automatik när man har manuellt inställd fläkthastighet.
Nu för tiden har man infört en särskid knapp för kaminläge men då går heller inte pumpen i värmeläge vid behov som våra pumpar gör utan då får man ställa tillbaka pumpen i värmeläge igen isf, rena skämtet alltså. F.ö kan man väl bara konstatera att även alla ev manuella fläkthastigheter på pumparna är egentligen de samma som autoinställningen.
Frågan är om de överhuvudtaget finns några pumpar på marknaden idag som innehåller manuellt inställd fläkthastighet oavsett värmeavgivning?? Tror knappast det förstås. Å andra sidan skulle de väl inte vara så märkvärdigt tycker man att programmera om i styrenheten för pumparna så att man skulle kunna få till den här förnämliga funktionen, det hade löst många problem för många pumpägare idag främst när de gäller att få till en bra värmespridning i husen.
« Senast ändrad: 09 december 2018, 17:32:45 av Karis »

Utloggad Karis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #27 skrivet: 09 december 2018, 17:50:03 »
Min Toshiba polar2  kör på inställd fläkthastighet oavsett värmebehov vilket är kanon för min källare som mår bra av konstant hög luftcirkulation.
Det är något alla pumpar borde ha som val kan man tycka, förstår inte vitsen med autostyrning av fläkt om man inte specifikt valt autoläget.
Vad som var sämre med denna modell var att vingarna styrs via remoten och kräver 50 tryckningar för att komma till rätt läge.
När de gäller styrningen av vingen så har jag väl bara en dålig erfarenhet vad gäller Toshibapumparna och det är att vid ett ev strömavbrott ställer sig vingen i något slags utgångsläge riktad rakt ned mot golvet, vilket är helt förkastligt förstås, och så där vågade man inte ha det om man inte va hemma t.ex. Så där lärde ja mig av raffen här på forumet att man kunde koppla ur elkontakten till drivmotorn för vingen och sen kan man bara justera vingen med handen, fungerar helt perfekt och man ändrar ju nästan aldrig inställningen om man är nöjd med den.
Så det här kan kanske vara ett litet tips till dig också här hsmapa, han har beskrivit hur man gör i den här länken:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28228.msg268702#msg268702

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #28 skrivet: 09 december 2018, 18:21:15 »
Ja jag instämmer helt med dig här hsmapa att har man ställt in en manuell fläkthastighet så skall denna innehållas oavsett pumpens värmeavgivning annars kan det inte kallas för manuell inställning. Jag har själv några Toshiba av lite äldre modell och på dem fortsätter innerdelsfläkten att gå på manuellt inställd fläkthastighet oavsett hög, låg eller ingen värmeavgivning alls, helt perfekt naturligtvis. Vill man att fläkthastigheterna skall regleras upp och ned efter pumpens värmeavgivning så ställer man bara in fläkten på auto.
Men på våra pumpar så finns det ej heller någon knapp för kaminläge vilket inte behövs heller eftersom pumpen sköter detta med automatik när man har manuellt inställd fläkthastighet.
Nu för tiden har man infört en särskid knapp för kaminläge men då går heller inte pumpen i värmeläge vid behov som våra pumpar gör utan då får man ställa tillbaka pumpen i värmeläge igen isf, rena skämtet alltså. F.ö kan man väl bara konstatera att även alla ev manuella fläkthastigheter på pumparna är egentligen de samma som autoinställningen.
Frågan är om de överhuvudtaget finns några pumpar på marknaden idag som innehåller manuellt inställd fläkthastighet oavsett värmeavgivning?? Tror knappast det förstås. Å andra sidan skulle de väl inte vara så märkvärdigt tycker man att programmera om i styrenheten för pumparna så att man skulle kunna få till den här förnämliga funktionen, det hade löst många problem för många pumpägare idag främst när de gäller att få till en bra värmespridning i husen.

ja det är en smaksak om man vill ha den funktionen.
Själv vill jag inte ha en fläkt som bara står och blåser igenom utan värme då det bara känns som det drar svalt/kallt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #29 skrivet: 09 december 2018, 20:33:54 »
Ja anledningen till att man har frångått den här fantastiskt fina funktionen på pumparna är väl att det är ett antal frusna kärringar som har klagat på att det blåser svalt/kallt trots att det bara är den interna rumsluften på ca +21-24C som blåser runt. Luft i rörelse upplevs alltid som lite svalare/kallare än om luften står still, rätt synd iaf tycker ja att ett antal frusna kärringar skall förstöra för en massa pumpägare som i allra högsta grad skulle vara förtjänta av denna högst eminenta funktion.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!