Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Att använda VP mot acctank med förrÃ¥dsberedare. Bra eller dÃ¥ligt?  (läst 4334 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BlueM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min gamla, havererade VP (frÃ¥n 1996) kördes mot en accumulatortank (500 liter) som har en inkapslad förrÃ¥dsberedare (200 liter) för varmvatten. VV vämdes indirekt eftersom min g:a VP saknade växelventil.  PÃ¥ andra sidan om acctanken finns olika shuntblock för golvvärme och vanliga radiatorer.

Nu ska jag in med ny modärn pump och vill ha lite synpunkter på om det är en god ide' att återanvända acctanken på liknande sätt som tidigare. Skillnaden skulle vara att leda vv via förrådsberedaren till VP och på så sätt få förvärmt varmvatten.

Kommentarer? Synpunkter? Tänker jag fel?

mvh
-BlueM
« Senast ändrad: 26 september 2011, 12:30:08 av BlueM »

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
En modern VP arbeter oftast med sk. flytande kondensering vilket innebär att du under långa tider kan få ganska låga temperaturer i tanken (ca 30-45°C)

Just vid dessa låga temperaturer finns störst risk med tillväxt av legionella och att ha 200liter för att leda in i den nya tanken tycker inte jag känns så bra.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad BlueM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tänkte alltså leda det förvärmda varmvattnet vidare till pumpen och där ska temperaturen höjas så att legionellarisken elimineras . Spelar det någon roll hur stor acctanken (eller förrådsberedaren) är?

mvh
-BlueM

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Hade det varit en varmvattenslinga på 8liter i acktanken så hade vattnet blivit omsatt varje gång du tappade lite varmvatten och då hade det inte varit problem men med 200liter så finns risken att en del av vattnet kanske aldrig blir omsatt och bakterietillväxt kan uppstå därav min skepsis.

Den gamla VP jobbade troligtvis precis tvärt om.
Den hade en hög temp ut till tanken(som minimerade bakterietillväxt) och sedan löste man det med shunten ut mot golv/radiator krets.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad BlueM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
OK Legionellarisken sitter pÃ¥ minussidan. Finns det nÃ¥gra fördelar med förslaget?  Ska/kan man använda acctanken och strunta i att förvärma vv?   (dvs. Plugga förrÃ¥dsberedaren)

mvh
-BlueM

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Eller så köper du en VP utan inbyggd varmvattenberedare och kopplar till ack-tanken med flytande kondensering.
Varmvattnet förvärmer du i tankens förrådsberedare och slutvärmer i en elberedare på 100 liter.

Om du väljer att inte använda förrådsberedaren så fyll den i så fall med vatten (plugga inte anslutningarna) så att den blir en del av 'ackumulatorn'...
« Senast ändrad: 26 september 2011, 14:08:37 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BlueM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Eller så köper du en VP utan inbyggd varmvattenberedare och kopplar till ack-tanken med flytande kondensering.
Varmvattnet förvärmer du i tankens förrådsberedare och slutvärmer i en elberedare på 100 liter.

Hur är det med legionella? Vilken minsta temp bör man i så fall ha i sista elberedaren?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Med 60°C i en varmvattenberedare dödar man ca 90% av legionella bakterierna på under 1 minut

Vid 70°C dödar man ca 90% av bakterierna på ca 10sekunder
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Du kan köpa en vp utan beredare och koppla din 200 liters beredare till den då behöver du inte nån elberedare men knäpptank får du fixa på annat vis.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BlueM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om man har liten vatten volym eller problem med knäppningar i radiatorerna så brukar man installera en tank i serie med vp framledning då brukar man slippa knäppningar samt att vp kommer att få mindre start stopp tanken brukar kallas för knäpptank. Knäppningarna brukar uppstå när vp gjort vv och växlar över till radiator systemet då kommer det en skvätt hett vatten ut i radiatorerna och rören växer och det kan knäppa i systemet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BlueM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är följande pÃ¥stÃ¥enden sant/falskt? dÃ¥ligt/bra?   Kom med synpunkter. Det var 15 Ã¥r sedan jag brydde mig om värmepumpar senast.

Om man kör sin vp mot acktank (500 liter) behöver man knappast nÃ¥gon sofistikerad styrning med utegivade, kurvor etc. Det räcker väl med att mäta temperaturen pÃ¥ lämpligt ställe i tanken och lÃ¥ta styrningen slÃ¥ av eller pÃ¥ pumpen när man hamnat utanför sitt önskade temperaturintervall.      Vad är lämpligt temperaturintervall?

Detta leder till längre körtider (och färre antal starter) än utan acktank ?!

mvh
-BlueM
 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Klart att kör du fast kondensering mot en acktank med stor diff mellan tillslag och stopp då får du riktigt långa gångtider men dåligt cop på grund av att vp tvingas jobba med onödigt höga temperaturer. Visst måste du ha en styrning även om vp jobbar mot acktank en shuntstyrning som styr mot ute temp tex.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BlueM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Styrning av shutgrupperna sker med kurvor och utegivare, jag avsåg styrning av VP mot acktank.
Vad är fast kondensering? ...flytande kondensering?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Styrning av shutgrupperna sker med kurvor och utegivare, jag avsåg styrning av VP mot acktank.
Vad är fast kondensering? ...flytande kondensering?

Fast kondensering innebär att värepumpen värmer till samma temperatur hela tiden. Flytande kondensering betyder att VP'ns start- och stopptemperatur anpassas till den framledningstemp som behövs för tillfället (via utegivare och värmekurva)
Problemet med en VP är att verkningsgraden minskar ju högre temperatur den måste jobba med. Därför är det mer ekonomiskt att använda flytande kondensering och inte värma mer än nödvändigt.


Du kan köpa en vp utan beredare och koppla din 200 liters beredare till den då behöver du inte nån elberedare men knäpptank får du fixa på annat vis.

Hur tänkte du att han skall värma en inbyggd förrådsberedare utan att värma hela ack-tanken ??
« Senast ändrad: 26 september 2011, 20:06:23 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!