Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Atria 10 gÃ¥r nästan konstant  (läst 2840 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BMF-Sweden

  • Gäst
BMF-Sweden
Thermia Atria 10 går nästan konstant
« skrivet: 21 november 2015, 21:49:29 »
Har en Thermia Atria 10 som jag upptäckte idag att den går i princip konstant.
111kvm hus + 100kvm uppvärmd källare och 30kvm uterum med vattenburen golvvärme. 20-21grader i huset och runt 8 i uterummet. Samma som jag alltid haft på vintern. Legat runt -3hela dagen och var -5 som kallast i natt.
Pumpen har kanske stannat 3ggr under dagen och då stått stilla i kanske 10min innan den startar igen.
Reagerade på att något var skumt i onsdags då det lät som vanligt men bara högre. Då låg det ett islager på hela "kyl-elementet" på utedelen. Spegelblankt på sidan som är mot fläkten. Körde då två styckten manuella avfrostningar och sedan var allt ok. Efter det har avfrostningen gått som den ska.
Ifrån 13.00 idag till nu verkar det som den stått still ungefär 30min när jag tittar på drifttimmarna. Kollade elmätaren och som det ser ut nu ligger jag på 85kWh på dygnet dvs 2550kwh på 30dagar. Förra året i november gjorde jag av med 1775kwh.
Haft ganska mycket strul med min pump. I somras strulade pressostaten för varmvattnet så den gjorde varmvatten 3ggr/timme. Jul förra året strulade köldbärarpumpen så den kopplade in elen väldigt tidigt och utedelen frös hela tiden. Misstänker att den började spöka redan under november månad förra året.
Oktober året innan så gav en givare upp så hela huset tjöt när pumpen gick. Då upptäckte vi även att växelventilen inte funkade helt.

Börjar bli less på att inte kunna "lita" på pumpen. Känns som jag jämt håller koll så att den funkar och bara väntar på nästa fel. Vad tusan kan ha hänt denna gången?
Fler som har många fel på sin Atria 10 eller är det jag som fått måndags-exemplaret? Vet att förra ägaren hade strul sista vintern hon bodde här då hennes elräkning hade gått i taket under vinter. Vad det var för fel vet jag inte då hennes son lyckades slänga "huspärmen" med alla papper när hon flyttade. Känns som att denna pumpen strulat mycket. Dock olika fel hela tiden. Börjar överväga mer och mer att byta ut den. Lyckligtvis har jag ännu försäkringen som tar självrisken vid fel så ännu har inte något kostat mig något alls förutom lite högre elräkningar några gånger. Men det tar på psyket att inte kunna lita på huset helt.

BMF-Sweden

  • Gäst
BMF-Sweden
SV: Thermia Atria 10 går nästan konstant
« Svar #1 skrivet: 22 november 2015, 13:16:05 »
Efter ett dygn har pumpen 23+timmar i drifttid och elmätaren visar att det gått 85kwh på ett dygn.
Något är riktigt knasigt med allt.
Fler här som ofta har strul. Känns som att det knappt kan bli höst innan nÃ¥got nytt strular med min pump.  :(

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Atria 10 går nästan konstant
« Svar #2 skrivet: 22 november 2015, 20:06:39 »
SvÃ¥rt att gissa vad som är fel, tror du behöver hjälp av en kyltekniker.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!