Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur fÃ¥ upp innetemperaturen  (läst 15527 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sommar1976

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö / Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Hur få upp innetemperaturen
« skrivet: 01 december 2010, 10:21:00 »
Har ett stort hus på 2 ½ plan plus vind och källare. Huset är från 1930.

Vår värmepump är en autotherm 615 och den är placerad i källaren.

Nu är problemet att inomhustemperaturen bara blir 17 grader och det är alldeles för kallt, speciellt för vår lilla baby på nio månader. (Ute är det minus 8 grader)

Vi har vattenburna element i hela huset. Har surfat runt och försökt ta reda på hur vi ska göra för att få upp värmen i huset, men hittar inget.

Har provat att höja temperaturen på värmepumpen genom att trycka på + och ++ för en halv respektive en grad varmare, men inget händer.

Varmvattnet i kranarna blir inte högre än 31 grader.

Vi blir glada för alla tips.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hur få upp innetemperaturen
« Svar #1 skrivet: 01 december 2010, 10:44:30 »
Är raddarna varma? Sitter det termostater på raddarna? Hur är värmepumpen inställd? Skriv ner alla värden från styrpanelen/skärmen och återkom.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad sommar1976

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö / Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hur få upp innetemperaturen
« Svar #2 skrivet: 01 december 2010, 11:16:23 »
Nybörjare på det här.
Vilka värden på styrpanelen? Hur får jag fram dem?

Elementen är inte iskalla, men inte varma heller. Det är gamla element med gamla termostater, de ser lite olika ut på olika element. Nu står de helt öppna i alla rum. I källaren är temperaturen 19 grader mot resten av huset som är ca 17 grader.

Vi hade kallt förra vintern också och nu har vi isolerat vinden och detta borde väl hjälpa något.

Vi har haft huset sedan maj 2009 och pumpen hade de gamla ägarna satt in, dock vet vi inte vilket år.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hur få upp innetemperaturen
« Svar #3 skrivet: 01 december 2010, 11:23:07 »
OK, du måste läsa manualen till pumpen och lära dig hur den funkar. Förhoppningsvis kanske du kan få svar även från någon som har erfarenhet av just din pump. Det är svårt att hjälpa om du inte kan få ut några värden från anläggningen.

Om jag var du med knodd och kallt och ett värmesystem som jag inte har koll på, skulle jag ringa en återförsäljare/servicefirma för Bosch/Autotherm. Det kan vara så att allt är tokigt inställt, men det kan lka gärna vara fel på pumpen.

Hoppas du hittar en lösning.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad sommar1976

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö / Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hur få upp innetemperaturen
« Svar #4 skrivet: 01 december 2010, 11:27:02 »
Jag går ner i källaren och ser vilka värden jag kan få fram. Har varit läst manualen på nätet och ska göra ett försök.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hur få upp innetemperaturen
« Svar #5 skrivet: 01 december 2010, 11:34:46 »
Jag går ner i källaren och ser vilka värden jag kan få fram. Har varit läst manualen på nätet och ska göra ett försök.

Värdena ska avläsas medan kompressorn går. Låt den jobba 10 minuter innan du läser av. Framledning och returledning för både värmebärare och köldbärare, värmekurva, hysteres, skriv upp allt du ser.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur få upp innetemperaturen
« Svar #6 skrivet: 01 december 2010, 11:46:08 »
De gamla 615 slår väl av kompressorn under -10 ºC och kör endast el. Tror att den gränsen ändrades på senare modeller. Är absolut ingen expert på dessa, men det kan vara värt att ta reda på till vilken yttertemp kompressorn går.
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad sommar1976

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö / Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hur få upp innetemperaturen
« Svar #7 skrivet: 01 december 2010, 11:47:00 »
Här är en länk till manualen:
http://www.boschvarme.se/upload/handbocker/Utgångna-AutoTerm205-207LV_anv2.2.pdf

Jag har tryckt på panelen och hittat fäljande uppgifter. Vet inte om de är till någon hjälp. Det är nog inte dem du nämde.

Temperaturer 22,6/67,7
Vatten +32 Element +32 Ute-8

Kopplingsdifferens
Maximal kopplingsdifferens 16,0
minsta kopplingsdifferens 4,0
Tidsfaktor 10,0
Accesnivå 0

Värmesystemstemperaturer
Temperaturinställningar
V: 23,6C
20 grader 22,6
15 grader 26,7
10 grader 30,8
5 grader 34,4
0 grader 39
-5 43,1
-10 47,2
-15 51,3

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hur få upp innetemperaturen
« Svar #8 skrivet: 01 december 2010, 12:28:10 »
Ojoj, jag tror du måste vänta på svar från någon som kan just den här styren mer i detalj, jag har tyvärr inte tid idag att läsa manualen för att veta vad de olika värdena betyder. En sak jag tycker låter skum är att du har så varmt i källaren, det kan tyda på att för mycket av vattenflödet går genom radiatorerna där. Föreslår att du stänger av radiatorerna i källaren helt och ser vad som händer i resten av huset.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad sommar1976

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö / Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hur få upp innetemperaturen
« Svar #9 skrivet: 01 december 2010, 13:06:46 »
Tack för hjälpen så långt.

Tänker ringa till vvs varuhuset och höra om de har någon idé på vad som kan göras. Byta termostater kanske?

Jag har mailat till energitjänst som har varit här och fixat med pumpen två gånger i somras och väntar på svar från dem.

Inte kul med extremt hög elräkning och ändå bara 17 grader inne samt 31 gradigt vatten att duscha i.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur få upp innetemperaturen
« Svar #10 skrivet: 01 december 2010, 13:10:08 »
Gick kompressorn när du läste av? Enligt värmekurvan skall du ha drygt 45 grader ut på elementen vid -8 ute (43,1 grader vid -5 och 47,2 vid -10). Som det ser ut nu har du bara 32 grader.
Nånting är det som är fel...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur få upp innetemperaturen
« Svar #11 skrivet: 01 december 2010, 13:14:43 »
Eftersom även varmvattnet är lika kallt så verkar det inte vara nåt växelventilproblem. Om eltillskottet går in så borde det bli betydligt varmare varmvatten iallafall. Kolla i menyerna om det är blockerat på nåt sätt. Kolla också om det finns några larm.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad meshugg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gnesta
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Hur få upp innetemperaturen
« Svar #12 skrivet: 01 december 2010, 13:15:49 »
är elementen på övervåningen luftade!!?
Bosch EHP 8 AW, CC 160 installerade 22/10 -10
1 plans hus med källare 95kvm +95 kvm
1 rörs system !!!
dränering och tilläggsisolering på grunden gjort 2010. Pordrän 1 lager med dränboxen

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hur få upp innetemperaturen
« Svar #13 skrivet: 01 december 2010, 13:17:55 »
Satt också och funderade på detta - kan elpatron/erna vara satta ur spel på något sätt? Samtidigt ska den väl klara att göra varmare vv än 31 grader med bara kompressorn?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad sommar1976

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö / Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hur få upp innetemperaturen
« Svar #14 skrivet: 01 december 2010, 13:18:41 »
Vad är kompressorn? Har inte riktigt lätt att koncenterar mig på att läsa maualen med en frysande nio månaders bebis i knäet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!