Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förhöjt tryckfall med tiden pÃ¥ KB?  (läst 2309 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pär Hylander

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Förhöjt tryckfall med tiden på KB?
« skrivet: 18 januari 2009, 19:26:01 »
Hej.

Har en IVT C7 installerad 99 som med tiden förefaller ha fÃ¥tt lägre och lägre KB-flöde.  Märker det pÃ¥ att DeltaT pÃ¥ KB har ökat över tiden. För nÃ¥gra Ã¥r sedan spolade jag förÃ¥ngaren och har gÃ¥tt och misstänkt att KB-pumpen tappat orken.  Ca 350 meter slang i gräsmattan

Larm lågt tryck pressostat har kommit ngn gång och nu nu kom den i går igen, dessutom återkom detta larm flera gånger vilket fick mig att misstänka frysning i förångaren, men det lär väl vara ett sekundärt problem?

Temp är typiskt +2/-8°C eller sÃ¥.  Vill minnas att deltat var mycket mindre när VP var ny.

Mätte difftryck och flöde lite "McGyverish" idag, 0,5 bar i difftryck och ca 0,1 l/s .  Är inte detta väldigt fel?  Borde jag inte haft runt 0,4 l/s vid sÃ¥ högt difftryck?. KB-pumpen i läge III.  Har även haft loss pumpen och undersökt den, den verkade frisk. Provade även med en annan (klenare dimensionerad) och det var sämre.

Kommunen gjorde stora markarbeten för ca 5 år sedan utanför vår tomt(4 meter hög och 30 meter bred banvall grävdes bort) vilket gav kraftiga sättningar i vår gräsmatta. Min lekmannafundering är att kollektorslangen på ngt sätt fått sig en kraftig strypning av detta. Kan det stämma, eller tänker jag krokigt?

Mvh, Pär

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förhöjt tryckfall med tiden på KB?
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2009, 19:44:51 »
Har du rengjort smutsfiltret?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pär Hylander

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Förhöjt tryckfall med tiden på KB?
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2009, 19:46:27 »
Har du rengjort smutsfiltret?


Ja,

Där var ytterst lite smuts och det var inte missfärgat eller ngt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förhöjt tryckfall med tiden på KB?
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2009, 19:50:28 »
Konstigt, nåt sånt har jag aldrig hört talas om, men det kan naturligvis vara så att markarbetet har gjort nåt med kollektorn.

Har du trycksatt ditt KB-system?
Du skalle ju kunna testa sätta ca 1 kg tryck pÃ¥ det och se om det blir bättre dÃ¥, det skulle kunna indikera sammanpressad eller veckad kollektor.  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pär Hylander

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Förhöjt tryckfall med tiden på KB?
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2009, 19:56:15 »
Konstigt, nåt sånt har jag aldrig hört talas om, men det kan naturligvis vara så att markarbetet har gjort nåt med kollektorn.

Har du trycksatt ditt KB-system?
Du skalle ju kunna testa sätta ca 1 kg tryck pÃ¥ det och se om det blir bättre dÃ¥, det skulle kunna indikera sammanpressad eller veckad kollektor.  Sc:,h

Nej, jag har inte provat att trycksätta det (med mer än munblÃ¥sning pÃ¥ exp-kärlet tidigare). Var faktiskt först idag jag sÃ¥g att KB-kretsen har tillÃ¥tet tryck pÃ¥ hela 4 bar.  SÃ¥ det kan ju vara intressant och se om det kan ge ngn effekt.

Kanske inte ska mållåsa på det där med KB-systemet, det är ju min lekmannafundering som ledde mig dit. Observationerna är dock det stora deltat på KB-kretsen och det stora tryckfallet samt låga flödet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Förhöjt tryckfall med tiden på KB?
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2009, 21:11:59 »
Kan ju vara KB-pumpen som håller på att ge upp också...

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Förhöjt tryckfall med tiden på KB?
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2009, 21:13:59 »
Det verkar rätt rakt tänkt. Allt tyder på att det är en strypning någonstans. Hade det varit något problem med förångaren eller pumpen hade utgående köldbärartemperatur varit betydligt högre.

Min första köldbärarslang var det veck på. JAg försökte få bort dem genom att trycksätta slangen. Det gick inte alls och då var det ändå ingen jord runt den utan bara vatten. Slangen är väldigt styv och med jord som mothåll, det blir nog svårt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Förhöjt tryckfall med tiden på KB?
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2009, 01:38:53 »
Prova med en likadan eller större KB-pump och se om det hjälper, kanske kan återförsäljaren hjälpa till med utlåning.

Stenar brukar "frysa" uppÃ¥t i marken. Lantbrukare i stenrika marker brukar fÃ¥ rensa sina Ã¥krar frÃ¥n mängder med nya stenar varje vÃ¥r för att inte fÃ¥ sina maskiner skadade. Kanske har du en sten under KB-slangen som sakta fryser uppÃ¥t och därmed stryper flödet? Beror förstÃ¥s pÃ¥ förhÃ¥llandet mellan hur djupt frosten gÃ¥r pÃ¥ din breddgrad samt hur djupt din slang ligger... 

Om det nu är en strypning av din slang nÃ¥gonstans i gräsmattan finns det utrustning för att hitta platsen för strypningen utan att behöva gräva upp hela gräsmattan. Man stoppar i en slags sändare i KB-slangen och sedan trycksätter man bakom. Sändaren stannar pÃ¥ platsen för strypningen (eller läckan som denna utrustning normalt används till att hitta). Sedan fÃ¥r man gÃ¥ omkring pÃ¥ gräsmattan med en särskild slags pejl-sökare för att hitta platsen för strypningen. Slutligen är det spaden som gäller. 

Denna utrustning är förstås ganska ovanlig, men kolla på ortens största VVS-firma. Om dom inte har kanske dom vet var du ska leta.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!