Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fråga till er med timpris: vilken % el använder ni låg-/toppris till uppvärmnin?  (läst 479 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Till er som har timpris el undrar jag om ni kan göra en gissning över hur mycket el ni använda under natten när elpris är låg respektive under dagtid med ”normala” pris? Dvs om ni har programmerat era VP för att köra mest på lågpristider.

Jag försöker räkna förbrukning/pris skillnad mellan FLVP och LVVP. Eftersom vi kommer inte att vara där de flesta av de kalla månaderna blir LVVP billigare att köra. Men vilken % elförbrukning kan ske under lågpristid? 60%, 80%, …?

Bakgrund till frågan är att jag bygger ett nytt 115kvm sommarhus Halland (SE4 området, nära kusten), en-våning, välisolerad, vattenburen golvvärme, och funderar på vilken värmepump vi ska köpa.

Tack!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3575
  • Karma +2/-0
85% lågpris är det bästa jag lyckats med under höstperiod med begränsad energilagring. Lågpris menas om man delar alla dygnets 24 timmar på 3, då blir det 8 av timmarna inom denna ramen som 85% av dygnets energi förbrukades.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Jag har eget färskt exempel på att nu så här års sjunker temperaturen inomhus med med 4°/2 dygn, dag 1 var regnig, dag 2 var solig.
Medeltemperatur 7,5°C, just nu 2°C.
Min slutsats är då att man borde just nu kunna köra 100% lågpris under natten, resten avstängt.

Blir det kallare ute, sjunker det snabbare,
vilken inomhus temperatur variation och sänkning under 20°C är ok när ni inte är där,
LVVPn orkar kanske inte helt köra ikapp upp till 20°C om bara 8 av 24 timmar används vintertid?!
Eller planerar du ställa LVVP på 10-15°C sparläge när ni inte är där, då kanske det fungerar bättre?
« Senast ändrad: 08 oktober 2023, 05:07:50 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad RK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaren! 85% eller mer låter bra och bättra än jag hade tänkt. Mest funderar jag om tiden när vi inte är där, och ja, jag planerar att ställa VP på en låg sparläge och hoppas att kunna förbruka mest under lågpristider.

Just nu funderar jag att köpa en NIBE F370 frånluftsvarmepump. Det verkar vara mycket billigare än en LVVP, men jag försöker förstå om det löna sig att investera mer för att förbruka mindre. Om jag kan använda circa 85% el under lågpris tider blir det väldigt många år innan investering sparas pengar.

Tipsa gärna någon rekommendationer!


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3575
  • Karma +2/-0
Om du räknar med F370 så bör du räkna som om att du värmde med bara elpatron. Du har ingen överenergi alls nästan med kompressorn jämfört med en luft/vatten. Dyrt att arbeta ikapp med bra verkningsgrad. F370 drar runt 600W när den går utan elpatron övrig tid, om du inte blockerar även kompressor. Tänk på att under 16-17 grader blir det helt blockerad kompressor.

Tänk på att det är svårt att få till en bra timprisstyrning i praktiken. Nibe har ganska bra schemaläggning. Men det kan vara svårt att se till att innetemperaturen inte faller för mycket, finns ingen feedback för det. Ingen vet hur många grader innetemperaturen faller per tidsenhet i förhållande till utetemperaturen på just ditt hus vid en viss nedställning av värmen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!