Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köra med blockerad cirkulationspump pÃ¥ EVP270  (läst 758 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EssoJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köra med blockerad cirkulationspump på EVP270
« skrivet: 25 oktober 2018, 13:15:12 »
Har en elpanna EVP270 dockad till en Nibe F 2026 samt en Vedpanna med ackumulatortank. Tyvärr är inte dessa system hopkopplade annat än i radiatorsystemet. Har fått info att jag måste stänga elpannan och blockera cirkulationen med en avstängningsventil på returen samt den ventil som sitter på cirkulationspumpen, och därefter öppna motsvarande på vedpannans system när jag vill elda med ved.

Nu börjar det bli kallt och eftersom jag helst eldar med veden (vill ha kvar möjligheten att köra värmepumpen och elpanna när vi inte är hemma) sÃ¥ vill jag ändÃ¥ inte riskera att värmepumpen fryser sönder. Den lär vara skyddad mot frysning endast när elpanna är igÃ¥ng. Därför undrar jag om man kan ha igÃ¥ng elpannan med avstängd cirkulationspump, den inställningen finns pÃ¥ elpannan,  och sänkt temperatur pÃ¥ elpannan.
Elpannan har den inbyggda funktionen att "gymnastisera" cirkulationspumpen lite dåd och då och min fråga är: Hur långa intervall kör pannan pumpen? Vet någon om cirkulationspumpen tar skada av denna "gymnastisering"? Cirkulationspumpen är av märket E.M.S Typ R2S 25-40.

Tacksam för svar av någon som vet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!