Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Jordvärme eller inte + ett antal följdfrågor  (läst 4849 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LUD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jordvärme eller inte + ett antal följdfrågor
« skrivet: 05 februari 2015, 18:45:42 »
Hej

Har tröttnat på höga elräkningar och börjat fundera på jordvärme men har ungefär 100 frågor. Så jag tänkte ställa några av dem här.

Förutsättningarna är följande.

Huset är från år 2000 och är på 200 kvm, 104 + 96. Huset är ett Teeghus vilket innebär att det är byggt av stålreglar och cellplast. Grunden består av en varmgrund, isoleringen ligger direkt mot marken och det finns ingen isolering i bjälklaget mellan grunden och nedre plan (samma princip som Ecogrund).

Huset värms idag med en 10 år gammal LLVP, en murspis, några elradiatorer samt elektrisk golvvärme i två badrum samt veranda. Vi har även en FTX-system med korsvärmeväxlare.

Värmeväxlaren står i grunden och blåser ut en stor del av luften där, resten leds upp till fyra sovrum på övervåningen. I grunden finns även luftvärmepumens innerdel samt varmvattenberedare.

Eftersom luftvärmepumpen värmer luften i grunden så värmer den även golven i hela nedervåningen, åtminstone ner till 5–10 minusgrader. Det blir sämre med värme på övervåningen så där har vi några elradiatorer.

Murspisen finns på nedervåningen och jag tror att vi eldar ca 6-7 kbm ved per år i denna.

Elförbrukning exkl. hushållsel ligger på ca 16 000 kwh/år. Om man lägger till energin för LLVP:n samt veden hamnar vi på ett totalt energibehov på  kanske 26 000kvh/år.

Eftersom LLVP:n antagligen börjar sjunga på sista versen och jag börjar tröttna på att släpa på all ved så har jag börja fundera på alternativ.

Till saken hör även att jag har en pool på ca 64 kbm som idag bara värms med solfångare, vilket inte räcker till för att uppnå den värme jag vill ha i poolen. Jag har också planer på att bygga en ca 50 kvm bastu/gäststuga ca 15 meter från huset.

Som jag ser det nu finns det två huvudalternativ:

Alternativ 1
Ny LLVP till huset, antingen en pump med två innerdelar eller två st. (Den ena i grunden och den andra på övervåningen.
LLVP till gäststugan
LVVP till poolen
Fortsätta elda med ved.

Alternativ 2
Byta till jordvärme (jag har gott om åkermark i direkt anslutning till den plats där gäststugan ska ligga) och då elda betydligt mindre med ved.

Om jag tar alternativ 2 har jag som sagt ett antal följdfrågor.

1. För och nackdelar att värma poolen med jordvärme
2. Är det för långt mellan hus och gäststugan för att det ska vara ekonomiskt vettigt med en kulvert emellan?
3. Ska värmepumpen i så fall stå i huset eller gäststugan? Det blir ju en kulvert i vilket fall som helst.
4. Om jag ställer pumpen i huset så vore de ju kanon om det gick att ha den i grunden, men där är det endast ca 1 meter i höjd och det finns väl knappast något pump som passar där.
5. Eftersom jag inte har något vattenburet system idag vill jag inte lägga en förmögenhet på att installera det. Jag tänker mig i så fall att ha en eller två fläktkonvektorer i grunden och en eller två på övervåningen. Skulle det kunna funka?
6. Hur kraftig pump behöver jag?
7. Hur många meter slang behövs
8. Ungefärlig kostnad för detta?

Har som sagt en hel del ytterligare frågor men börjar så här.
Tar tacksamt emot alla svar och synpunkter


Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärme eller inte + ett antal följdfrågor
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2015, 22:54:38 »
Var i landet bor du? Det är lite skillnad på klimat och behov... Intressant golvvärme du har!
Jag har letat upp ganska många värmepumpar, några av dem klarar även 1 m men det låter onekligen lite trångt...
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordvärme eller inte + ett antal följdfrågor
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2015, 09:05:24 »
CTC EcoPart kan du klämma in i grunden.
Men var har du idag din VVB?
En normal jordvärmepump tar upp ungefär samma yta som en fullstor varmvattenberedare, och denna kommer du byta ut när du sätter in värmepumpen (på samma plats?).
15 m kulvert kan du säkert ha mellan gäststuga och hus, en bra kulvert är dock rätt dyr.
Om du vill ha endast fläktkonvektorer behöver du en arbetstank som värmepumpen får jobba mot, denna kan du kanske installera liggande i grunden.
För att värma både hus + gäststuga behöver du nog 10 kW värmepump och 600 m jordvärme (2 x 300).
Kostnad för värmepump + jordvärmeslang + arbetstank + fläktkonvektorer borde inte överstiga 120 kkr inklusive ROT-avdraget.

Ett alternativ är att skaffa en inverter (Nibe 1255-16 eller Daikin) så kan du skaffa värmepumpen oberoende av gäststugan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad LUD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärme eller inte + ett antal följdfrågor
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2015, 15:23:22 »
Jag bor i mellersta Sörmland.
Jag gick och mätte grunden exakt och upptäckte att jag mindes fel, det är bara 86 cm upp till bjälklaget, och 108 cm mellan bjälkarna. Men CTC EcoPart verkar ju bara vara 76 cm, så det borde ju funka.
Varmvattenberedaren finns i grunden. Eller beredarna rättare sagt. p.g.a. det begränsade utrymmet så har jag två st. 100 liters beredare istället för en större. Dessa hänger i bjälklaget.   

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordvärme eller inte + ett antal följdfrågor
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2015, 18:38:03 »
Det börjar luta åt att du nog ska ha 2 LLVP:ar i huset...  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Jordvärme eller inte + ett antal följdfrågor
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2015, 10:56:48 »
Det låter som att du har plats i gäststugan. Varför inte ställa pumpen där? Antar att du då kommer behöva en varmvattenberedare även i huset för att det inte ska ta en evighet å få fram varmvatten i kranarna
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad LUD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärme eller inte + ett antal följdfrågor
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2015, 12:29:52 »
Carl N, hur resonerar du när du säger 2 st. LLVP? Är det inte värt kostnaden med jordvärme i mitt fall?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Jordvärme eller inte + ett antal följdfrågor
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2015, 13:15:21 »
Skippa kulverten och sätt en LLVP där istället.
Låter väl inte omöjligt att sätta en jordvp i hålet i grunden då.
Enda nackdelen med jordvärme som jag ser det är om man måste gräva upp hela trädgården, går det däremot att plöja ner en lång kollektor i en åker, gärna en lite sank sådan, så är det ju gjort på en dag och blir mkt bra.
En separat vvb är alltid bra att ha för toppvärmning efter vp för bästa effektivitet hos den (och kanske nödvändigt om du ska hitta en bra jordvp som får plats), kan du inte sätta den ngnstans uppe i huset, typ i tvättstugan?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordvärme eller inte + ett antal följdfrågor
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2015, 14:59:34 »
Carl N, hur resonerar du när du säger 2 st. LLVP? Är det inte värt kostnaden med jordvärme i mitt fall?

Jepp, och svårigheten att få plats med vettiga grejer.
Möjligen om du ställer den i gäststugan som du var inne på, då blir du inte begränsad av takhöjden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad LUD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärme eller inte + ett antal följdfrågor
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2015, 18:26:02 »
Skippa kulverten och sätt en LLVP där istället.
Låter väl inte omöjligt att sätta en jordvp i hålet i grunden då.
Enda nackdelen med jordvärme som jag ser det är om man måste gräva upp hela trädgården, går det däremot att plöja ner en lång kollektor i en åker, gärna en lite sank sådan, så är det ju gjort på en dag och blir mkt bra.
En separat vvb är alltid bra att ha för toppvärmning efter vp för bästa effektivitet hos den (och kanske nödvändigt om du ska hitta en bra jordvp som får plats), kan du inte sätta den ngnstans uppe i huset, typ i tvättstugan?
Jag kan ha värmepumpen på annan plats i huset. Anledningen till att jag vill ha den i grunden var för att spara plats. Jag har tillgång till åkermark eller egentligen hagmark så det är inga problem att få plats med kollektorslang.

Utloggad LUD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärme eller inte + ett antal följdfrågor
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2015, 18:34:47 »
Jepp, och svårigheten att få plats med vettiga grejer.
Möjligen om du ställer den i gäststugan som du var inne på, då blir du inte begränsad av takhöjden.

Jag kan ju ha den uppe i huset istället för i grunden eller som sagt i gäststugan. Men huvudfrågan är om det är ekonomiskt vettigt eller om det är bättre att köra vidare på LLVP-spåret istället. Det kanske är korkat att installera jordvärme och sen "bara" köra med fläktkonvektorer? dontknow 

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Jordvärme eller inte + ett antal följdfrågor
« Svar #11 skrivet: 15 februari 2015, 22:00:02 »
Inte korkat,  du kan alltid bygga vidare med fler radiatorer om det inte fungerar tillräckligt bra med konvektorer.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!