Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dags att börja redovisa KB-temp  (läst 31252 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: Dags att börja redovisa KB-temp
« Svar #90 skrivet: 28 januari 2015, 13:43:18 »
Isåfall är det ju bra, halva vägen. Men om inte absolutnivån på t.ex vp-ut är känd, så blir diagnos, adekvata meddelanden till ägaren och nödstopp svårt att genomföra.
Inte konstigt det rasar kompressorer..
det var väl ungefär så jag också tänkte,där av att jag känner mig lite "lurad" Sc:,h
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Dags att börja redovisa KB-temp
« Svar #91 skrivet: 28 januari 2015, 18:53:02 »
Menar du att kompressorn rasar om framlednings givaren visar nÃ¥n halvgrad fel  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: Dags att börja redovisa KB-temp
« Svar #92 skrivet: 28 januari 2015, 21:15:22 »
Menar du att kompressorn rasar om framlednings givaren visar nÃ¥n halvgrad fel  Sc:,h
om frågan var riktad till mig så är nog jag fel man att ställa frågan till....
men så länge det rör sig om en halv grad +/- så kanske det inte spelar så stor roll!!?
menade ju inte att trampa någon på tårna på något sätt, blev det så ber jag om ursäkt!
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Dags att börja redovisa KB-temp
« Svar #93 skrivet: 28 januari 2015, 21:26:23 »
Nej frågan var till Karlmb men jag borde ha citerat. Ingen fara med mina tår dom tål en hel del och jag tillverkar inga vp med usla givare och inga med bra givare heller för den delen ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Dags att börja redovisa KB-temp
« Svar #94 skrivet: 29 januari 2015, 08:55:21 »
En halvgrad spelar naturligtvis ingen ingen roll men ofta är det ju 10-20 grader eller helt utebliven funktion, då är du ju som att köra utan lyse. Visst finns det andra givare och med ett smart styrsystem skulle en del kunna detekteras ändå, men det verkar långt till den nivå som t.ex. bilindustrin är van vid.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Dags att börja redovisa KB-temp
« Svar #95 skrivet: 29 januari 2015, 10:01:42 »
Dom givare som brukar krångla är till kb och hur det pajar kompressorn ? Fast visst är det dålig med usla givare men sällan dom ställer till med nått.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Dags att börja redovisa KB-temp
« Svar #96 skrivet: 29 januari 2015, 12:47:17 »
Dom givare som brukar krångla är till kb och hur det pajar kompressorn ? Fast visst är det dålig med usla givare men sällan dom ställer till med nått.

Finns ju andra saker som kan gå sönder, en djupfryst vvx kan ju bli följden om inte kb-temp är under kontroll.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Dags att börja redovisa KB-temp
« Svar #97 skrivet: 29 januari 2015, 18:38:11 »
Visst ska vp larma om kb blir för lågt men ofta hinner dom nog inte larma om tex cp kärvar men ett stopp i smutsfiltret bör den ju hinna varna för men kan inte tänka mig att det orsakar kompressor haverier.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Dags att börja redovisa KB-temp
« Svar #98 skrivet: 29 januari 2015, 21:02:43 »
För mig är det tillräckligt illa om en användare missar att rensa ett filter eller justera en cp under flera år, pga opålitliga givare eller usel mjukvara som inte hjälper till.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Dags att börja redovisa KB-temp
« Svar #99 skrivet: 29 januari 2015, 21:10:37 »
Filtren bör rensas med jämna mellanrum på tex en Nibe 1245 kommer styren öka hastigheten på cp efterhand som filtret sätts igen så att optimalt delta hålls men förbrukningen kommer naturligtvis att öka i onödan om man slarvar med filter rengöringen. Kb givare är nog ganska vanligt att dom visar fel men andra givare tror jag inte bruka gå sönder oftare än andra komponenter men fel fria är dom naturligtvis inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 1 plansvilla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dags att börja redovisa KB-temp
« Svar #100 skrivet: 04 mars 2015, 20:05:14 »
Inkommande KB 5.8 °C som kallast denna milda vinter i SkÃ¥ne  tummenupp , med en liten liten kompressor pÃ¥ endast 2kw  :'(
Nibe S1255 3-12kw -installerad mars 2020
Borrhål 2x130m
Frikyla

nyfikna

  • Gäst
nyfikna
SV: Dags att börja redovisa KB-temp
« Svar #101 skrivet: 05 mars 2015, 05:07:36 »
Vet du din utgående temp också?

Utloggad 1 plansvilla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dags att börja redovisa KB-temp
« Svar #102 skrivet: 05 mars 2015, 09:20:07 »
Vet du din utgående temp också?

Har bara givare på inkommande.
Kanske skulle köpa en ir-termometer.
Någon som kan rekommendera någon?
Nibe S1255 3-12kw -installerad mars 2020
Borrhål 2x130m
Frikyla

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att börja redovisa KB-temp
« Svar #103 skrivet: 06 mars 2015, 05:38:15 »
Jag talar förstås i egen sak, men det här är riktigt bra/prisvärda IR-termometrar, visar rätt och kan dessutom kaliberas OM de skulle visa fel: http://www.energibutiken.se/sv/ir-termometrar/110-ir-termometer.html

Jag har sålt 4 olika typer av IR-termometrar genom åren med priser på upp till 1800 kr, och denna är både billigare och bättre än någon av de jag tidigare sålt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 1 plansvilla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dags att börja redovisa KB-temp
« Svar #104 skrivet: 07 mars 2015, 11:40:45 »
Har mätt KB-Temp nu. Inkommande 5,9 °C.  UtgÃ¥ende 1,5 °C
Rätt stor skillnad.
Vad kan det bero på?
Är det för borran är överdimensionerad för denna typ av värmepump.
Krävs bara en borra på 50-60 meter.
Nibe S1255 3-12kw -installerad mars 2020
Borrhål 2x130m
Frikyla

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!