Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Effekttariff?  (läst 4982 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8451
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Effekttariff?
« Svar #15 skrivet: 23 november 2023, 20:55:51 »
Jag har timpris men grannar bredvid har det inte och dom har råkat ut för samma.
Du får gå in på Telge Nät så borde det stå förutsättningar där och antar att det är likvärdigt på andra hålll i landet för det borde utgå ifrån samma direktiv.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1167
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Effekttariff?
« Svar #16 skrivet: 23 november 2023, 21:39:51 »
Tackar för alla svar o tankar! Känns som om jag inte är ensam o fundera över konsekvenser av detta sk*tpåfund.

Effekttariff har vi lyckliga redan  ::)

Som ni ser på specifikationen så översteg vi någon timme  och dom ca 6kW kostade ca 35:- per kWh så det hade varit billigare att gå ut och äta den kvällen !

Måste bli problem med dom som har luft/vatten och bergvärme med 1-fas då det verkar räcka att den ena fasen överskrider .
Kom någon folder innan det började gälla men hittar den inte och troligen inget jag kan påverka direkt ändå förutom att sprida ut dom stora förbrukarna .
Ladda bilen , tvätta, diska och värma huset blir det nog prioriteringar på hos många

Bifogar bilden

Ursäkta om jag är otroligt trög :) Men vad är det som gör att du blivit extradebiterad för dessa 6 kW? Varför just 6 o inte 8 eller 20kW. Utgår beräkningen ifrån någon medelförbrukning som du haft under månaden eller är det baserat på något annat?
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8451
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Effekttariff?
« Svar #17 skrivet: 23 november 2023, 21:52:13 »
Har tyvär ingen koll på vad som gäller angående förbrukningen och när det blir extra påslag.

Fick för mig att det var en gräns på 16A på någon av faserna som triggade igång den tariffen under den specifika timmen eller om man har otur med flera timmar men måste nog vid tillfälle gå in på deras hemsida och kolla igen.
Har fasbalansering via Ferroamp så borde klara mig rätt bra från att någon fas skenar iväg om det är det som ger det lilla extra på räkningen.

Kruxet är att det är väldigt svårt att helt och hållet styra alla förbrukare i huset när det finns fler som bor här.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4742
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effekttariff?
« Svar #18 skrivet: 23 november 2023, 22:00:38 »
Nästa bra fråga blir då. Alla ska förändra sitt leverne och vara vakna på natten. Äta/värmaHuset/tvätta och så vidare, hur går t för som jobbar natt då. Dom kan göra det som uppräknats. Verkar som att det är några som vill vrida klockan ett halvt varv. Men Sveriges politiker skiter i det och pladaskt efter pipam som det visslas i från EU. Får se vad som kommer att bli för oss som eldar och går över till kanske VP som drar ström 24/7. Det med timpris är för krångligt och dyrt att hålla på med. Behövs en hel del med elektronik som ska styra och strula, om det ska ge något. Ved har inte effekttaxa ännu, men ingen vet vad som kommer i morgon från EU. Man kan förvänta sig vad som helst från dessa skrivbordsnissar/damer, det har vi sett tidigare. Och som sägs hur styr man upp det, Tänker då en flerbarnsfamilj med 4 - 5 barn i nästan koltåldern, det blir mycket tvätt och mamma kanske är hemma. Ska mamma vara uppe på natten och tvätta ev laga mat för morgondagen, SANSLÖST.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1167
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Effekttariff?
« Svar #19 skrivet: 23 november 2023, 22:17:01 »
Känns som om jag startade ett ämne som gör att många av oss börjar knyta näven i fickan ;)

Allt beror ju på vilken effekttariff du kommer få.
Nu får vi leka lite med siffrorna.
Traktorn drar 1 liter i timmen och Vedkapen är på 4kw, vilket jag tvivlar på iofs.

På 10 timmar förbrukar traktorn 240 kronor i diesel, om nu traktorn drar 1 liter i timmen.
Vedkap med el 40 kr plus 4kw extra i effekttariff på 35kr, Totalt 180 kronor.

Sen får man värdera slitaget på traktorn också.


Tror iofs att vedprocessorn drar lite mer både vad det gäller diesel samt el.
Men vi kör på dina siffror för enkelhetens skull tummenupp
Som sagt är lite seg i starten men om man nu räknar på 35 kr/ kW * 4 kW = 140 kr bör man inte ta det gånger 10 timmar? Dvs 1400 kr plus den faktiska elkostnader på 40 kr dvs 1440 kr. Eller beror det på vilken slags effekttariff som jag kommer få endera dagen….

Undrar fattlös  :D :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8451
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Effekttariff?
« Svar #20 skrivet: 23 november 2023, 22:27:22 »
Gick in på www.Telge.se och kikade vad det stog om ny elprismodell .
Man behöver nog titta på deras film och läsa ordentligt för att få ett grepp om det hela och det kändes inte som en kul idé nu på kvällen !

Hann se att det skilde sig åt vilken huvudräkning man har i huset.
Jag har 20A men vet inte om jag blir extra straffad för att jag inte har 16A eller om det är en fördel för mig som betalar några extra kronor för det.
Då solpanelerna skickar ut mer än 16A så måste jag ha 20A , vill minnas att jag toppar på ca 22kW som går ut på nätet.

Positivt är att man håller lite mer koll på storförbrukare här hemma så dom kan styras till billigare tider på dygnet än man gjort tidigare.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad sigge01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Effekttariff?
« Svar #21 skrivet: 24 november 2023, 07:00:16 »
Effekttariff har vi haft länge kan bli ganska dyrt om man råkar få höga toppar på "Fel tid"

Effekttariffen beräknas på de tre högsta effektvärdena under fakturaperioden (dvs. månaden).
Nov – Mars vardagar kl 7-19 135,00 kr/kW inkl moms
April – Okt vardagar kl 7-19 56,00 kr/kW inkl moms

Mitsubishi Electric Ecodan Package 200 lit Tank +W85YAA 165kvm golvvärme+element

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8451
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Effekttariff?
« Svar #22 skrivet: 24 november 2023, 07:29:31 »
Och jag som tyckte 35:- var tillräckligt dyrt !

Trodde faktiskt att det var samma summor oberoende vart i landet det är, eller så är det så att vi även har dom summorna nu då specifikationen jag visade har några månader på nacken.

Kanske beror på vilken zon av Sverige man bor i om någon har kollat ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effekttariff?
« Svar #23 skrivet: 24 november 2023, 08:00:28 »
Effekttariffen är ett stort långfinger till oss med elbilar och timpris när vi försöker flytta alla storförbrukare till lågpristimmarna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Effekttariff?
« Svar #24 skrivet: 24 november 2023, 08:09:01 »
Tror det är är helt upp till enrgibolaget att bestämma.
Det som skulle vara intressant att veta är om de tvingas minska grundelpriset med motsvarande kostnad som effekttariffen utgör, annars blir det ju bara en kassako för energiibolagen.
Möjligen finns en undre gräns för vad det måste kosta - och sedan är det upp till marknaden att konkurrera?
Är det nätägaren eller den som levererar el som får ta ut avgiften?
Är det en form av skatt som sedan betalas in till staten eller EU (eftersom det troligen blir en kostnad som ligger utanför det avtal man har?)

Nu till det tekniska, eftersom det står 5.8 kW på TScomforts faktura så pratar vi alltså om effekt, inte enregiförbrukning.
Som jag tolkar det så innebär det att hela den timman gick förbrukningen aldrig under 5.8 kW momentaneffekt.
Vore det timmen med flest förbrukade kWh så borde siffran vara högre kan jag tycka.

OM jag har rätt så har jag jobbat på en lösning.

En lösning som jag funderat på är att bygga om eldistributionen i vårt hus så att man varje timme bryter strömmen i 1 minut om man ligger över en viss effektförbrukning just den timmen.
Man ska alltså i Logger 1010 (t.ex) kunna ställa in en gräns som man tycker är acceptabel eller svår att komma under även med bara det nödvändigaste i drift, säg 3 kW under en timme. (det är vad värmepumpen, kyl, frys och belysning drar på vintern på ett ungefär)
Sen mäter man momentan effektförbrukning löpande medstart varje hel timme, och OM man aldrig varit UNDER 3 kW när det närmar sig timmens slut så bryter man strömmen till SPA-bad, Pool, motorvärmaruttag, elbilsladdare, tvätt, tork, disk, ugn, spis och andra storförbrukare.
(Möjligen kan man mäta och välja exakt vilken förbrukare som behöver klippas för att man ska komma under gränsen momentant.)
Detta borde fungera så länge de återstartar själva när strömmen kommer tillbaks - och det borde göra att man undviker att aldrig åstandkomma någon timme under månaden när effektförbrukningen hela tiden legat på mer än 3 kW.

Synpunkter på detta?

Som vanligt tror jag att detta skulle vara gynnsamt för "early adopters" men att energibolagen rätt snart skulle ändra på reglerna så att det iställer var månadens högsta energiförbrukning under en timme som bestämde avgiften.
I så fall skulle man tvingas ändra på vilka parametrar som styr detta, t.ex. genom att summera energiförbrukningen varje minut och addera dessa minut för minut, och om man passerar vad man själv anser är svårt att undvika, t.ex. 7 kWh/timme så klipper man helt enkelt alla storförbrukare sista delen av timmen som verkar bli "för dyr".

Reaktioner?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 854
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Effekttariff?
« Svar #25 skrivet: 24 november 2023, 08:42:51 »
Elnät bolagen mäter per timma och snart per 15 min, så energiförbrukningen är väl det de mäter egentligen?

Här bild på min förbrukning igår, med 15 min


PS, min morgonsänkning kl. 7-10 av vpn syns tydligt
« Senast ändrad: 24 november 2023, 08:46:16 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effekttariff?
« Svar #26 skrivet: 24 november 2023, 08:49:59 »
Synpunkter på detta?

Som vanligt tror jag att detta skulle vara gynnsamt för "early adopters" men att energibolagen rätt snart skulle ändra på reglerna så att det iställer var månadens högsta energiförbrukning under en timme som bestämde avgiften.

Vi kan nog vara helt säkra på att det redan är precis så det går till - elmätaren läses av en gång i timmen. Att man talar om toppeffekt och annat är bara de vanliga försöken att göra elräkningen begriplig genom att förenkla så mycket att den som faktiskt förstår också blir lurad.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 448
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effekttariff?
« Svar #27 skrivet: 24 november 2023, 08:51:39 »
Bor du på Hawai Börje, jag tänker då du inte gick över 1 kw/h någon gång under dugnet?  ;)


Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 177
  • Karma +0/-0
SV: Effekttariff?
« Svar #28 skrivet: 24 november 2023, 08:57:43 »
Tror att effektavgifterna gör att vi kommer förbruka mer. Att tänka att inte köra tex tvättmaskin samtidigt som diskmaskin mm kan ställa till det iallafall om man kör på eco-program. Tex vår diskmaskin har att göra c:a 4,5h i eco men vi kör 1 timmes annars är hela kvällen uppbokad, sen drar det inte mycket mer på 1-timmes heller och kollar man maxpeak watt så vinner man inget på det. Alltså eco-program blir ineffektivt och kommer att göra att man väljer bort det när man får dom där räkningarna.

Får samma resultat på tvättmaskiner med.

Ett sätt att sänka elpris på marknaden kan vara så här:  https://www.di.se/live/finlandsk-tabbe-orsakar-lagre-elpriser/

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 854
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Effekttariff?
« Svar #29 skrivet: 24 november 2023, 08:57:55 »
Bor du på Hawai Börje, jag tänker då du inte gick över 1 kw/h någon gång under dugnet?  ;)

Det vore nåt! 🤩☺️🌄🏊‍♂️

Som sagt, staplarna visar förbrukning per 15 min.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!