Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft-vatten pump med växlare inomhus  (läst 2916 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Luft-vatten pump med växlare inomhus
« skrivet: 19 september 2004, 19:04:03 »
Undrar om någon vet om det finns pumpar på marknaden där man använder samma princip som luft-luft fast man byter innedelen mot en vattenväxlare. Är lite allergisk mot att man skall dra ut vattnet utomhus med frysrisk osv.

admin

  • Gäst
admin
Re:Luft-vatten pump med växlare inomhus
« Svar #1 skrivet: 19 september 2004, 21:40:36 »
Tror att thermia har en, men nackdelen är att du får en värmeväxling mer än i de gängse luft/vatten-värmepumparna. Detta innebär att den lägsta möjliga utomhustemperaturen för deras pump ligger något högre (närmare 0) än de flesta övrigas.
(hoppas jag fattat deras konstruktion rätt nu... lär väl få veta det annars ;) )

På västkusten kanske detta inte spelar så stor roll, men för stora delar av vårt avlånga land är detta en av luft/vatten-värmepumparnas ackilleshäl.
När värmen som bäst behövs kan de inte leverera.

Utloggad CJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Re:Luft-vatten pump med växlare inomhus
« Svar #2 skrivet: 19 september 2004, 21:48:27 »
Men den fungerar väl i såfall inte på det viset att freonet leds in till växlaren placerad inomhus. Om freonet leds in till växlare inomhus är ju enda skillnaden längden på rören samt mängden freon som jag förstår det. Det kan väl inte innebära några nämnvärda förluster?

admin

  • Gäst
admin
Re:Luft-vatten pump med växlare inomhus
« Svar #3 skrivet: 19 september 2004, 21:59:24 »
Jag hade läst pÃ¥ för dÃ¥ligt  :-[

Deras luft/vattenvärmepump arbetar med KB-vätska i utedelen, den avfrostas med varmt vatten som körs ut i utedelen när behov för avfrostning uppstår.

Man kan väl i princip säga att de bytt ut borran mot en fläktdel som tar värmen ur uteluften istället för ur en borra (eller en markslinga).

Läs mer här:
http://www.thermia.se/DocRoot/svenska/sidor/Webbsida301.asp

admin

  • Gäst
admin
Re:Luft-vatten pump med växlare inomhus
« Svar #4 skrivet: 19 september 2004, 22:01:44 »
Citera
Är lite allergisk mot att man skall dra ut vattnet utomhus med frysrisk osv.

Jag vet inte säkert att jag har rätt nu, men jag antar att radiatorkretsarna i ett system med luft/vattenvärmepump skall vara glykolfyllt. I vart fall skulle jag vilja ha det så om jag hade en.

Utloggad CJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Re:Luft-vatten pump med växlare inomhus
« Svar #5 skrivet: 19 september 2004, 22:01:55 »
Den du tänker på heter thermia Aer tror jag. Som du säger växlar den ytterligare en gång vilket kanske skapar förluster (genom att det krävs ytterligare en c-pump). Men de skriver själva att den fungerar till -10.

Jag vet inte om den är testad så att man kan se verkningsgraden på den. Någon som vet?

admin

  • Gäst
admin
Re:Luft-vatten pump med växlare inomhus
« Svar #6 skrivet: 19 september 2004, 22:09:14 »
Man brukar uppskatta verkningsgradsförlusten till 3%/grad kallare inkommande köldbärare.

Vid -10 grader ute borde alltså varkningsgraden vara 30% sämre än från en VP med en borra eller markvärmeslinga som håller 0 grader in till VP:n.

Om COP med en bervärmepump vid 0/50 är 3.0 så borde COP med deras lösning bli ca 2.1. ( vid -10/50)

Å andra sidan kommer den att ha väldigt hög verkningsgrad vår, sommar och höst när lufttempen alltid/oftast är högre än berg/mark-temperaturen.

Utloggad CJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Re:Luft-vatten pump med växlare inomhus
« Svar #7 skrivet: 19 september 2004, 22:16:34 »
Intressant!
Jag har kollat lite mer på Thermia.
Deras lösning är följande: Ersätt borrhålet med en luftväxlare och kör brinevätskan igenom den. Enkelt...

(Det hade du ju redan upptäckt ser jag nu... )


Men jag vet inte hur effektivt.
Andra fabrikanters lösningar (CTC NIBE) är ju att man kör ut radiator returen utan krusiduller och förlitar sig på att ström blir levererad även kalla dagar.
Annars får man ha goda kontakter på försäkringsbolaget.

« Senast ändrad: 19 september 2004, 22:21:23 av CJ »

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Luft-vatten pump med växlare inomhus
« Svar #8 skrivet: 20 september 2004, 11:08:20 »
Jag undrar hur bra/billig Termia Aer egentligen är.

I mina kontakter med Thermia återförsäljare föreslår de alltid bergvärme och vill inte offerera Thermia Aer, trots litet värmebehov och hög årsmedeltemperatur. (Både Nibe och CTC återföräljarna trodde luft/vatten var bättre för oss.)

Vilket pris har Thermias lösning? Jag undrar eftersom man alltså kopplar luftaggregatet+innedel mot en Thermia Diplomat och den är ju inte direkt billig.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!