Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: bergvärme installation  (läst 48886 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: bergvärme installation
« Svar #45 skrivet: 22 januari 2014, 08:21:02 »
Nej, beräkningen är ju bara en kalkyl baserad på delvis okända parametrar. Det finns säkert nån finstilt klausul på beräkningen där dom avsäger sig allt ansvar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #46 skrivet: 22 januari 2014, 08:22:55 »
Om inte kunden framför specifika krav så brukar man få en standardoffert.

Den bygger på att man lägger in kundens data i form av känd tidigare föbrukning alternativt husets storlek och typ etc.
Därutöver lägger man in ort. Resten sköter dimensioneringsprogrammet om man inte ber om något övrigt.

Då siktar den på 0 inkommande brine vid årsmedel, som thermia kallar det och ingen riktigt förstår vad dom menar :)

Detta blir då normalt sett alltså som sämst -2 till -4 grader på inkommande brine. Här finns det ofta marginal, dvs det blir sällan så dåligt. Vidare får man indikation på effekttäckning, energitäckning och vid vilken ute-temp som tillskott krävs. Och självklart hur stort tillskottet väntas bli.

Fördelen med att dimensionerna värmepumpen på detta sätt är att den ställer minsta möjliga krav på värmesystemet i övrigt. Dvs man räknar med att ha ett visst tillskott för att slippa göra ytterligare åtgärder på värmesystemet, såsom arbetstankar m.m. m.m.

Man får billigast möjliga schabloninstallation. Till minsta möjliga insats för den som säljer. Att göra en djupare analys, som många här på forumet kan göra, kräver ju massor av obetald tid och man vet ju inte om kunden går vidare.

Och gör man en sådan analys kommer man få en offert som är dyrare än alla andra offerter, plus att man ska få täckning för det konsultativa arbetet man lagt ner. Och detta då utan att kunden fattar varför just den offerten är dyrare. För det är ett svårt ämne att förklara.

Det man kan göra om man vill förbereda sig väl är att

1. Ha koll på sin förbrukning. Ta totalen på ett snitt-år. Räkna bort juli-förbrukningen med en faktor * 13. Fundera kring om man anser att man värmt fullt ut eller om man sparat lite då direktverkande el är dyrt. Dvs är siffrorna i underkant kan man ju öka dessa lite inför dimensioneringen.

2. Planerar man att bygga ut eller på annat sätt förändra förutsättningarna för fastigheten. Försök ta reda på ungefär vilka planer som föreligger och kommunicera detta till säljaren.

3. Försök ta reda på vilken temperatur som krävs för att värma med nuvarande system. Ofta kan man avläsa detta på någon shuntautomatik eller kurva någonstans. Alternativt helt enkelt mäta temperaturen på stigaren/framledingen vid så kall ute-temp som möjligt. Eller den temperatur som råder så man alla fall får en vink.

4. Inom samma område faller att ta reda på vad man har för radiatorer. Är dom tunna eller tjocka. Detta kan skvallra om huruvida för liten vattenvolym föreligger.


5. Notera övriga önskemål krav. Har man golvslinga i källare eller klinkerbelagt badrum på nedre plan som man önskar driva året runt. Har man önskemål om att kunna använda termostater frikostigt. Vill man ha kyla.

6. Andra grejer kan vara om man har ved/pellets/olje-panna tidigare och självdrag och är orolig för huruvida ventilationen inte kommer vara fullgod efter installation av VP.

7. Vill man ha lägsta möjliga installationskostnad eller bästa möjliga långsiktiga kalkyl. Vart tror man elpriset tar vägen i framtiden. Hur tror man temperaturen utvecklas i framtiden. Dom två sista är ju omöjliga att sia om :)

8. Har man god tillgång till eget eller billigt kapital eller känner man att VP är det som får korthuset att falla (avseende budgeten).

Nästan hur man än gör kommer man spara pengar.


Jag har försökt och lämna sÃ¥ specifikt som möjligt till dom. Huset är frÃ¥n 30, med äldre radiatorer. Framledningstemp ligger jag pÃ¥ 44-45 °C . DÃ¥ shuntens  automatik med utegivare inte fungerar sÃ¥ har jag manuellt ställt in den pÃ¥ 7 av en skala frÃ¥n 0-10  och fungerar fint.

Det som fungerar mindre bra är varmvattnet, tempen i duschen är ju ingen höjdare, men där tror jag det är blandarventilen som är kass. Men det är en annan story.

Det är mycket info att ta in, får se hur detta slutar... :-\
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: bergvärme installation
« Svar #47 skrivet: 22 januari 2014, 08:31:46 »
Jag fick in 3 offerter från 3 olika tillverkare. Den dyraste och billigaste slängde jag, den i mitten blev min utgångspunkt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #48 skrivet: 22 januari 2014, 10:42:32 »
Ok. Jag tänker såhär att detta är en lokal känd firma som alla vet vilka det är i kommun. Och dom är trevliga och hjälpsamma. Vilket borgar för trygghet om nåt skulle krångla m.m i framtiden. än att ta in nån som man inte vet ett jota om. Installationen är ju A och O.

Ett exempel. En vän till mig fick sitt pelletssystem installerat av dom för ett tag sen.  En cp la av, av nÃ¥n konstig anledning sent pÃ¥ eftermiddagen, kl 07 dagen efter bytte dom ut den, . Just sÃ¥nt här gillar jag, inget tjafs bara sevice tummenupp
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: bergvärme installation
« Svar #49 skrivet: 22 januari 2014, 10:58:34 »
Installatören är viktig, håller med.

För 120 papp borde du landa som sämst på 170m :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #50 skrivet: 22 januari 2014, 17:20:53 »
Nu så har jag pratat med dom igen. Det kommer bli ett 170m borra, tillägg efter rot 3600kr, så 120 lappar kommer kalaset kosta med rubb å krubb, så nu känns det helt ok!
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #51 skrivet: 23 januari 2014, 08:34:32 »
Jag tog hem SGU geokartan appen. Och detta va klart intressant! Skrev in min adress, sen gick in på Välj geolager. Och följande val finns:

Bergrund
Jordarter
Grundvatten
Brunnar och källor
Malm och mineral
Jorddjup

Kan även se kringliggande Energibrunnar med info!

Detta är väl ingen nyhet för er här inne, men för mig :)

På min adress så fick jag fram följande:

Jordjup: 1-3m
Berggrund: Granitoid (1.6-1.5 miljarder år) metamorf
Jordart: Glacial finlera
Brunnar och källor : Där kan jag se Energibrunnar i området och se antal djup och på dom. Och även djup till berg!.

Helt klart en intressant app som är gratis
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: bergvärme installation
« Svar #52 skrivet: 23 januari 2014, 08:42:37 »
Det lÃ¥ter bra.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #53 skrivet: 23 januari 2014, 10:13:01 »
Gott å höra! Kan även tillägga att jag lagt till ytterligare 10m borra. Så det blir 180meter borra.
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #54 skrivet: 29 januari 2014, 01:59:09 »
Nu har jag fått en offert till av ytterligare en installatör som bor ett stenkast från mig. Men nu är det en Nibe1226 8kw som erbjuds med följande:

 Leverans samt installation av Nibe Fighter 1226-8, 180 m totalt borrdjup. Komplett installation av rör samt elarbeten och energiborrning.

offerten ingår: Inkoppling av tvättmaskin samt rördragning till denna.6 meter foderrör i stålContainer för borttransport av borrkax. Grävning till borrhål 5 meter från husliv. offerten ingår EJ:Demontering/rivning av befintlig panna och acktank. För foderrör som tillkommer debiteras 2000:-inkl.moms per påbörjad 3m rör. 180m borrhål

Här ingår lite mer kontra förra offert, som grävningen mellan hålet och kåken.
Rör och el till tvättmaskin (ska bli tvättstuga i källaren)
6m foderrör, samt 200kr/3m billigare på foderrör om det behövs mer.

Hiva ut pannan och ack gör jag själv med grannars hjälp.

Dock är det missat att en radiator ska monteras i källaren (mitt fel) :(

119500 efter rot, kostar kalaset exkl radiatorn.

Vad tror ni om detta, nu är nibe 1226-8 istället för thermia diplomat 8

Nått jag bör tänka på?





« Senast ändrad: 29 januari 2014, 02:02:34 av Grubblan »
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: bergvärme installation
« Svar #55 skrivet: 30 januari 2014, 00:05:12 »
Varför ska du hiva ut acktanken? (Har inte läst hela tråden)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #56 skrivet: 30 januari 2014, 07:58:23 »
Ska bli tvättstuga i källardelen. Måste ha utrymme, är ingen källare som går under hela huset
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #57 skrivet: 30 januari 2014, 13:23:20 »
Så nu är beslutet taget Äntligen!!!. Blir en nibe f1226-8 med 180m borra
 Känns gött att det är i rullning nu!
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #58 skrivet: 12 februari 2014, 16:57:48 »
Hej pÃ¥ er. Är i fullgÃ¥ng att förbereda inför BV installationen. FÃ¥tt mösat ut vedpannan, sicket AS!  :o  men det gick tummenupp.

Jag har acktanken kvar och är grymt sugen på att redan nu börja plocka ner den. Problemet är att den fortfarande är i drift med endast elpatron som värmer hela kåken å vv för tllfället >:(.

Till saken.....

Tanken har en låda/ram runt sig, knökad med lösull. Jag vill redan nu börja riva ner ram å ull men då kommer ju tanken stå oisolerad! i ca 2veckor. Ända fördelen är ju att det blir varmt i källaren iaf tOOmten.

Är detta helt åt skogen eller? Handlar om max 2veckor.

Tacksam för snabbt svar mvh Grubblan
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #59 skrivet: 12 februari 2014, 17:16:23 »
Riv ut förlusterna bör inte handla om många hundra kwh och värmer källaren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!