Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken pumpinställning pÃ¥ Gruvfors ALPHA1 för frikyla?  (läst 649 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tinototem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Har en Gruvfors ALPHA 1 pump till frikyla men är osäker vilket läge pumpen bör stå på? Vi har två fläktar installerade CRC-MV 84.

Vallen som finns. Bifogar även manual.
Är ute efter att få inställning för bästa kyleffekten

PP1 Lägsta kurva för pro-
portionellt tryck
Pumpens driftspunkt kommer att röra sig längs den lägsta kurvan för proportionellt tryck beroende
på värmebehovet. Se figur 23.
Uppfordringshöjden minskar vid avtagande värmebehov och ökar vid tilltagande värmebehov.

PP2 Mellanliggande kurva
för proportionellt tryck
Pumpens driftspunkt kommer att röra sig längs den mellanliggande kurvan för proportionellt tryck
beroende på värmebehovet. Se figur 23.
Uppfordringshöjden minskar vid avtagande värmebehov och ökar vid tilltagande värmebehov.

PP3 Högsta kurva för pro-
portionellt tryck
Pumpens driftspunkt kommer att röra sig längs den högsta kurvan för proportionellt tryck bero-
ende på värmebehovet. Se figur 23.
Uppfordringshöjden minskar vid avtagande värmebehov och ökar vid tilltagande värmebehov.

CP1 Lägsta kurva för kon-
stant tryck
Pumpens driftspunkt kommer att röra sig längs den lägsta kurvan för konstanttryck beroende på
systemets värmebehov. Se figur 23.
Uppfordringshöjden är konstant oavsett värmebehovet.

CP2 Mellanliggande kurva
för konstanttryck
Pumpens driftspunkt kommer att röra sig längs den mellanliggande kurvan för konstanttryck bero-
ende på systemets värmebehov. Se figur 23.
Uppfordringshöjden är konstant oavsett värmebehovet.

CP3 Högsta kurva för kon-
stant tryck
Pumpens driftspunkt kommer att röra sig längs den högsta kurvan för konstanttryck beroende på
systemets värmebehov. Se figur 23.
Uppfordringshöjden är konstant oavsett värmebehovet.

III Varvtal III
Pumpen är i drift på konstantkurva, vilket innebär att den arbetar med ett konstant varvtal.
Vid varvtal III är pumpen inställd för att arbeta på max.kurvan under alla driftsförhållanden. Se
figur 23.
Pumpen kan snabbavluftas genom att ställas in på varvtal III en kort stund. Se avsnitt
5.3 Avluftning av pumpen.

II Varvtal II
Pumpen är i drift på konstantkurva, vilket innebär att den arbetar med ett konstant varvtal.
Vid varvtal II är pumpen inställd för drift på den mellanliggande kurvan under alla driftsförhållan-
den. Se figur 23.

I Varvtal I
Pumpen är i drift på konstantkurva, vilket innebär att den arbetar med ett konstant varvtal.
Vid varvtal I är pumpen inställd för att arbeta på min.kurvan under alla driftsförhållanden. Se figur
23.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3598
  • Karma +2/-0
Kör på III. Klicka en gång på M2/W om den inte visar Watt, när den drar mest så pumpar den mest.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Håller med, frikyla kräver höga flöden, dra bara ned flödet om "flödesljuden" blir outhärdliga.
Eller om ni fÃ¥r alldeles tillräckligt kallt även med lägre flöde.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Prova dig fram med de fasta lägena.
Min installatör hade ställt cirkpump pÃ¥ max och det gav rejält med kyla. Läge 1 tyckte jag gav för lite. Nu har jag kört nÃ¥gra dagar pÃ¥ läge 2 och cirkpumpen visar 17 watt 😀
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

extcon

  • Gäst
extcon
SV: Vilken pumpinställning på Gruvfors ALPHA1 för frikyla?
« Svar #4 skrivet: 26 juni 2023, 22:40:28 »
Jag håller på att göra research inför installation av frikyla. De flöden som nämns i denna tråd för cirkulationspump är ca 0.47 l/s för KB-kretsen. När jag kollar på rekommendationer för flöde i en enskild kylbaffel ligger rekommendationen på 0.05 l/s (https://spc.rud.swegon.com/?productId=028208b2-ec64-4f34-9819-b6de6d4717d0&language=sv-SE). Ligger det inom rimlighetens gräns att kretsen ska ha 10ggr flödet för enskilda kylenheter, tex fläktkonvektorer eller kylbafflar?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!