Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varmvattenberedaren har havererat!  (läst 406 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
Varmvattenberedaren har havererat!
« skrivet: 26 april 2024, 08:45:14 »
Igår morse upptäckte jag vid besök i pannrummet att det rann vatten från säkerhetsventilernas utlopp. Tänkte på det då det händer ibland. När vattnet fortfarande rann några minuter senare anade jag oråd. Felsökning visade att det är läckage mellan varmvattenberedarens mantel och varmvattentanken. Med tanke på att pumpen är 22 år gammal vore det naturliga att skaffa ny pump.

Men det vill jag inte gärna göra av flera orsaker. Dels vill jag köra slut på kompressorn. Den har några år kvar tills den har gått 100 000 timmar och dit vill jag komma. Köper jag en ny pump kommer den att var betydligt kraftigare vilket betyder ett borrhål till och då det blir för stort projekt nu i år.

Då jag inte vill ha en pump med inbyggd varmvattenberedare måste jag ändå köpa en varmvattenberedare så småningom och det kan kan jag lika bra göra nu och koppla in den till värmepumpen och köra vidare tills haveri.

Är det någon som har några praktiska tips vad gäller inkoppling? Val av typ av beredare? Slingberedare borde inte kunna ge problem med läckage som mantelberedare uppenbarligen kan.

Har bara hunnit titta på hur det ser ut vad gäller rördragning och insett att det (som vanligt) blir mer arbete än vad man först tror. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3595
  • Karma +2/-0
SV: Varmvattenberedaren har havererat!
« Svar #1 skrivet: 26 april 2024, 09:13:57 »
Hålsåg rakt genom sidan kan vara en bra generell lösning.
Annan inspiration är lämna växelventilen kvar med propp mot VV och sätta en ny växelventil utanför på värmestigaren.
Värmereturen är utanför pumpen också. Hoppas inte alla värmerör är enbart under pumpen för dig.

Alla tankar har sina för och nackdelar. Men jag tror slingtanken är den pålitligaste, men väldigt svårt att hitta en som är ordentligt dimensionerad när det är runt 300l.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34917
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvattenberedaren har havererat!
« Svar #2 skrivet: 26 april 2024, 09:20:05 »
Tråkigt, det där läser man inte ofta om att det händer.
På min gamla pump (Nibe) var förgreningen värme/varmvatten uppe i högra bakre hörnet, så ett väl valt borrhål uppifrån i hörnet kanske skulle funka om det ser lika ut på din IVT?
Trångt att komma åt med både klämring och press, kanske får löda?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 849
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattenberedaren har havererat!
« Svar #3 skrivet: 26 april 2024, 09:34:07 »
Igår morse upptäckte jag vid besök i pannrummet att det rann vatten från säkerhetsventilernas utlopp. Tänkte på det då det händer ibland. När vattnet fortfarande rann några minuter senare anade jag oråd. Felsökning visade att det är läckage mellan varmvattenberedarens mantel och varmvattentanken. Med tanke på att pumpen är 22 år gammal vore det naturliga att skaffa ny pump.

Men det vill jag inte gärna göra av flera orsaker. Dels vill jag köra slut på kompressorn. Den har några år kvar tills den har gått 100 000 timmar och dit vill jag komma. Köper jag en ny pump kommer den att var betydligt kraftigare vilket betyder ett borrhål till och då det blir för stort projekt nu i år.

Då jag inte vill ha en pump med inbyggd varmvattenberedare måste jag ändå köpa en varmvattenberedare så småningom och det kan kan jag lika bra göra nu och koppla in den till värmepumpen och köra vidare tills haveri.

Är det någon som har några praktiska tips vad gäller inkoppling? Val av typ av beredare? Slingberedare borde inte kunna ge problem med läckage som mantelberedare uppenbarligen kan.

Har bara hunnit titta på hur det ser ut vad gäller rördragning och insett att det (som vanligt) blir mer arbete än vad man först tror.

Jag har satt dit en energisnål slingberedare, tror den är bättre än allt annat som finns.
Nackdelen kan vara att det inte går ha hög effekt på vpn vid vv produktion, men min vp kör nytt varmvatten på en 15-20 min så det har aldrig tagit slut, för oss 2 personer.
100 liters varianten är en kompromiss, jag har 70 liters. Metroterm plus 70/100 E

Mitt sätt att koppla in var med "golvvärme slang". Då är man mer flexibel med placeringen och man slipper köpa massa dyra kopplingar och rör och det är mycket enklare och snabbare.
Kan du ansluta mot befintlig växelventil och  flytta varmvattengivaren blir väl allt minst komplicerat.
« Senast ändrad: 26 april 2024, 10:30:08 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4739
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattenberedaren har havererat!
« Svar #4 skrivet: 26 april 2024, 09:42:28 »
Är inga problem med att koppla om rören för VV till en VVB. Kallvatten in i VP och VV ut kopplas ihop utanör VP om det går till en separat VVB. Plugga rören som går in för VV på VP. Sen ställa om VP till bara värme. ( kanske det går med att ställa ner VV-tempen till min. Och kanske koppla ur växelventilen så den bara går mot värme. Med en sådan operation fungerar VP för värme och inget tryck blir på systemet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: Varmvattenberedaren har havererat!
« Svar #5 skrivet: 27 april 2024, 08:43:32 »
Tack för tipsen!

Jag var på en begravning igår så det blev lite stressigt med så att säga två hädanfärder på en gång. Nu har jag hunnit tänka igenom det hela i lugn och ro. Jag tänker ansluta röret till beredaren till befintlig växelventil vilket betyder att jag behöver såga i sidoplåten. Växelventilen sitter framtill till vänster så med tanke på att VV-beredaren kommer att placeras till vänster om pumpen hade jag tur där.

Jag har satt dit en energisnål slingberedare, tror den är bättre än allt annat som finns.
Nackdelen kan vara att det inte går ha hög effekt på vpn vid vv produktion, men min vp kör nytt varmvatten på en 15-20 min så det har aldrig tagit slut, för oss 2 personer.

Vad är hög effekt i det här fallet? Jag tänker mig en 200 L slingberedare och i en framtid kanske en 10 kW on/off-pump. Inkoppling med golvvärmeslang var ett bra tips. Ska fundera på det om inte annat som tillfällig lösning.

Har plockat bort växelventilens ställdon, hittade ingen möjlighet för enbart värmning av huset.

Tänker mjukstarta med att flytta anslutningen av diskmaskinen från varmvatten till kallvatten och det får nog förbli så. Tror inte det finns så stor vinst med att köra varmvatten till den. Sköljningarna, utom den sista, sker ju med kallvatten så besparingen är tveksam.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3595
  • Karma +2/-0
SV: Varmvattenberedaren har havererat!
« Svar #6 skrivet: 27 april 2024, 09:54:26 »
Börje, var inte det en laddslingtank du hade, dvs volymen i beredaren var med rent vatten? Tänkte det är bra att ha med den informationen i diskussionen så man tänker på rätt version av slingberedare, tappvattenslinga eller laddslinga.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 849
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattenberedaren har havererat!
« Svar #7 skrivet: 27 april 2024, 18:10:39 »
Börje, var inte det en laddslingtank du hade, dvs volymen i beredaren var med rent vatten? Tänkte det är bra att ha med den informationen i diskussionen så man tänker på rätt version av slingberedare, tappvattenslinga eller laddslinga.

Ja, det kan vara jag som missförstått. 👍✌️
Jag vet inte vad "ni som håller på" kallar allt korrekt, beredaren jag har är Metroterm plus enligt ovan. Vpn cirkulerar vattnet i slingan som är extra lång och värmer varmvatten i behållaren som är bättre isolerad än vanligt.

Dimensionen på slingan är tillräckligt bra för att värma, dock är min 7kw satt att larma vid delta någonstans över 12-13°, delta är nog 15° men det beror på slingan är så effektiv så returen är låg så jag har låg hetgas pga deltat hetgas framledning är ca 23°, fungerar jättebra.. 

Forts.
Bifogar på i mitt tycke ett bra dygn (26/4) med en låg varmvatten förbrukning och endast en varmvattenkörning på 13 minuter (=~0,6kWh).
« Senast ändrad: 28 april 2024, 08:45:48 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!