Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Geo 312C Officiell tråd.  (läst 127218 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danielm71

  • Gäst
Danielm71
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #105 skrivet: 07 november 2016, 05:14:04 »
rbrakhya: Hittar inte utgångar i min servicemeny. Dock hittade jag pumpar och där var inställningarna exakt likadant som dina. Har testat nu att sänka cirkulationspumpen för radiatorernas hastighet. Jag misstänker att det kommer bli kallt inomhus i slutet på min ettrörsslinga. Skulle vara kul att höra van din installatör säger.

/D (Mullsjö)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #106 skrivet: 07 november 2016, 06:09:16 »
Det är inte samma flöde över kondensor och radiatorer, genom att de har två olika cirkulationspumpar.

På IVT:s webbsida finns manualen för nedladdning.

Hur vet vi att den värmepumpen är kopplad mot en bypass?

Var tror du att jag sökte efter installatörsmanualen?
De manualer som JAG hittade innehöll inget om inställningarna, det var bara en användarmanual som grovt beskrev värmepumpens funktion.
Jag kan ha sökt för dåligt, men det borde inte vara svårt att hitta manualen som bekriver hur man kan styra cirkpumpen eller cirkpumparna.
Du kanske kan länka till manualen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rbrakhya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #107 skrivet: 07 november 2016, 08:46:09 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #108 skrivet: 07 november 2016, 09:26:13 »
OK, då kan man anta att det är bypass, men inte förutsätta det, allt beror ju på vem som installerat och vilken syn de har på bypass.
Då kan man ju fråga sig vad den externa cirkpumpen står på för hastighet?

På denna sida http://www.ivt.se/produkter/berg-jord-sjovarme/ivt-geo-312c/oversikt/
Längst ned finns länkar till dokumentation, där skulle installatörsmanualen ha legat också.
Hittade dokumentdatabasen nu när jag sökte igen.
« Senast ändrad: 07 november 2016, 09:28:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rbrakhya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #109 skrivet: 07 november 2016, 10:43:18 »
Då får man nog vara bra motsträvig som installatör :).
Min externa pump står på max.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #110 skrivet: 07 november 2016, 13:13:42 »
Ja, det får man vara, men det finns gott om motsträviga installatörer.
Nu verkar ju IVT har bestämt sig för att det skall vara bypass och extern CP på alla installationer, och skickar då också med den externa cirkpumpen?
Då skall det nog mycket till innan någon skall strunta i den.

Just när det gäller ditt problem med att den interna cirkpumpen inte verkar reagera så undrar jag om du kollat på själva cirkpumpen, om DEN står i auto, så den inte är ställd på manuellt, eller på tryckreglering?
Det skulle kunna förklara att du inte hör någon skillnad på cirkpumpen även om du ändrar utsignalen på utgången.

För att få till det där riktigt bra så borde flödet i alla slingor mätas upp och strypas in så att det blir rätt, sedan skall (tycker jag) den cirkpumpen stå manuellt på den hastighet som krävs för att få rätt flöde på de tre slingorna.
Man kan också låta den cirkpumpen gå på tryckreglering så att den "svarar" på förändringar som beror på strypande/öppnande radiatortermostater.

Som ett billigare alternativ till att montera mäturustning/instrypningsdon på varje slinga kan man annars manuellt köra värmepumpen på nära max effekt och då justera in med "DeltaT-metoden"
Har du ettrörsystem eller tvårörs?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rbrakhya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #111 skrivet: 07 november 2016, 17:13:17 »
Servicegubben kommer imorgon så jag väntar med att plocka isär VP.
Noterade något i (17:09)
TC3-TC0 är även där 2,8 grader.
Kollar jag på fel värden?
I manualen står:

Utloggad rbrakhya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #112 skrivet: 09 november 2016, 10:42:04 »
Servicekillen var och kollade igenom systemet igår och konstaterade att inre cirkulationspumpen går på 100% och inte svarar på styrsignalen.
De kommer med nytt styrkort och ny pump nästa vecka.

Utloggad Poffe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #113 skrivet: 12 november 2016, 18:04:37 »
Hej,

Med risk för viss upprepning så önskar jag ändå ställa några frågor angående IVT Geo 312C. Precis som för Jonathan Falk så handlar det om nybyggnation av ett hus. Beläget i Stockholms-trakten, 2 plan med golvvärme i båda, ca 210m2 uppvärmd yta, FTX ventilation samt 5 personer i hushållet som gärna duschar och badar. :) Hustillverkare har föreslagit IVT Greenline HE 6E med IVT Kombiberedare 200FC/FR. Nu har jag följande frågor som jag vore väldigt tacksam om någon kunde försöka besvara:

  • Hustillverkaren hävdar att IVT Geo 312C inte går att köra tillsammans med en IVT Kombiberedare, stämmer detta?
  • Ett tidigare svar i denna tråd indikerar att IVT Geo 312C skulle kunna vara “lite för stor”. Vilka är nackdelarna med “för stor” bergvärmepump? Är det enbart en kostnadsfråga?
  • Jag får intrycket av att IVT Geo 312C är en generation modernare än IVT Greenline och därmed effektivare samt använder sig att miljövänligare köldmedium, stämmer inte detta?
  • Föreslaget borrdjup med IVT Greenline HE 6E är 76m (Totalt aktivt borrhål). Om man nu skulle byta till IVT Geo 312C, skulle då borrdjupet påverkas?

Ytterst tacksam för all hjälp man kan få!

Utloggad rbrakhya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #114 skrivet: 17 november 2016, 18:33:01 »
Servicekillen var och kollade igenom systemet igår och konstaterade att inre cirkulationspumpen går på 100% och inte svarar på styrsignalen.
De kommer med nytt styrkort och ny pump nästa vecka.

Idag byttes både pump och styrkort och deltat är nu rimliga 5-6 grader.
Fick även flexslangar på alla rör och en trypventil till självcirkulationsslingan.


Utloggad rbrakhya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #115 skrivet: 20 november 2016, 00:24:00 »
Vad kan man förvänta sig för en COP (antar att man får en rimlig uppskattning på det genom att ta "avgiven energi_värme/tillförd energi_värme".
Jag får ca 3,15 på värme och 3,1 på VV. Borde jag inte få bättre siffor på värmen (skall enligt pappren ha 4,3 i ett 0/55-system?
Pumpen går nu på dellast ca 4kw med en framledningstemperatur under 40 grader.
Tog ut segern i förskott efter bytet av inre CP och kretskort. Visst funkar styrningen av inre köldbärarpumphastighet (kan höras vid ändring i testläge) men trots ett inställt  :dt: på 7 grader så ligger det faktiska just nu på runt 3 °C.  Just efter reparationen låg det på 5-6 grader. Finns det ingen från IVT i detta forum som kan förklara för mig?  help

Danielm71

  • Gäst
Danielm71
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #116 skrivet: 26 december 2016, 12:57:13 »
Kapar tråden lite. Naturligtvis börjar den strula när det är helg... Får felmeddelandet A01-5555. Kan jag lösa det själv?

/D

Danielm71

  • Gäst
Danielm71
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #117 skrivet: 26 december 2016, 13:25:40 »
Kapar tråden lite. Naturligtvis börjar den strula när det är helg... Får felmeddelandet A01-5555. Kan jag lösa det själv?

/D

och nu kom ett till nämligen H01-5557

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #118 skrivet: 28 december 2016, 11:59:56 »
Hej Daniel,
5555 - Varning Z1 temperatur givare köldbärare in TB0 för varm
5557 - Larm Z1 temperatur givare köldbärare in TB0 för varm

Står den på enbart tillskott?
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #119 skrivet: 28 december 2016, 17:09:49 »
Kanske felvisande tempgivare.
Att den håller på att ge upp.
Vilka värden har du på KB in/ut när kompressorn går?
Och när den står.
Kanske kommer larmen när den står still om givarna värms av rumsluften, men de larmen borde väl filtreras bort tycker jag?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!