Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Geo 312C Officiell trÃ¥d.  (läst 127225 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gerka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stora Skedvi, Dalarna
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #60 skrivet: 20 december 2015, 18:09:15 »
Varmt ute=kallt inne, kallt ute = varmt inne.
Har varit bortrest några dar, utetemp är +10 °C, inne i huset är det bara 18 °C, jag tycker pumpen beter sig konstigt, när det är 10-12 °C kallt ute vill det bli för varmt inne men när det blir 5-10 °C varmt så drar den ner framledningstempen så det blir kallt inne.
Idag hade jag 30 °C i ft och 18 °C inne ändÃ¥ stänger pumpen av och startar inte igen förrän ft är 21 °C. Är det nÃ¥n som har nÃ¥got tips om hur man bör ställa kurvan ?  Sc:,h
IVT Geo 312 med 180m borra, värmer 220 kvm boyta+ett dubbelgarage på 50kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #61 skrivet: 20 december 2015, 18:47:03 »
Du får nog sänka värmekurvan och öka förskjutningen om det inte går att enkelt göra en egen kurva så slipper du hålla på med det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad galenpanna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #62 skrivet: 20 december 2015, 21:56:24 »
Det finns ett alternativ med baspunktsbaserad kurva där du kan välja högsta utetemp där kurvan ska sluta. Prova att byta till detta. Annars är det väl innegivare som gäller för möjligheterna att ställa in värmekurvan är extremt begränsade.

Varmt ute=kallt inne, kallt ute = varmt inne.
Har varit bortrest några dar, utetemp är +10 °C, inne i huset är det bara 18 °C, jag tycker pumpen beter sig konstigt, när det är 10-12 °C kallt ute vill det bli för varmt inne men när det blir 5-10 °C varmt så drar den ner framledningstempen så det blir kallt inne.
Idag hade jag 30 °C i ft och 18 °C inne ändÃ¥ stänger pumpen av och startar inte igen förrän ft är 21 °C. Är det nÃ¥n som har nÃ¥got tips om hur man bör ställa kurvan ?  Sc:,h

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #63 skrivet: 20 december 2015, 23:06:43 »
Det finns en inställning för tyst drift. Jag har värmepumpen placerad så att jag inte alls störs av ljudet från den. Kan det ändå finns fördelar med det läget? Jag tänker att värmepumpen kanske då undviker högsta effekt eller att värmepumpen på något annat sätt kör så att vibrationer undviks. Detta skulle kunna vara skonsamt för värmepump, värme- och varmvattensystem. Hittar ingen information i manualen om vad läget innebär. Någon på forumet med teorier?

PÃ¥ vilken fart har du den externa cirkpumpen?

Utloggad galenpanna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #64 skrivet: 21 december 2015, 10:18:21 »
Jag har skruvat ned den till 1. Den interna cirkulationspumpen går ändå på väldigt låg fart (om det är rätt att tänka så) och vi har lagom värme på alla radiatorerna.

EDIT:Tagit bort direkt citering /lmf
« Senast ändrad: 14 januari 2016, 21:07:10 av Lmf »

Utloggad rispalt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #65 skrivet: 22 december 2015, 22:41:38 »
Vad gäller givare  sÃ¥ chansar jag pÃ¥ att Bosch CR10 LCD ska fungera.
tex:
http://www.evbutiken.se/bosch-cr-10-lcd-rumsgivare-till-compress-6000-aw

Det är den givare som är listad som tillbehör till Bosch Compress 7000 LWM.
Den ska kopplas till EMS plinten med skärmad 2-ledare, minst 0.5mm2. (skärmad inte alltid nödvändigt).

Av bilder att döma liknar dock inte "RT-2000" CR10 LCD.

Utloggad galenpanna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #66 skrivet: 23 december 2015, 14:23:14 »
Installationsfilm för värmepumpen finns här och kan vara av intresse för bland annat kurvjustering och installation av inomhusgivare:

Intressanta tidpunkter:
  • Avluftning 5:45
  • Installation av tillbehör: 6:49
  • Rumsgivare: 8:15 (ser ut som en Boschs CR10)
  • Värmekurva: 12:10 samt 14:08
(servicemenyn nås genom att hålla inne meny-knappen i 4 sekunder)

Rengöring av partikelfilter (för annan ivt värmepump, men samma tillvägagångssätt):


Installationsfilmen för AirX kan också vara av intresse då det är samma styr:

(Tror att allt täcks av bergvärmepumpens installationsfilm.)

Utloggad rispalt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #67 skrivet: 23 december 2015, 18:52:38 »
Riktigt bra!! Tack "galenpanna". Klargjorde en del funderingar.

Jonathan Falk

  • Gäst
Jonathan Falk
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #68 skrivet: 31 december 2015, 09:15:19 »
Hej

Jag har en fråga angående installation av Geo312c i nybyggnation. Min hussäljare hävdar att IVT inte rekommenderar Geo312c i nybyggnation men fick inget svar på varför. Är det någon här som vet? Alternativet är att installera en Greenline HE tillsammans med en kombiberedare 200 FR/FC.

Yta som skall värmas upp är 190kvm i ett plan med golvvärme ingjuten i platta, plus 50kvm inredningsbar vind i framtiden med golvvärme samt ett fristående garage med golvvärme på 50kvm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #69 skrivet: 31 december 2015, 09:39:56 »
Kolla upp så att ditt värmesystem kan hantera så stora flöden som värmepumpen kräver för att ha rätt deltaT vid värmeproduktion, om kravet på nomiellt flöde på värmepumpens varma sida är högre än flödet i ditt distributionssystem så kan du behöva en arbetstank för att det skall fungera optimalt.
Det gäller alla invertrar.
Annars är Lexus bra på de där pumparna, hoppas han läser detta och ge ett svar på det där rådet.
Om du väljer att strunta i arbetstank så strunta även i termostater på slingorna, det är inte bra om rumstermostater stryper bort tillgängligt flöde när man värmer med värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad galenpanna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #70 skrivet: 31 december 2015, 10:06:10 »
Mjukvarumässigt är den inte anpassad för välisolerad nyproduktion.
Brytpunkt för uppvärmning kan som lägst sättas till 10 och kurvinställningen kan inte sättas tillräckligt lågt vid temperaturer strax under brytpunkt. Märlig mjukvara på det viset tycker jag. Man kan dock lura värmepumpen genom att sätta innetemperaturen lägre än önskad. Det blir ju då en aning krångligare med kurvinställningen. Kanske därför ivt inte rekommederar den. Jag vet inte hur övriga IVT är på den punkten.

Jag tror inte att den kräver större volym än övriga vp. Kan inte se någon annan egentlig anledning till att den inte skulle fungera i nyproduktion. Jag tror hur som helst att hussäljaren svamlar.

Hej

Jag har en fråga angående installation av Geo312c i nybyggnation. Min hussäljare hävdar att IVT inte rekommenderar Geo312c i nybyggnation men fick inget svar på varför. Är det någon här som vet? Alternativet är att installera en Greenline HE tillsammans med en kombiberedare 200 FR/FC.

Yta som skall värmas upp är 190kvm i ett plan med golvvärme ingjuten i platta, plus 50kvm inredningsbar vind i framtiden med golvvärme samt ett fristående garage med golvvärme på 50kvm.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #71 skrivet: 31 december 2015, 10:28:10 »
Fördelen med IVT Geo 312, är att den är designad så att värmepumpens flöde är oberoende av det flöde som golvvärmen behöver.
Det i sin tur betyder att villor med golvvärme inte behöver någon pushpump, som speedar upp flödet.

Med totalt 290 m² golvvärme, är IVT Geo 312 ett bra val, om/när det totala effektbehovet är 10-12 kW under de kallaste dagarna (DUT).

En välisolerade villa på 290 m² med FTX, kan klara sig med en 6-8 kW on/off-värmepump. Då är Geo 312 lite för stor.
 

Jonathan Falk

  • Gäst
Jonathan Falk
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #72 skrivet: 31 december 2015, 11:13:28 »
Suveränt forum detta! Kunniga människor och snabba att svara tummenupp.

Huset skall ha Ftx och blir välisolerat, garaget blir även det välisolerat. Vad vore det bästa köpet/valet av värmepump/kombiberedare om man inte bör ha GEO312C?, husfirman har avtal med IVT. Personer i hushållet beräknas till 4 personer..

Här där vi bor kan det ibland bli ner mot 30 minus.

Trodde geo312c:n var ett klockrent val...

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #73 skrivet: 31 december 2015, 11:18:14 »
Mjukvarumässigt är den inte anpassad för välisolerad nyproduktion.

Galenpanna......du måste skämta.

Det kan väl inte vara värmepumpens fel om egenvärmen är så stor, så att du måste välja en sommarurkoppling lägre än +10° när valet fallit på en IVT Geo 312.
I Stockholm betyder det att egenvärmen är över 3 kW vid ett totalt effektbehov på 10 kW för rumsvärme. Vart kommer den effekten ifrån?

Hänvisar du till solen, så finns det tidsfördröjningar upp till 48 timmar att programmera som kompensation för tidskonstanten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #74 skrivet: 31 december 2015, 11:26:14 »
Huset skall ha Ftx och blir välisolerat, garaget blir även det välisolerat.

Har husfirman lämnat någon beräkning för transmission och ventilationsförluster?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!