Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Geo 312C Officiell trÃ¥d.  (läst 127310 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad galenpanna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #45 skrivet: 05 december 2015, 05:10:41 »
Det finns en inställning för tyst drift. Jag har värmepumpen placerad så att jag inte alls störs av ljudet från den. Kan det ändå finns fördelar med det läget? Jag tänker att värmepumpen kanske då undviker högsta effekt eller att värmepumpen på något annat sätt kör så att vibrationer undviks. Detta skulle kunna vara skonsamt för värmepump, värme- och varmvattensystem. Hittar ingen information i manualen om vad läget innebär. Någon på forumet med teorier?

Utloggad rispalt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #46 skrivet: 07 december 2015, 19:28:14 »
Jag är ocksÃ¥ intresserad vad 'Tyst drift" innebär.  Jag undrar även vad skillnaden är mellan radiator och konvektor läget. Kurvan ser lika ut. Borde rimligen minska framledning vid konvektor - men sÃ¥ verkar det inte användas.
Vidare undrar jag hur DUT används för värmestyrningen. Att DUT används för dimensionering är logiskt men jag begriper inte vad den påverkar vid styrning.

Jag förväntade mig bristfällig dokumentation vilket IVT lyckats bra med. Nu får man prova sig fram:)

« Senast ändrad: 07 december 2015, 21:58:09 av rispalt »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #47 skrivet: 07 december 2015, 20:02:59 »
Har ingen aning men gissar ändå. Radiator eller golvvärme gissar jag att det och gissar att det har med cp hastigheten att göra dvs vp håller lägre delta vid golvvärme. Dut är troligtvis vid den temperatur vp håller ett förinställt delta vid varmare väder är deltat troligtvis mindre. Gissar även att tyst drift är en begränsning i effekt liknande den tex Daikin har på 10 kw men det borde framgå vilken max effekten är i manualen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Johan71

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: https://t.me/pump_upp
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • datebest.net - visit website and win smartphone!
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #48 skrivet: 08 december 2015, 10:33:54 »
Hej alla
Jag har nu haft min pump ett tag o den har kört på 100% el då jag inte förres igår fick mitt borrhål.
Nu återstår bara för dom o lägga slang samt ansluta den till pannan. En sak som jag tycker är märkligt är att vid flera tillfällen så har jag kollat på pannan o då står det att framledningstemperaturen är ca 60 grader. se bifogad bild. Samtidigt som den är uppe i den temperaturen så går varken den interna cirkulationspumpen eller bypass pumpen ??? Ett lätt kloink hörs oxå någon gång i minuten??? :(
Ska det va så?

Utloggad Gerka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stora Skedvi, Dalarna
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #49 skrivet: 08 december 2015, 10:51:24 »
Den hÃ¥ller pÃ¥ att göra varmvatten, det ser du pÃ¥ den lilla symbolen för vattenkran längst ner till höger. Temperaturen som visas är den som är pÃ¥ vv för tillfället, cirkpumpen stÃ¥r still under vv produktion sÃ¥ det är helt normalt.  tOOmten
IVT Geo 312 med 180m borra, värmer 220 kvm boyta+ett dubbelgarage på 50kvm.

Utloggad Johan71

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: https://t.me/pump_upp
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • datebest.net - visit website and win smartphone!
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #50 skrivet: 08 december 2015, 11:00:55 »
Ok sÃ¥ sa min leverantör oxÃ¥, men borde inte bypass pumpen gÃ¥ ändÃ¥ ?  dontknow

EDIT:Tagit bort direkt citering /lmf
« Senast ändrad: 14 januari 2016, 21:05:49 av Lmf »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #51 skrivet: 08 december 2015, 16:06:13 »
Den interna cp bör gå vid vv beredning om vp inte har nån ovanlig lösning på vv beredning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gerka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stora Skedvi, Dalarna
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #52 skrivet: 10 december 2015, 11:56:54 »
Jag tycker också att bypasspumpen borde gå under vv produktion, men leverantören säger att den skall stå still. Jag trodde det var vitsen med en bypass att man även hade värmecirkulation när pumpen gör vv. Sc:,h
IVT Geo 312 med 180m borra, värmer 220 kvm boyta+ett dubbelgarage på 50kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #53 skrivet: 10 december 2015, 12:14:03 »
Båda cp borde gå även vid vv produktion om inte vp har nån anti knäpp funktion men i så fall borde det räcka med att stoppa externa just vid avslutad vv beredning en stund.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #54 skrivet: 10 december 2015, 13:31:49 »
om inte vp har nån anti knäpp funktion

Efter frågan blev aktuell, så kollade jag upp det.....och den har en antiknäppfunktion när den är färdig med varmvattnet.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59767.0

Att cirkpumpen står still när den inte har någon värme att distribuera, är väl naturligt. Tror till och med det finns en lag på det i sydeuropa d.v.s. att ingen cirkpump får gå om den inte distribuerar värme.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #55 skrivet: 10 december 2015, 13:39:38 »
Men att stoppa externa cp vid vv produktion verkar dumt bättre att lÃ¥ta den kvarvarande värmen cirkulera. I det här fallet finns det ju en anledning eftersom den bygger upp värmen via bypassen innan växelventilen växlar om jag fattat rätt men hur blir det efter vv beredningen blir det inte ännu mera hett vatten som släpps ut till rad systemet om även rören till bypassen är uppvärmd till vv temp  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #56 skrivet: 10 december 2015, 14:56:06 »
Efter frågan blev aktuell, så kollade jag upp det.....och den har en antiknäppfunktion när den är färdig med varmvattnet.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59767.0

Att cirkpumpen står still när den inte har någon värme att distribuera, är väl naturligt. Tror till och med det finns en lag på det i sydeuropa d.v.s. att ingen cirkpump får gå om den inte distribuerar värme.

Men det är väl bara om den är i sommarläge, alltså om det är varmare än typ 17 grader ute?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad galenpanna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #57 skrivet: 10 december 2015, 15:08:21 »
Kan väl även vara om den går i on/off-drift på grund av effektbehov mindre än 3.5kW och att den varit i off-läge ett tag. Vet inte om värmepumpen dessutom alltid försöker hålla ett visst antal graders skillnad på framledning och retur och att cirkulationspumpen stannar vid för litet delta...?

EDIT:Tagit bort direkt citering /lmf
« Senast ändrad: 14 januari 2016, 21:06:22 av Lmf »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #58 skrivet: 10 december 2015, 16:40:16 »
Men det är väl bara om den är i sommarläge, alltså om det är varmare än typ 17 grader ute?

När den producerar varmvatten, så har den ingen värme att skicka till radiatorerna.
Då kan jag tycka att det är lika bra att cirkulationspumpen står still.

Utloggad galenpanna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #59 skrivet: 11 december 2015, 12:02:25 »
Funderar på att sätta in en rumsgivare till vår vp för att få inomhustemperaturen mer exakt vid sol, matlagning, gäster, mm.
Rumsgivare RT-2000 ska passa och finns att köpa här: http://jsenergi.com/product/33376/rumsgivare-lcd-till-airx
Verkar ju ganska billigt. Sparar man nog in på att temperaturen då hålls mer exakt.
I IVTs installationsmanual står dock att rumsenhet heter RC100...?

Verkar busenkelt att installera med EMS när jag kollar IVTs installationsmanual för värmepumpen. Det fixar man enkelt själv?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!