Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur räkna pÃ¥ golvvärme shuntad frÃ¥n radiatorkrets?  (läst 1982 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
Hej på er!

Kanske en dum fråga, men hur beräknar man flödet för ett golvvärmessystem som ska kopplas till en radiatorkrets via en shunt? Jag har idag en golvvärmeanläggning installerad bestående av sex slingor, fördelat över ca 300m 17mm golvvärmeslang, vars totala teoretiska värmeeffekt är 3897W.

Jag behöver beräkna flödet för att därmed kunna avgöra effektbehovet för att slutligen kunna dimensionera stamledningen som ska försörja både radiatorerna och golvvärmen.

Tackar för alla tips på förhand!

/Aron

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Då tar du dina kw som golvvärmen ska ge och räknar ut vad flödet blir med det dT du kör på radiatorsidan. Kör du t.ex 10 grader dT räknar du 4/(4,18x10) = 0,095l/s = 344 l/h

Avrundade din effekt till 4kw i räkneexemplet.

Edit: Liten revidering. Hemma hos mig räknade jag med 35 graders dT till golvvärmeshunten. Kom på att det förmodligen kommer bli mycket högre dT än 10 över shunten på primärsidan. Jag räknade hemma på ett effektbehov på 3750w i garaget och med 35 graders dT hamnade jag på 100 l/h. Ställde in med STAD och det har funkat klockrent sen dess.
« Senast ändrad: 23 mars 2018, 18:58:10 av tomasbjork »
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
Då tar du dina kw som golvvärmen ska ge och räknar ut vad flödet blir med det dT du kör på radiatorsidan. Kör du t.ex 10 grader dT räknar du 4/(4,18x10) = 0,095l/s = 344 l/h

Avrundade din effekt till 4kw i räkneexemplet.

Edit: Liten revidering. Hemma hos mig räknade jag med 35 graders dT till golvvärmeshunten. Kom på att det förmodligen kommer bli mycket högre dT än 10 över shunten på primärsidan. Jag räknade hemma på ett effektbehov på 3750w i garaget och med 35 graders dT hamnade jag på 100 l/h. Ställde in med STAD och det har funkat klockrent sen dess.
Tack för ditt svar!

Jag fick motsvarande värde för min beräkning (där jag räknade med 3897W) och fick då 0,093l/s. Så långt är jag med. Är det alltså detta flöde som gäller fram till shunten på radiatorstammen (precis som om golvvärmen vore en vanlig radiator)? Därefter blandar ju shunten vattnet från stammen och golvvärmesslingan för att erhålla önskad temperatur, men detta är väl helt ointressant för primärsidan? :-)

Hur kopplade du in din STA-D-ventil?

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
Såhär ser fördelningen ut på stammarna, förresten... Har ännu inte räknat ut alla värden, men flödena är på plats i alla fall. :-)

Golvvärmesslingan ska kopplas till stam 2.

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Du kommer få högre dT över fördelaren men exakt hur man räknar ut det kan jag ej. Därför jag la in en ändring för just i mitt fall kör jag 30-35 graders dT vid DUT. Min retur från shunten är i princip alltid 20 grader så vid 55 grader fram får jag 35grader dT och det räknade jag på och det har fungerat kalas. Sta-d'n satt jag på retur primär från shunten.
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
Du kommer få högre dT över fördelaren men exakt hur man räknar ut det kan jag ej. Därför jag la in en ändring för just i mitt fall kör jag 30-35 graders dT vid DUT. Min retur från shunten är i princip alltid 20 grader så vid 55 grader fram får jag 35grader dT och det räknade jag på och det har fungerat kalas. Sta-d'n satt jag på retur primär från shunten.
Just nu vill jag mest bara säkerställa att jag får erforderlig dimension på fördelningsledningen. :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
0.095 l/s borde i alla fall vara max som du behöver dimensionera för, i praktiken kommer det att behövas mindre flöde än så, varierande beroende på den temp som dina radiatorer behöver vid olika utetemperatur, så det är svårt att vara exakt, deltaT över shunten kommer att variera med utetemp och framledningstemp till radiatorerna helt enkelt.
Snåla ändå inte på fördelningsledningen, men vet aldrig om man vill koppla på nåt mer i framtiden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
0.095 l/s borde i alla fall vara max som du behöver dimensionera för, i praktiken kommer det att behövas mindre flöde än så, varierande beroende på den temp som dina radiatorer behöver vid olika utetemperatur, så det är svårt att vara exakt, deltaT över shunten kommer att variera med utetemp och framledningstemp till radiatorerna helt enkelt.
Snåla ändå inte på fördelningsledningen, men vet aldrig om man vill koppla på nåt mer i framtiden.
Totala flödet på den stammen är 1365l/h, så R32 borde duga i alla fall, då den sväljer 1710l/h vid 80Pa/m (så har man lite extra marginal)? :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
 tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!