Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inomhusgivare-högre förbrukning  (läst 3209 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tomti

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inomhusgivare-högre förbrukning
« skrivet: 16 december 2017, 20:20:51 »
Hej,

Har en Ctc ecoheat 306 installerad 2012. Jag har fram till nu endast kört på utomhusgivaren men tänkte prova att få ned förbrukningen genom att slå på inomhusgivaren. (Är nöjd med systemet men tycker jag har hög elförbrukning för ett hus byggt 2012 med bergvärme)

När jag slår på den börjar pannan arbeta mycket mer verkar det som... När jag slog på inomhusgivaren så visade den 22,2 grader och inomhustemperaturen var helt ok, nästan för hög. Jag ställde önskad innertemperatur till 21,5.

Det som händer är att framledningstemperaturen helt plötsligt ökar från stabila 27 grader till 32 grader... Hur kan det komma sig? Verkar ju konstigt eftersom den önskade temperaturen till och med är lägre än den aktuella...

Bifogar en bild från driftinfon på pannan.

Någon som vet om detta är rimligt? Verkar ju som att förbrukningen snarare kommer gå upp med inomhusgivaren. Borde det inte vara tvärtom?

Utloggad Tomti

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inomhusgivare-högre förbrukning
« Svar #1 skrivet: 16 december 2017, 20:33:35 »
Min årsförbrukning 2016 var 10 477 kWh inkl. hushållsel. 1,5 plan, 122 kvm byggt 2012. Så jag kanske inte ska gnälla?

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inomhusgivare-högre förbrukning
« Svar #2 skrivet: 16 december 2017, 21:00:00 »
Två grejer.
1. Har du gjort motmätning för att kolla att innegivaren visar rätt? Min visar fel +0.6 grader  sÃ¥ jag har fÃ¥tt gÃ¥ in pÃ¥ pumpen pÃ¥ givarjustering och justera upp givaren.
2. Vad står givarpåverkan på? Dvs hur mycket ska den gasa eller bromsa när temperaturen är från bör.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Inomhusgivare-högre förbrukning
« Svar #3 skrivet: 16 december 2017, 21:03:43 »
Min inomhusgivare mäter rumstempen och jämför med mÃ¥ltemperaturen i VP. För varje grad fel, + eller -,  sÃ¥ justeras VB-fram mÃ¥lvärdet med en (ställbar) faktor. Om CTC gör pÃ¥ samma sätt vet jag inte men det finns hos mig tvÃ¥ möjliga felkällor; felkopplade sladdar i givaren alternativt VPn eller fel faktor.
Möjligen en tredje felkälla, du har läst av VB-fram strax efter VV-körning, då åker det ut en skvätt VV-vatten i värmesystemet.

Jag tror inte du får ner elförbrukningen med inomhusgivaren inkopplad. Jämnare temperatur inomhus är vad du ska få.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Tomti

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inomhusgivare-högre förbrukning
« Svar #4 skrivet: 16 december 2017, 21:05:02 »
Tack för svar.

1. Jag har gjort motmätning, givaren stämmer
2. Har inte hittat på givarpåverkan i inställningarna. Ska kolla i instruktionsboken

Utloggad Tomti

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inomhusgivare-högre förbrukning
« Svar #5 skrivet: 16 december 2017, 21:12:33 »
En felkoppling kan det kanske vara.

Utloggad Tomti

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inomhusgivare-högre förbrukning
« Svar #6 skrivet: 16 december 2017, 21:16:59 »
Om jag inte kan få ned elförbrukningen med inomhusgivaren tror jag att jag struntar i att ha den aktiverad eftersom jag är rätt nöjd med innertemperaturen.

Idag har jag knappt någon skillnad mellan framledningstemperaturen och returen. Brukar vara max 1-2 graders skillnad. Skulle det ge någon effekt på förbrukningen om man får större differens?

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inomhusgivare-högre förbrukning
« Svar #7 skrivet: 16 december 2017, 21:34:01 »
Det låter lågt. Men vad har du för system? Radiatorer? 1 rörs 2 rörs, golvvärme, blandat golvvärme radiatorer?
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Tomti

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inomhusgivare-högre förbrukning
« Svar #8 skrivet: 16 december 2017, 21:39:23 »
Golvvärme och radiatorer, allt på samma system. Radiatorerna sitter på övervåningen och jag har justerat ned flödet på dom.

Utloggad mrplumber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inomhusgivare-högre förbrukning
« Svar #9 skrivet: 16 december 2017, 21:48:56 »
Om jag inte kan få ned elförbrukningen med inomhusgivaren tror jag att jag struntar i att ha den aktiverad eftersom jag är rätt nöjd med innertemperaturen.

Idag har jag knappt någon skillnad mellan framledningstemperaturen och returen. Brukar vara max 1-2 graders skillnad. Skulle det ge någon effekt på förbrukningen om man får större differens?

Verkar skumt. Har du någonstans där flödet bara går runt och tillbaks igen? Optimalt är ca 7-8 graders differens

Utloggad Tomti

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inomhusgivare-högre förbrukning
« Svar #10 skrivet: 16 december 2017, 21:53:39 »
Tror inte jag har någonstans där det bara går runt... Kan det kanske vara så att vattnet cirkulerar för fort? Eller kan det vara stopp någonstans? Upplever dock inte att det är kallt i något rum. Dock är flödesmätarna på fördelaren alldeles svarta...

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Inomhusgivare-högre förbrukning
« Svar #11 skrivet: 16 december 2017, 22:03:24 »
Var mäter du fram o returtempen? Mät vid värmepumpen
Mät när värmepumpen gått så länge att temperaturerna stabiliserat sig. typ 8 minuter.
Vad mäter du med?
Är givarna kalibrerade?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad mrplumber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inomhusgivare-högre förbrukning
« Svar #12 skrivet: 16 december 2017, 22:13:43 »
Tror inte jag har någonstans där det bara går runt... Kan det kanske vara så att vattnet cirkulerar för fort? Eller kan det vara stopp någonstans? Upplever dock inte att det är kallt i något rum. Dock är flödesmätarna på fördelaren alldeles svarta...

Ja det låter som du har för högt flöde. Är det i vämepumpens display du läser av temperaturerna? Har du någon volymtank (knäpptank) installerad?

Utloggad Tomti

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inomhusgivare-högre förbrukning
« Svar #13 skrivet: 16 december 2017, 22:17:44 »
Givarna är inte kalibrerade vad jag vet.
Mäter med en infraröd termometer vid värmepumpen. Får nästan exakt samma temperatur som värmepumpen visar. Har mätt när pumpen gått länge.

Nu är det två graders skillnad. Är nästan aldrig mer...

Tror du det påverkar förbrukningen?

Tack för engagemanget

Utloggad Tomti

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inomhusgivare-högre förbrukning
« Svar #14 skrivet: 16 december 2017, 22:26:24 »
Ja det låter som du har för högt flöde. Är det i vämepumpens display du läser av temperaturerna? Har du någon volymtank (knäpptank) installerad?

Läser av i displayen samt mäter själv. Har ingen volymtank (tror jag) den enda externa "burken" jag har är en röd sak ovan pannan. Se bild.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!