Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?  (läst 11362 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sussid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #60 skrivet: 26 februari 2017, 19:40:57 »
 Heddan

En sÃ¥dan har jag sedan fem dagar sedan ikopplad i förrÃ¥det där pumpen stÃ¥r. 😃
Men jag har den kopplad i det nedre elskÃ¥pet. 
Vet inte om  det övre är separat ?

Just nu drar det 65 kwh per dag. Runt 4 minus ute.
Jag vet att den är kopplad till pumpen. För det ser jag pÃ¥ förbrukningen.  När pumpen slÃ¥r av dalar det och stiger när pumpen är pÃ¥. Men  osäker om elenergimätaren är kopplad där ackumulatortanken är kopplad.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #61 skrivet: 26 februari 2017, 20:53:52 »
Visst kan du se momentaneffekten på den, alltså hur många W som dras just nu?
I så fall ska din pump dra ungefär 17W när den står. När den tillverkar värme drar den mellan 2100W och ända upp till 3500W beroende på vilken framledningstemperatur ditt värmesystem kräver. I slutet på en varmvattenladdning drar den 3500W.
Så får du ett hum vad VPn ska förbruka...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Sussid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #62 skrivet: 26 februari 2017, 21:13:43 »
Så fort pumpen går på så drar den runt 3.200-3.500kw
Aldrig lägre.
Jo förresten.  Har sett en förbrukning  runt. 1200. En gÃ¥ng.
När pumpen stÃ¥r stilla. SÃ¥ ligger förbrukningen  pÃ¥ 0.200- 0.300. Tror det är för att vvb till gÃ¥rdshuset ligger pÃ¥ samma.

Däremot drar den lite mer när vi har duschat. Antar den skickar varmvatten till våran vvb.
Då ligger den på 4200kw
« Senast ändrad: 26 februari 2017, 21:16:25 av Sussid »

Utloggad Sussid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #63 skrivet: 26 februari 2017, 21:22:21 »
Men hur länge ska pumpen gÃ¥ egentligen  ? Det stÃ¥r istort sett aldrig still.
När pumpen går av så är det nog inte av längre än några minuter.
 

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #64 skrivet: 26 februari 2017, 21:39:28 »
Värmepumpen ska inte kunna dra mycket mer än 3500W om den inte spetsar med elpatron. Den har en elpatron som kan gå in i stegen 3000, 6000 och 9000W. Om nu alla steg är aktiverade. I ett specialfall kan den dra mer än 3500W och det är om den är omkopplad (bytt pressostat) för att kunna värma vattnet högre än 56-57 grader till c:a 65 grader istället.
Varför din VP drar 3200W direkt från start beror på att den får jobba med väldigt hög framledningstemperatur, om ni skulle se över erat värmesystem (radiatorer) och isolering skulle ni få ner den förbrukningen ordentligt. Min VP som är samma som din drar runt 2300W nu när det är -15 ute...
Hur VVB arbetar vet jag inte riktigt, det kan nog finnas både mer och mindre intelligent styrning av elpatron i dessa. Men jag gissar att dom där 200-300W som du ser när VP står still förbrukas av något annat än VVB.
Dom där 1200W kan nog mer troligt vara VVB...(kanske ska vara 1000W om du drar bort dom där 200-300W som går någon annanstans).

Men hur länge ska pumpen gÃ¥ egentligen  ? Det stÃ¥r istort sett aldrig still.
När pumpen går av så är det nog inte av längre än några minuter.
 

VPns 4000h timmar per år tyder på att din pump får gå väldigt mycket. Och att du har kurva 40-41 betyder att den får jobba med väldigt hög framledningstemp vilket gör att kompressorn drar mycket ström och levererar lite mindre värme (lågt COP helt enkelt).
Om jag vore du skulle jag verkligen se över radiatorsystemet, går det att utöka eller bygga om eller förbättra på något vis. Jag kastade ut hela vårat radiatorsystem för 2 år sedan och lät installera ett nytt när vi ändå renoverade huset. Detta kostade oss 75000:- i ett 200kvm stort hus. Och då installerade vi de största radiatorerna som bara gick att få in under varje fönster. Vi sänkte Kurvan med 8 steg och helt plötsligt klarar VP -30 utan elpatron, förut klarade den knappt -20. Och jag kan säga att det har synts rejält på elförbrukningen också...
Nu kanske du inte ska vara så radikal och kasta ut allt, men du kanske ska ta dit någon som kan hjälpa dig att komplettera och förbättra så gott det går...
Och så kanske du ska kolla över isolering i huset osv...
En energirådgivare kanske är rätt väg att gå.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #65 skrivet: 26 februari 2017, 22:14:51 »
Tidigare nämndes att pumpen står i gårdshuset?! Är det då kulvert emellan? Avstånd? En ordentlig eller halvtaskig som släpper igenom mycket värme så marken blir bar?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Sussid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #66 skrivet: 27 februari 2017, 05:31:28 »
Kulverten är ny för fem år sedan. Den ska vara isolerad efter konstens alla regler.
Gissar att den är pÃ¥ 10 meter. 
Kanske blir värmepumpen bättre när styrkortet byts?  Han har inte bytt ännu.
VVb i förrådet är kopplad till ackumulatortanken.

Utloggad Sussid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #67 skrivet: 02 mars 2017, 16:03:13 »
Suck.

Nu var installatören här för att byta styrkort.  Men säger att det inte är nÃ¥got fel och allt funkar som det ska nu. Inget fel pÃ¥ kortet. MÃ¥ste ha varit fel pÃ¥ hans elmätare säger han. DÃ¥ligt med batterier i den.  Kan en elmätare visa ström fast det inte är nÃ¥gon ström där pga av dÃ¥liga batterier ?
Känns som det är något lurt.

Bad han byta kort ändÃ¥ och kanske är det nÃ¥got som glappar sa jag. 
Okej sa han. ( Endast pratat med honom på telefonen )

När jag kommer hem sÃ¥ lyser fortfarande  timmarna pÃ¥ pumpen. Vilket han förklarar för mig att det kommer nollställas när han byter kort.
Hur är det ?
Nollställs timmarna när man byter styrkort ?

Hur vet jag att kortet är bytt ?
Kan man lita på vad han säger ?


Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #68 skrivet: 02 mars 2017, 16:17:00 »
Det är väl egentligen 2 kort i Thermian som är själva hjärnan, dels det som displayen sitter på och så det som sitter nedanför med alla anslutningar till givare osv (Reläkortet). Troligtvis är det displaykortet som är huvudenheten där allt lagras, är det bytt ska timmar osv vara nollade. Du brukar även se det på att displayen är alldeles ny och fräsch. Jag har bytt 2 ggr pga åska och annat stök och det har synats direkt på displayen...timmarna har också nollats...
Får jag fråga vad han ville ha för kortet? Jag har själv precis beställt nytt displaykort och reläkort, styrkitt kallade min leverantör det för att få nyare programvara i min gamla pump, och han ville ha 2800:- för allt plus jobb då så klart...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #69 skrivet: 02 mars 2017, 16:28:15 »
Då elmätaren bara visade några hundra watt då pumpen inte gick säger det sig själv att elpatronerna inte var på då.

Men hänger inte med sedan. Kortet har han bytt, men timmarna nollställs efter att han bytt kort?
Så han kom, konstaterade att allt var ok. Åkte, ringde dig och meddelade saken. Kommer igen i morgon då du ville byta kort?

Annars kan man väl nollställa timmarna utan att behöva byta nåt. Det är väl bara att fabriksåterställa. Så om man inte är hemma vet man inte vad som görs.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Sussid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #70 skrivet: 02 mars 2017, 16:44:07 »
Fast elpatronen har varit frÃ¥nkopplad sedan han var här förra veckan.  För han tyckte inte den skulle ligga pÃ¥ i onödan .
De kilowatt som går när pumpen står till är till vvb.


Han testade med sin elmätare förra gången och såg att elen på patronen låg på fast den inte skulle det.
Kan bli så enligt han om det är fel på styrkortet. Då räknas inte heller timmarna på tillsatsen om den tjuvdrar .

Idag var han här när jag inte var hemma. Ringde mig och sa att det inte var fel pÃ¥ kortet som han förut sa var felande. Utan menar att det är felande pÃ¥ hans elmätare.  Den hade visat att det var ström pÃ¥ patronen för att batteriet var dÃ¥ligt pÃ¥ elmätaren. 
Jag ber han byta styrkortet vilket fall som helst. Tänk om den glappar eller nått ?
NÃ¥got skumt är det allt. 
Han hÃ¥ller med och säger att  han byter styrkortet.  Har inte pratat med han efter det.
Men timmarna är inte nollade, vilket han sa att det skulle göras när man bytte  kort.
SÃ¥ frÃ¥gan är om han inte bytt kort , men säger till mig att han gjort  det.





Utloggad Sussid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #71 skrivet: 02 mars 2017, 16:45:05 »
Just det . Kortet skulle kosta runt 1500.
Sen jobbet på det.

Utloggad Sussid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #72 skrivet: 02 mars 2017, 16:50:16 »
Det är det stora gröna kortet han skulle byta.
Reläkortet alltså ?
Så då kanske inte timmarna nollställs ?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #73 skrivet: 02 mars 2017, 17:30:14 »
Lite fundersam till elpatronen. Har du kollat in displayen nåt då pumpen inte gått och tittat på framledning respektive returtemperaturerna något? Om patronen varit aktiv borde framledningen ha varit högre än returtempen, men om den inte är aktiv borde temperaturerna vara samma.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #74 skrivet: 02 mars 2017, 19:01:30 »
Just det . Kortet skulle kosta runt 1500.
Sen jobbet på det.
Det är det stora gröna kortet han skulle byta.
Reläkortet alltså ?
Så då kanske inte timmarna nollställs ?
Då bekräftar det min misstanke att intelligensen sitter i displaykortet. 1500:- för reläkortet kan nog vara rätt peng, om jag får betala 2800:- för reläkort, displaykort och frontplåt.

Lite fundersam till elpatronen. Har du kollat in displayen nåt då pumpen inte gått och tittat på framledning respektive returtemperaturerna något? Om patronen varit aktiv borde framledningen ha varit högre än returtempen, men om den inte är aktiv borde temperaturerna vara samma.

Mycket bra tanke.

Fast elpatronen har varit frÃ¥nkopplad sedan han var här förra veckan.  För han tyckte inte den skulle ligga pÃ¥ i onödan .
De kilowatt som går när pumpen står till är till vvb.
Det betvivlar jag, det är ju en elpatron i den också så den borde väl dra mer än 200W, eller finns det så små?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!