Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?  (läst 11366 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sussid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #30 skrivet: 22 februari 2017, 09:17:12 »
Ni som även kan det här med el.
Jag har ju en sådan där elenergimätare som man kopplar på på faserna .
Har kopplat den på det nedre elskåpet.
Går det ihop med det övre ? Eller kan jag koppla på den på det övre skåpet sedan ?


Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #31 skrivet: 22 februari 2017, 09:48:44 »
Ja pumpen  värmer bÃ¥da husen.
Jag har bra koll i övrigt med elförbrukning.  Tex har vi timer pÃ¥ motorvärmararna  pÃ¥ bilen . Sätts bara pÃ¥ en timme innan de ska användas.
Badkaren och staketet drar inte ens 7 kilowatt en riktigt kall dag. Karen heter Thermobar.

Ska frÃ¥ga installatören  idag om vi inte kan koppla pÃ¥ varmvattnet direkt pÃ¥ tanken.

Kan också nämna att hon som bor i gårdshuset inte gillar värme. Så där inne är det inte direkt varmt.

Timmarna på pumpen tycker jag inte är så många. Men det är inte där jag tror problemet är. Utan att det tex ligger på en elpatron eller nått i tanken.
Har man koll så har man kommit långt...vilket är bra. :)
Knappt 4000h timmar per år är väl normalt, normalt mycket tillsats. Hög framledning(kurva) 41grader redan vid 0 grader ute, kan man förbättra radiatorsystem och bättra på isolering på husen så kan man få ner denna och då göra pumpen mer effektiv. Men detta är inte ensamt orsaken till den höga förbrukningen, långt ifrån tror jag.
Hur stor VP är det? kW? 6, 8, 10, 12?

Badkaren, menar du att dom drar 7kW så blir det väldigt dyrt, 168kWh per dygn. Om du menar att dom på ett dygn drar 7kWh är det en annan sak.

Elpatron vete fasen heller, om dom hade gått skulle förmodligen varmvattentempen vara högre, om inte termostaterna på dom har lyckats vara ställda på just 50-55 grader... 55 grader är det VP själv kan höja vattentempen till utan eltillskott...och 2500h varmvatten på VP tyder också på att det är VP som får göra varmvatten inte elpatronerna...

Kan vara många små bäckar som måste rättas till för att få ner elförbrukningen...jag skulle göra en långtidsmätning på badkaren. Och om det går att mäta vad sadelkammaren tar i energi vore bra...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2961
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #32 skrivet: 22 februari 2017, 11:33:54 »
Hur ser månadsförbrukningen ut? Speciellt sommar-vinter
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #33 skrivet: 22 februari 2017, 11:56:51 »
Ni som även kan det här med el.
Jag har ju en sådan där elenergimätare som man kopplar på på faserna .
Har kopplat den på det nedre elskåpet.
Går det ihop med det övre ? Eller kan jag koppla på den på det övre skåpet sedan ?
Jag antar att du har en sådan som du sätter en strömspole över varje fasledare. Om dessa är öppningsbara så kan du lätt flytta dom till matningen för det övre skåpet. Om jag ser rätt så går det två kablar från varje fas på huvudbrytaren i det nedre skåpet. Antagligen går en av varje av dom upp till huvudbrytaren i det övre skåpet, i så fall kan du mäta där.
Men allt detta kräver att du har behörighet, men du har ju redan lyft på locket på centralen så jag antar att du har det. ;)
« Senast ändrad: 22 februari 2017, 11:58:23 av Heddan »
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #34 skrivet: 22 februari 2017, 12:45:46 »
SvÃ¥rt att säga hur det är kopplat bÃ¥de pÃ¥ rör och el , för min del skulle jag inte ta bort nÃ¥gon funktion  , utan se till att el-mässigt ta bort drift , pÃ¥ det som är lite överkurs , eftersom det är flera hus som fÃ¥r el via dig , huvudsäkring ??
16 ,20, 25, 35, amp ?? det kanske behövs belastv sÃ¥ inte nÃ¥gon bryter . 

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2961
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #35 skrivet: 22 februari 2017, 13:20:40 »
Är det inte ett konstigt ställe att lägga en belastningsvakt på? Den borde ju vara kopplad utomhus eller i huvudcentralen. Det måste ju finnas fler centraler i husen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #36 skrivet: 22 februari 2017, 13:25:59 »
Används belastningsvakten till VP'n eller dom gamla patronerna i tanken?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #37 skrivet: 22 februari 2017, 13:26:27 »
Är det inte ett konstigt ställe att lägga en belastningsvakt på? Den borde ju vara kopplad utomhus eller i huvudcentralen. Det måste ju finnas fler centraler i husen.
Javisst  den ser lite liten ut ,antal grupper , om det inte är sÃ¥ att elen har egna abn , det finns till 100% en större centr .nÃ¥gonstans

Utloggad Sussid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #38 skrivet: 22 februari 2017, 16:42:04 »
Liten snabb uppdatering.
Killen gick igenom allt. Kopplade er elpatroena i ackumulatortanken  och gjorde service. DÃ¥ upptäcktes  det att det ligger ström pÃ¥ elpatronen  i pumpen. DÃ¥ den elpatronen  ligger pÃ¥ fast det inte syns pÃ¥ timmarna. Styrkort trasigt.
Hur mycket detta pÃ¥verkat  elförbrukningen vet jag inte.
Någon här kanske vet ?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #39 skrivet: 22 februari 2017, 16:50:51 »
Det sitter en kontor i VP (  liknar den som är centralen för belastningsvakten )
den kan ha brunnit , dÃ¥ kan spolen svälla och göra sÃ¥ inte den släpper  eller sÃ¥ har den s.k. svetsat i kontakterna , om det finns en markering om el-tillskott i VP , sÃ¥ säger den att ingen el , sÃ¥ kan den ligga till ändÃ¥ , luktar det bränt har den brunnit ( byte , gÃ¥r att koppla bort ledningarna pÃ¥ en sida av den men dÃ¥ mÃ¥ste man veta vad man gör ) det är säker 2 kontaktorer där en för VP en för
patron

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #40 skrivet: 22 februari 2017, 17:56:38 »
Om elpatron i VP ligger på hela tiden borde väl överhettningsskyddet(ÖHS) ha löst ut. Möjligtvis kanske den kan ha legat på hela denna eldningssäsong när VB-CP hela tiden ligger och cirkulerar radiatorvattnet. Men det måste vara högst otroligt att elpatron har legat på i somras då borde temperaturen ha stigit så högt så ÖHS hade löst ut.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #41 skrivet: 22 februari 2017, 18:07:34 »
Om elpatron i VP ligger på hela tiden borde väl överhettningsskyddet(ÖHS) ha löst ut. Möjligtvis kanske den kan ha legat på hela denna eldningssäsong när VB-CP hela tiden ligger och cirkulerar radiatorvattnet. Men det måste vara högst otroligt att elpatron har legat på i somras då borde temperaturen ha stigit så högt så ÖHS hade löst ut.
Hade även tanke men man vet aldrig

Utloggad Sussid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #42 skrivet: 22 februari 2017, 18:44:38 »
Vi har flera proppskåp.
Ett i vÃ¥rat hus , ett i stallet , ett i gÃ¥rdshuset , och sÃ¥ där i förrÃ¥det  där pumpen sitter.
 
Killen har kopplat bort elpatronerna i vp nu. Nytt kort kommer nog innan helgen.

Jag drömmer om att det här är boven. Men tror själv inte det är så.
Fast killen som var här idag var arg att han inte hade mätt förra gången han var här.
Han var här nÃ¥gon mÃ¥nad efter installationen  för att redan dÃ¥ tyckte vi att det drog mycket ström.


Termobarerna och stängslet drar 7kw på ett dygn. Inget annat.
Har elmätaren pÃ¥ där sedan flera veckor tillbaka. 





Utloggad Sussid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #43 skrivet: 22 februari 2017, 18:53:55 »
Vi har en diplomat duo 10

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #44 skrivet: 22 februari 2017, 18:54:45 »
Liten snabb uppdatering.
Killen gick igenom allt. Kopplade er elpatroena i ackumulatortanken  och gjorde service. DÃ¥ upptäcktes  det att det ligger ström pÃ¥ elpatronen  i pumpen. DÃ¥ den elpatronen  ligger pÃ¥ fast det inte syns pÃ¥ timmarna. Styrkort trasigt.
Hur mycket detta pÃ¥verkat  elförbrukningen vet jag inte.
Någon här kanske vet ?
Säg att 3kW elpatron(som är lägsta steget i en Thermia) har legat på konstant, så har dessa kommit värmesystemet tillgodo. MEN VP hade tillverkat dessa till kostnaden av 1kW, så man kan se 2kW som onödiga. På ett dygn blir det 48kWh och på en månad 1500kWh.
Har eran elleverantör timmätning eller dygnsmätning? Kan du via mina sidor eller liknande gå in och se om förbrukningen minskade efter att servicekillen hade besökt dig?

Termobarerna och stängslet drar 7kw på ett dygn. Inget annat.
Har elmätaren pÃ¥ där sedan flera veckor tillbaka. 
kW är effekt, det du menar är kWh som är energimängd. Bara så att vi använder rätt begrepp. Och 7kWh på ett dygn är inte så mycket...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 626
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!