Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FyllDnAC  (läst 1495 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Disally

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
FyllDnAC
« skrivet: 03 mars 2019, 17:02:14 »
Är det någon som har fått bra resultat med att fylla på gas med t.ex FyllDin AC eller liknande. Dvs en tub med gas för R410a, slang, manometer och koppling till serviceventilen. Om man kör full kyla och mäter strömmen bör man få in ungefär rätt mängd??
Om man bortser från läckage och annat, fungerar det? Man blandar förmodligen olika kylmedium men 410a är ju en blandning från början
Pumpen orkar ibland inte i gång på värme och drar 1,8 - 2,0 Ampere på värmen när den går. Märkström är 3,9 A så det är ingen last på kompressorn.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FyllDnAC
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2019, 15:50:04 »
Bra resultat kan man inte få.
dels är mätmetoden inte tillförlitlig
dels är gasen i flaskan sällan ren R410A (kan vara vad som helst)
sen kanske det inte är fel gasmängd som ger dessa symptomen
strömförbrukningen varierar med utetemperaturen
3,9A är det vid kyldrift?

Det sättet som ger bäst resultat är att se till att det är rätt gasblandning i systemet och mäta överhettningen vid max kompressorvarvtal efter stabilisering av trycket och att förångaren är "blöt" dvs helt fylld av expanderande gaser.

det går att använda tabeller med temperaturer, rörlängder och strömförbrukning oxå men det blir mer interpolerande.

Utloggad Disally

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: FyllDnAC
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2019, 18:17:13 »
Den är märkt 3,5/3,9A. Tänkte bara grabba ett halmstrå innan jag slänger fulpumpen.
Den går bra någon vecka, går ner på tomgång och oavsett innetemperatur startar den inte att värma.
Slår man av den går och väntar lite innan man slår på går den några dagar igen.
Utetemperaturen är 10 - 15 grader + hela vintern
Det går inte att få hem en tekniker om man inte köpt en finpump för 35 - 40,000:- av företaget teknikern jobbar åt.
Min pump är en Airton som jag installerat själv med förfyllda rör före senaste lagändringen.
Det blir så här när reefermaffian får lobba obehindrat och skapa lagar som är omöjliga att leva efter.
Här är fortfarande ved eller oljeeldning vanligast. Mest olja. Inget snack om miljö här annat än om Cert för luftvärmepumpar och gas.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: FyllDnAC
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2019, 20:25:35 »
Men det är väl bra att dom har börjat hålla efter miljöbovarna, även om dom inte nått ända fram än. Eller menar du att bara för att vissa "skitar ner" så ska alla få det?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Disally

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: FyllDnAC
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2019, 23:58:04 »
Nej, det menar jag inte alls.
Jag försöker bara beskriva hur situationen är här i Frankrike där oljeeldad centralvärme installeras i nybyggda hus medan handeln med värmepumpar är strängt reglerad.
Värmepumparna säljs som det gjordes i Sverige på 1980 -90 talet. Man kan inte köpa en installerad anläggning och betala för den som numera i Sverige. Man räknar ut besparingen under beräknad livslängd på 10 år jämfört med motsvarande kostnad för oljeeldning. Sedan delar man på detta så säljaren tar besparingen för de första 5 åren som pris. Blir lätt över 35- 40,000 sek för ett normalstort franskt stenhus. Dessutom tvingas man att skriva under ett 5 årigt serviceavtal för 800:- om året för att garanti skall gälla.
Vi är väldigt nära SEK 50,000 för en Panasonic eller MHI som skulle kosta 20,000 installerad och klar i Sverige.
Det går inte att ta in offerter från flera företag för samma värmepump. Det råder en strikt geografisk uppdelning.

Därav använde jag ordet reefermaffia.
Som jag sa ovan var prissättningsprincipen liknande i Sverige när luftvärmepumparna började bli vanliga ämnen om slutpriset i kronor var lägre då.


Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FyllDnAC
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2019, 22:36:38 »
Ytterligare en anledning till att inte bo i Frankrike

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!