Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Förfyllt.  (läst 4752 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Disally

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Förfyllt.
« Svar #15 skrivet: 30 januari 2019, 13:27:01 »
Ps.
Ett måste är att rör och dräneringsslang går ut på höger sida i inomhusenheten sett framifrån för att befintliga hål etc skall passa.
Gör dom det på Mitsubishin? Är det så på alla fabrikat?
Ds

Utloggad Disally

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Förfyllt.
« Svar #16 skrivet: 30 januari 2019, 13:36:25 »
Är en Qc koppling något med förfyllda rör? Får man köpa på Jula?
Köpte första pumpen hit på Jula. En Foma med förfyllda rör. Den gick i 4 år sedan lagades den för 1500:- ( utvändigt kretskort) och gick ett år till innan den skrotades så jag har dålig erfarenhet. Kanske är det bättre i dag?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Förfyllt.
« Svar #17 skrivet: 30 januari 2019, 13:38:44 »
Läser man på forum så är det inte helt ovanligt med problem på dom modeller som har Quick connect, gäller att man har lite tur.

Nackdelen med tex SF35VEH är att den kan gå lite väl mycket on/off när du kör värmedrift med sina 1200W tror jag det är i lägsta avgiven effekt.
Bra kyleffekt och grymt driftsäker är fördelarna samt att då det är en ”äldre” modell så kan den gå att få tag på till rätt pris.
Alternativ kan vara Mitsubishi AP25VGK som är serien som ersätter SF, den har inbyggd wifi modul om du tänkt dig något sådant på sikt.
Nackdelen är väl prislappen.
Finns nog mängder med ”märkesmaskiner” som är bra för dom gynnsamma förhållandena som fastigheten har, kolla efter lite äldre modeller som inte varit drabbade av något fel då du inte kommer ha någon garanti.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förfyllt.
« Svar #18 skrivet: 30 januari 2019, 14:01:42 »
Är en Qc koppling något med förfyllda rör? Får man köpa på Jula?
Köpte första pumpen hit på Jula. En Foma med förfyllda rör. Den gick i 4 år sedan lagades den för 1500:- ( utvändigt kretskort) och gick ett år till innan den skrotades så jag har dålig erfarenhet. Kanske är det bättre i dag?
QC-koppling innebär att både pumpen och tillhörande rör är förfyllda med gas och är väldigt lätta att koppla ihop. När man har kopplat ihop så är de bara att fälla ned en bygel som gör att man öppnar gastillförseln mellan utedel och innerdel och  och sen är de bara att starta pumpen. QC-pumpar är inget att rekommendera här uppe i Norden men nere i sydeuropa fungerar de alldeles utmärkt, helt klart de allra bästa alternativet för dig som ska mecka lite själv.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Förfyllt.
« Svar #19 skrivet: 30 januari 2019, 14:16:53 »
Ps.
Ett måste är att rör och dräneringsslang går ut på höger sida i inomhusenheten sett framifrån för att befintliga hål etc skall passa.
Gör dom det på Mitsubishin? Är det så på alla fabrikat?
Ds

På Qlima'n gör dom det. Dock kräver QC-kopplingshandsken att hålet i väggen är ca 70mm stort för att man ska få igenom den.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Disally

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Förfyllt.
« Svar #20 skrivet: 30 januari 2019, 19:38:50 »
Hej igen.
Hålet i väggen är 70 mm så det kanske klarar sig. Annars är det detta lätt att justera. Det är ett trähus.
Tittade på denna film som visar hur man installerar en qlima.



Här ser man att rören går ut på vänster sida av inomhusenheten. Kan man fixa detta?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Förfyllt.
« Svar #21 skrivet: 30 januari 2019, 20:16:43 »
Man kan dra ut rören åt valfritt håll.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Disally

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Förfyllt.
« Svar #22 skrivet: 30 januari 2019, 21:41:07 »
Synnerligen attraktivt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!