Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem i 20talshus  (läst 1729 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pluggad82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem i 20talshus
« skrivet: 08 januari 2017, 20:57:47 »
Hej har sökt men ej hittat svar på mitt problem. Hjälper en kompis med deras problem i sitt hus. Tänkte om ni kunde hjälpa mig lite?:)

Problem 1. Man får elda många gånger om dagen om det ska vara varmt pga. urkopplad ackumulator som troligen är felinkopplad? jobbar väl bara mot VVB?
De provade att elda 4-5 gånger på raken i pannan när ackumulatorn var öppen men fick inte ut nån värme till radiatorerna.
3vägsventilen är en gammal manuell "T.A shuntgruppen" tror jag den heter.


Problem 2. När Ackumulatorn är urkopplad och man ska ha tappvarmvatten måste man stänga av cirkulationspumpen, blir det blir självcirkulation då? nått man kan koppla om där för att det ska gå både mot VVB och radiatorerna?

Problem 3. Dåligt tryck i kranarna våning 2. Dom har egen brunn med en gammal pump. Ska man se om det går ställa upp pumpen eller satsa på en ny? fanns inga utvändiga justeringar på pumpen. Danfoss med aluminiumkåpa.
Tror ni det kan hända nått om man skulle öka trycket lite?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem i 20talshus
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2017, 19:48:29 »
Det är kortslutning i systemet med den kopplingen

Utloggad Pluggad82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem i 20talshus
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2017, 20:28:38 »
Ja jag tycker det ser mycket mysko ut.
Pumpen suger ju från returledningen, så värmen bör ju endast gå in i radiatorsystemet med denna installation även att ackumulatortanken är öppen. Stämmer detta?
Så här går väl vattnet nu?

Utloggad Pluggad82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem i 20talshus
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2017, 21:15:36 »
Skulle detta funka?
Man sätter dit en liten pump mot VVB
Kopplar in vedpannan mot ack direkt

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem i 20talshus
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2017, 22:11:17 »
Hej har sökt men ej hittat svar på mitt problem. Hjälper en kompis med deras problem i sitt hus. Tänkte om ni kunde hjälpa mig lite?:)

Problem 1. Man får elda många gånger om dagen om det ska vara varmt pga. urkopplad ackumulator som troligen är felinkopplad? jobbar väl bara mot VVB?
De provade att elda 4-5 gånger på raken i pannan när ackumulatorn var öppen men fick inte ut nån värme till radiatorerna.
3vägsventilen är en gammal manuell "T.A shuntgruppen" tror jag den heter.


Problem 2. När Ackumulatorn är urkopplad och man ska ha tappvarmvatten måste man stänga av cirkulationspumpen, blir det blir självcirkulation då? nått man kan koppla om där för att det ska gå både mot VVB och radiatorerna?

Problem 3. Dåligt tryck i kranarna våning 2. Dom har egen brunn med en gammal pump. Ska man se om det går ställa upp pumpen eller satsa på en ny? fanns inga utvändiga justeringar på pumpen. Danfoss med aluminiumkåpa.
Tror ni det kan hända nått om man skulle öka trycket lite?

Skulle detta funka?
Man sätter dit en liten pump mot VVB
Kopplar in vedpannan mot ack direkt

Citat från: Pluggad82 link=topic=63629.msg670220#msg670220


date=1483905467
Hej ha
Skulle detta funka?
Man sätter dit en liten pump mot VVB
Normalt sätter man pumpen mot radiatorerna shunten , i pumpen blandar det sig shuntatade
Kopplar in vedpannan mot ack direkt
Normalt sätter man pumpen så den trycker ut till radiatorerna efter shunten , för att få en bra blandning av varmt och svalt samt att givaren för Reglercentralen sitter ca min 30 cm efter pumpen , i övrigt vart går ledningen
Skulle detta funka?
Man sätter dit en liten pump mot VVB
Skulle detta funka?
Man sätter dit en liten pump mot VVB

Kopplar in vedpannan mot ack direkt
[URL=http://forumbilder.se/G74AD/ved4][/URL]

Kopplar in vedpannan mot ack direkt
[URL=http://forumbilder.se/G74AD/ved4][/URL]
Skulle detta funka?
Man sätter dit en liten pump mot VVB
Kopplar in vedpannan mot ack direkt

//forumbilder.se/G74AD/ved4][/URL]
r sökt men ej hittat svar på mitt problem. Hjälper en kompis med deras problem i sitt hus. Tänkte om ni kunde hjälpa mig lite?:)

Problem 1. Man får elda många gånger om dagen om det ska vara varmt pga. urkopplad ackumulator som troligen är felinkopplad? jobbar väl bara mot VVB?
De provade att elda 4-5 gånger på raken i pannan när ackumulatorn var öppen men fick inte ut nån värme till radiatorerna.
3vägsventilen är en gammal manuell "T.A shuntgruppen" tror jag den heter.


Problem 2. När Ackumulatorn är urkopplad och man ska ha tappvarmvatten måste man stänga av cirkulationspumpen, blir det blir självcirkulation då? nått man kan koppla om där för att det ska gå både mot VVB och radiatorerna?

Problem 3. Dåligt tryck i kranarna våning 2. Dom har egen brunn med en gammal pump. Ska man se om det går ställa upp pumpen eller satsa på en ny? fanns inga utvändiga justeringar på pumpen. Danfoss med aluminiumkåpa.
Tror ni det kan hända nått om man skulle öka trycket lite?

[/quote]Det första ; pumpen för radiatorer , normal plac är efter shunten för att trycka ut värmen  . givare för reglering sätts ca 30 cm efter pump dÃ¥ blandas vattnet bra ,
vart gÃ¥r röret som gÃ¥r förbi VVB pÃ¥ din första ritning ? är det varmvatten till toa e.t.c. eller ? Ser lite konstigt ut  . Ã¥terkom  med info , kanske det gÃ¥r att ordna info pÃ¥ forumet
av mig och andra

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!