Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: NickoVar
« skrivet: 04 december 2018, 09:13:05 »

Tack putte för svar.

Det låter som mina erfarenheter från hur de kör fjärrvärmeverk. Nu ska jag bara skaffa lite loggning på de nya slingorna i Domoticz och ställa in en bra kurva, så hoppas jag det blir en behaglig vinter...
Skrivet av: putte82
« skrivet: 03 december 2018, 21:33:54 »

Kör cirkpumpen manuellt. Du sparar väldigt marginellt genom att låta den varva ner. Mycket av den energi du sparar i pumpförbrukning försvinner i lägre cop pga högre framledning. Sträva alltid efter så låg framledning som möjligt om du är ute efter bästa ekonomi. Det får du genom att ha lågt delta T.

Stryp undervåningen tills det blir lagom temperatur. Risken för delvis kalla golv pga lågt flöde är extremt liten vid ingjuten golvvärme.
Skrivet av: NickoVar
« skrivet: 02 december 2018, 20:54:38 »

Hej igen!

Tack för engagemanget. Nu har blåsten avtagit i några dagar utetempen är stabil och jag har mer steady state att labba med.

Jag har öppnat något i källaren och har nu ungefär lika varmt överallt och då kör jag cp manuellt 80%. På värmeverken kör de ofta högt flöde för att å minst förluster eftersom de då kan ha lägre framledningestemp, och det så jag resonerar här också, plus att jag måste ha relativt högt difftryck eftersom mina gamla slingor "kortsluter" de nya.

Med defaultinställning menade jag den dT som är inställd för golvvärme, som jag tror är 7°C. Alltså förinställt, DUT -15.5 och golvvärme.
Nu har jag ändrat till dT 5°C men vet egentligen inte vad den gör. Säger den egentligen max dT vid DUT? Arbetande löpande dT är alltså 4°C. I VP läser jag 3°C mellan fram och retur.

Jg kör inte med termostater någonstans just nu, men har det överallt utom i nybyggnaden just nu. Har funderat på att aktivera dem i källaren, så det är ju ett alternativ.
 
Bypass i källaren har jag funderat på också, och vi får se vad jag kommer fram till efterhand här.

Att köra nedervåningen i serie med ovanvåningen låter ju som ett väldigt intressant förslag!

Kör jag med alldeles för låg framtemp kanske? Just nu ligger jag på ca 30°C vid 6°C ute, Spån + klick uppe kanske kräver mycket mer. Gamla systemet är räknat på delta 5°C med framledningstemp på 30,6 och det nya systemet ligger på delta 10°C vid framledningstemp på 42°C. Väääääldig skillnad!!!! Här ligger kanske boven!
Jag vill ju ha låg framleningstemp för då går ju pumpen effektivast.

Samtdigt ser jag nu att gradminutrarna inte hänger med. Inställt är -60, men nu är jag nere på -190... Utetemp är stabil...

Märkligt!

 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 december 2018, 08:09:04 »

En bypass och extern cirkpump till golven kanske är lösningen då kan du ha konstant högt flöde i golven och vp får ha sitt varierande ofta lägre flöde.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 30 november 2018, 20:00:11 »

Om du behöver strypa nedervåningen hårt så kanske du kan koppla in nedervåningen på returen från övervåningen? Då kan du få bra flöde både uppe och nere med lämpliga temperaturer.

Jag kör golvvärmen i garaget på returen från radiatorerna i halva huset och det fungerar mycket bättre än när jag körde på framledningen.
Skrivet av: Magnus Karlsson
« skrivet: 30 november 2018, 19:43:54 »

Som du själv har märkt måste du strypa nedre våningen ganska hårt, vilket leder till högt delta på nedre våningen. Det leder ju till att du får varmt i början på slingorna och kallt i slutet. Beroende på förläggningsätt kan det leda till kalla golv på vissa platser. Jag skulle faktiskt säga att släppa på strypningarna och kör med termostater! (Japp ni läste rätt). Du har dessutom lite takvärme som hjälper till.

Du behöver få samma delta t på gamla övervåningen som nybyggnaden. Då skall du även få (lika) varmt.

Du skriver att du har default delta t inställt. Default borde vara radiator-inställning, dvs lägre flöde.
Ställ på golvvärme, eller ännu bättre, om det är någon som har räknat ut golvvärmen så borde "rätt" delta framgå där.

Om du har termostater aktiva, bör du köra med auto-inställning på cp.
Om du inte har några termostater, (eller bara någon enstaka) då kan du säkert ställa manuellt.

Mitt förslag är att ställa cp på auto, stänga nedrevåningen tillfälligt, sedan läser du av delta t på vp:n och ställer samtliga slingor på övervåningen till samma delta t. Sedan kan du öppna nedrevåningen igen.

VP:n har ett lägsta delta på 4 grader när du har cp i auto-läge. Det finns sannolikt en bra orsak till det.
Skrivet av: NickoVar
« skrivet: 30 november 2018, 13:02:56 »

Hej!
Har ett hus från 1990 i suteräng med Wirsbos 20mm golvvärme i över och undervåning, totalt 4 + 4 slingor. I övervåning ca 60m² har jag någon sorts 22mm spånplank och klickgolv ovan värmegolvet. I undervåning, ca 60m² har jag det ingjutet i plattan och klinkers därpå.

Nu har jag nyligen i en tillbyggnad till ovanvåningen byggt på med ytterligare ca 55m² golvvärme, med 17mm slang i 5 slingor, med övergolv ungefär som i övriga ovanvåningen 22mm spån + klickgolv.

Samtliga fördelare matas med 22mm rör. Till tillbyggnaden har jag, förhoppningsvis välisolerat, 2x8m matarrör (fram+retur).

Jag har standard inställning dT vid DUT -15,5°C. Ingen luft i systemet.

För att få jämn effekten har jag strypt slingorna i undervåningen eftersom det är de som avger effekten lättast och för att få upp trycket/värmen/flödet till ovanvåningen. Tillbyggnaden är den som kräver högst difftryck för att få ut flödet. Eftersom undervåningen släpper effekten lättast så blir dess returtempar lägst (dT mellan 5-10°C) och är således (efter inblandning av returtempvattnet från ovanvåningen) de som styr returtempen till pumpen.
dT ovanvåningen är 2-5°C.

Körde cp i auto några dagar och då blev det kallt värre. Se bild, som visar tempar från 20mm-systemet uppe och nere, F + R, samt några andra.


Nu till mina frågor:

Jag upplever det som att jag inte får ut värmen när jag kör cirkulationspumpen, cp, i auto. Den går då på för lågt varvtal och jag får inget vidare flöde till mina nya slingor. Lägger jag den i manuellt 80% så får jag bra flöde i mina nya 17mm slingor och värmen kommer ut. Jag får även ganska jämn värme mellan under- och övervåning, så själva slingorna borde ju vara instrypta korrekt.

Är det fel att köra med cp i manuellt? Minskar verkningsgraden (mycket)?

Är det bara dT som pumpen styr på, på värmesidan? Ska jag ändra dT i "Egen inställning" (i menyn för DUT), för att köra på en lägre dT, så att ovanvåningen blir mer styrande och för att på så sätt få upp varvtal cp?

Hur ska jag köra för att få detta system effektivast?

Tacksam för tips och råd!

Mvh

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!