Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybygge 2020 - LVP?  (läst 7084 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonte0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybygge 2020 - LVP?
« Svar #30 skrivet: 19 maj 2020, 21:01:55 »
Sen har jag kanske lämnat vissa indata oförändrade från den mall man får när man väljer 1,5 plans villa som start... 

//

PA84

  • Gäst
PA84
SV: Nybygge 2020 - LVP?
« Svar #31 skrivet: 19 maj 2020, 21:10:38 »
Jag kollade på www.sveby.org som har den gällande DVUT-filen för nedladdning. Nedan klistrar jag in ett mindre utdrag av denna fil som bara visar Stockholm. Den visar DVUT för olika  tidskonstanter (1 till 5 dygn).

----------------------
ort      ort nr   lat      long      1 dygn   2 dygn   3 dygn   4 dygn   5 dygn
Stockholm   102612   59,28   18,04   -15,5      -14,9      -14,4      -13,7      -13,1
----------------------

Om man extrapolerar tidskonstanten till 0 dygn istället för 1 dygn, skulle man i runda tal hamna på -16,1 grader. Värmepumpen skall således hämta värme ur uteluft som är -16,1 grader.

När det gäller tidskonstanten har jag läst på lite till. .,;- (Det var längesedan jag rådbråkade hjärnan med den). Jag ser nu att man ska dividera kWh/K med kW/K så att slutresultatet blir timmar. Då blir det längre tidskonstant som du säger Lexus. I mitt fall blir det 62/6,1/35= 7 dygn (vilket jag anser vara mycket högt, men det var ju generöst räknat).

Enligt utdraget ur tabellen (ovan) skall DVUT vara -13,1 grader, för tidskonstanten 5 dygn i Stockholm . Denna temperatur ska användas för att beräkna husets effektbehov.

Utloggad Jonte0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybygge 2020 - LVP?
« Svar #32 skrivet: 19 maj 2020, 21:50:58 »
Sidan jag använde för att göra beräkningen är för att beräkna, som jag förstår det, årlig energiförbrukning snarare än dimensionering av VP map. värsta dygnet.

Men jag undrar vilken specifik luft-vatten-pump produkt som jag skulle kunna tänkas få godkänd i kombination med icke återvänd utluft som ventilation - eller om återvinning är möjlig så är det ju intressant om det krävs för ett godkännande.

Börjar förstå att massa/tyngd faktiskt kan ha en påverkan på topeffektbehov nu efter era beräkningar - tack  :-)

//
« Senast ändrad: 19 maj 2020, 21:53:52 av Jonte0 »

PA84

  • Gäst
PA84
SV: Nybygge 2020 - LVP?
« Svar #33 skrivet: 20 maj 2020, 11:08:47 »
@Jonte0

Det enkla svaret på din fråga är: Det finns ingen på detta forum som har kunnat leta fram en VP som kan klara de kraven som Du/Staten/Kommunen kräver. Dessa krav finns i Boverkets byggregler (som förkortas BBR).

Anledningen är att BBR har effektkrav, som inte får överskridas. BBR har sådana effektkrav för att undvika sådana värmepumpslösningar som kopplar in en massa elpatroner när det blir kallt ute (de belastar elnätet för mycket).
En luftvärmepump är vanligtvis omöjlig i din situation. Den behöver för mycket elpatron eller måste dimensioneras så stor att den blir mycket dyr.

Men utvecklingen går framåt... Och om det är någon värmepumpsleverantör/installatör/företagare som kan redovisa någon ny uteluftvärmepump som skulle klara detta så kan jag bidra med att utvärdera en beräkning för en sådan.

Men... som du märker är tystnaden bedövande från värmepumpleverantörerna här.

Utloggad Jonte0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybygge 2020 - LVP?
« Svar #34 skrivet: 20 maj 2020, 11:24:35 »
Tack PA84!!

Aha - du menar att om någon hade haft nåt att komma med så hade man hört det här nu?

Inte ens någon av dessa dvs med återvinning av ut-luft klarar biffen?

- Nibe: VVM 325 + F2120 + F135
- CTC: EcoVent i350F + ECOAIR 406


Kanske är en frånlufts-VP något andå?

Vill gärna optimera lite på tyst inomhus...

//

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nybygge 2020 - LVP?
« Svar #35 skrivet: 20 maj 2020, 14:07:11 »


Men... som du märker är tystnaden bedövande från värmepumpleverantörerna här.



De kanske väntar på att få uppgifter om vilket effektbehov som behövs. 

Som det är presenterat nu så finns ingen egenvärme med i beräkningen. Den borde kunna plocka bort 5° d.v.s. deltaT ute/inne blir då 29° med ett effektbehov på 5 062 Watt vid DUT plus 500 Watt varmvatten d.v.s. totalt 5 562 Watt.

Utloggad Jonte0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybygge 2020 - LVP?
« Svar #36 skrivet: 20 maj 2020, 14:11:49 »
Vad är egenvärme?

//

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nybygge 2020 - LVP?
« Svar #37 skrivet: 20 maj 2020, 14:47:19 »

All hushållsel som förbrukas inomhus, kroppsvärme, solinstrålning, duschvatten som hinner värma badrummet innan den den spolas bort.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nybygge 2020 - LVP?
« Svar #38 skrivet: 20 maj 2020, 16:55:45 »
Såg reportage om ett nybygge där Mitsubishi Electrics senaste SWM60VA eller om det var SWM40VA var monterad och klarade BBR kraven och det var ingen FTX monterad .
Men nu vet ej fasiken vart jag såg detta, det var ”självklart” någon reklam via Mitsubishi  :)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

PA84

  • Gäst
PA84
SV: Nybygge 2020 - LVP?
« Svar #39 skrivet: 20 maj 2020, 17:41:20 »
Jag fick lite inspiration av Youtube och gjorde en egen beräkning.



gratiseffekten i beräkningen är enligt BEN 2:
personvärme:140 W (3 personer)
Från hushållsel: 328 W (4110 kWh/år)
Fastighetsel: 31 W (388 kWh/år frånluftfläkt + cirkpump)

Tidskonstant: 120 timmar
DVUT: -13,1 grader

Värmepumpens data har jag provat fram genom ett flertal beräkningar:
Utetemp   kW   COP
-13.2       1.9   2.5
0             3.7    3
15           4       4

OBS att värmepumpen måste kunna ge 1.9 kW när det är -16.1 i uteluften.
Och övriga värden måste hållas eller överträffas för att man ska klara BBR:s primärenergikrav.



RESULTAT

Täckningsgrad: 93%

Den specifika energianvändningen blir då med VP: 56 kWh/m2 år

Omräknat till primärenergi blir det exakt: 90 kWh/m2 år.

Eftersom effektkravet klaras (4665 W är mindre än 4675 W) så blir detta godkänt enligt BBR.


Då kvarstår den viktiga frågan: Finns det någon uteluftvärmepump som har så bra värden som redovisas ovan. I så fall är det ett tänkbart köp.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nybygge 2020 - LVP?
« Svar #40 skrivet: 20 maj 2020, 19:38:39 »
Här är ”produktbladsuppgifter på 40 och 60 modellen som jag nämnde.

Om nu luft/vatten är av intresse för trådskaparen  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

PA84

  • Gäst
PA84
SV: Nybygge 2020 - LVP?
« Svar #41 skrivet: 20 maj 2020, 21:35:35 »
Det ser lovande ut för dessa värmepumpar. tummenupp

Om de fungerar ner till -20 så finns goda möjligheter att de ger minst 1,9 kW vid -16,1 grader. Och att COP är minst 2,5 ?

Hur kan man få besked om avgiven effekt och COP vid -16,1. Kan Mitsubishi ge ett tydligt svar på detta så kanske "saken är klar".

Utloggad Jonte0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybygge 2020 - LVP?
« Svar #42 skrivet: 20 maj 2020, 21:57:51 »
Tack för infon alla!

//

Utloggad Jonte0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybygge 2020 - LVP?
« Svar #43 skrivet: 21 maj 2020, 08:33:43 »
Så fråga till TS Comfort (et al.):

Finns en produkt som fungerar ner till -20 som ger minst 1,9 kW vid -16,1 grader. Och att COP är minst 2,5 ?

SWM60VA eller SWM40VA?

//

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nybygge 2020 - LVP?
« Svar #44 skrivet: 21 maj 2020, 09:44:18 »
Modeller som ger dom värdena finns men BBR verkar ha lite andra krav också.
Oftast hustillverkare som tillhandahåller värmesystem till nybyggen så jag kommer aldrig i kontakt med förfrågningar/uträkningar.

Dom som köper från oss gör det på grund av betydligt högre effektbehov  :)
Det är helgdag så jag kan inte få tag på någon som kan ge mer specifika effekt och effektivitetsuppgifter.

Vilken framledningstemperatur är det vid ditt förslag.

Kikade lite i tråden om det fanns lite uppgifter att lägga in i Mitsubishis beräkningsprogram
bifogar den i en bilaga.
Egenvärme inlagd med 2 grader

Är det någon som har mer rätt uppgifter så kan jag lägga in dom

uppgifter som behövs:

DUT
Rumstemperatur
Egenvärme
Yta
Känd förbrukning eller känd toppeffekt
Varav varmvatten
personer i hushållet
Framledning och retur vid DUT

Underligt låga värden i programmet men har aldrig lagt in så lågt effektbehov  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!