Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f750 ang avfrostning.  (läst 2783 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JonasGG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe f750 ang avfrostning.
« skrivet: 21 januari 2014, 17:54:12 »
Har precis köpt ett nytt hus med en Nibe f750 panna i. Är väldigt nöjd med den, men när jag kopplade upp mig mot Nibe uplink och kollar informationslarmen på den så visar den att den går på avfrostning nästan 10 gånger på ett dygn. Tänkte kolla om det är någon som vet om det är normalt eller ej. Om det är av någon vikt så är det ca -5 grader ute just nu. är tacksam för svar.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9661
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f750 ang avfrostning.
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2014, 18:43:00 »
Finns flera som lagt upp bilder (och txt-filer) med loggar i trådarna om F750 här närmast nedan. 10 ggr per dygn ser inte alls ovanligt ut. Problemet är de som har många långa avfrostningar (45-60 min) per dygn. Andra modeller/märken kan avfrosta 1 gång/timme just för att inte tappa för mycket i effekt när isen bygger upp på förångarpaktet. Bara det är korta avfrostningar går det bra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Nibe f750 ang avfrostning.
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2014, 20:18:59 »
Japp, som Josth skriver så låter det normalt. Du skulle då ha avfrostningar knappt varannan timme vilket är helt ok om dom inte är toklånga.
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 ang avfrostning.
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2014, 21:04:19 »
Nibe uplink kanske man skulle prova....Vart stoppar du I cat5-kabeln?

Vol

LLAE

  • Gäst
LLAE
SV: Nibe f750 ang avfrostning.
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2014, 07:55:00 »
Nibe uplink kanske man skulle prova....Vart stoppar du I cat5-kabeln?

Vol

Det hänger en sladd på baksidan av pannan

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 ang avfrostning.
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2014, 08:21:06 »
Det hänger en sladd på baksidan av pannan

Intressant... Jag letade där igår men hittade inget - svårt att se något bakom dock när innerväggen kommer precis bakom.... Får leta vidare idag när jag kommer hem. Vet du vilken sida om den?

LLAE

  • Gäst
LLAE
SV: Nibe f750 ang avfrostning.
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2014, 08:38:04 »
Intressant... Jag letade där igår men hittade inget - svårt att se något bakom dock när innerväggen kommer precis bakom.... Får leta vidare idag när jag kommer hem. Vet du vilken sida om den?

På min så hängde den på vänster sida framifrån sett, men jag har en vägg på höger sida så jag vet inte om montörerna hade tänkt till eller inte :)

Sladden som hänger ut på baksidan går genom pannan och sitter fast i modulen med knapparna och displayen på framsidan. Jag trodde först att det var där man skulle stoppa i sladden så jag monterade loss hela fronten och då såg jag att sladden var dragen till baksidan.

Utloggad JonasGG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 ang avfrostning.
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2014, 21:12:04 »
Tack Josth för ditt svar. Känns bra att allt verkar vara ok. Men jag har en liten fråga till som inte handlar om avfrostning utan om tillsatselen på pannan. Vad är det som gör att tillsatselen slår på? Det är -6 ute och pannan ligger och pendlar mellan 1,5-2kw/h. vad jag själv har hört så ska det behövas betydligt mer köldgrader änså för att tillsatselen ska slå på.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9661
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f750 ang avfrostning.
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2014, 09:16:35 »
Bra, det mycket att sätta sig in i och förstÃ¥ i början! Som för alla modeller av värmepumpar finns det en gräns nerÃ¥t i utetemperaturen där värmepumpens egen effekt inte räcker till för att värma upp huset med värme och varmvatten. DÃ¥ kopplas eltillsatsen in först ett steg och därefter fler steg med ökande effekt. Beror mycket pÃ¥ huset och vilken innevärme samt levnadsvanor de boende har inkl varmvattenförbrukning. Tillsats vid -6 °C lÃ¥ter ocksÃ¥ rimligt. Fläktinställningen är en avgörande faktor. De som trimmar sina anläggningar optimalt klarar ytterligare nÃ¥gra grader kallare innan tillsatsen kopplas in. Andra sätter igÃ¥ng och eldar för fullt i kaminen. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 421
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!