Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver jag ett hÃ¥l till? Artesiskt brunn.  (läst 2259 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Behöver jag ett hål till? Artesiskt brunn.
« skrivet: 26 december 2018, 20:38:17 »
Hej,

Jag har nu i sommar byggt ut lite och kopplat på ca 40m2 mer på värmepumpen. Så VPn värmer nu ca 250-260m2 yta, varav 60m2 är garage med innetemp på 17c och golvvärme. Har väldigt låg kurva så på dut kräver huset max 45c i framledning. Då är det väl ca -35.
Har ett hål på 230m, som var artesisk. Dvs det pumpade vatten ur den hela tiden, var 6m till berg. Tillslut fick vi dit locket på hålet.

Har en inverter pump på 3-12kw. Och förra vintern fick jag aldrig ner brine in under +3 fastän det var som mest -38. Men iår nu har jag redan varit nere på som mest -0.7 in och ut -5. Då gick pumpen kring 10-11kw och det var -31 som mest under ett par dagar. Nu har tempen gått ner till kring -15 så då ligger jag på ca 0 in och -3.5-4 ut så då är ju deltat ok 3.5-4 grader. Så pumpen kan ju levererar någon kw till, men kommer hålet att klara av det? När kommer en frysning? Känns konstigt när jag får högt delta när det blir svinkyla.

Bör jag vara orolig över detta och beställa ett till borrhål? Kan någon räkna åt mig vad mitt hus har för toppeffekt nu och vad jag borde få ur hålet?

Kan tillägga att vpn har dragit 6830kwh från 30dec 2017 tills idag. Så gissar vi landar på max 7000kwh till den 30 nu iår 2018.
« Senast ändrad: 26 december 2018, 21:24:46 av Inverter 3-12 »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Behöver jag ett hål till? Artesiskt brunn.
« Svar #1 skrivet: 26 december 2018, 22:22:31 »
0 grader in är ett bra värde jag skulle bara vara lugn och vänta och se att få lite minus på inkommande är ingen katastrof och inte heller ovanligt och du bor troligtvis där berget är lite kallare eftersom du har -38 grader
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag ett hål till? Artesiskt brunn.
« Svar #2 skrivet: 26 december 2018, 23:27:57 »
0 grader in är ett bra värde jag skulle bara vara lugn och vänta och se att få lite minus på inkommande är ingen katastrof och inte heller ovanligt och du bor troligtvis där berget är lite kallare eftersom du har -38 grader

Allright, så om jag hamnar ner till -1 så gör det inget. Men, jag får ju ett rätt högt delta när den går riktigt hårt typ ca 5 grader. Gör det något? När ska man bli orolig över att en frysning kan komma?

Vad tror ni mitt hål klarar av i effekt? Vad kan man räkna per meter? Om det teoretiskt sett skulle klara av om pumpen går på max?
« Senast ändrad: 27 december 2018, 09:10:12 av Inverter 3-12 »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Behöver jag ett hål till? Artesiskt brunn.
« Svar #3 skrivet: 27 december 2018, 17:02:44 »
Det är ganska stor skillnad i effekt uttag ur borran för att hamna på -1 jämfört med 0 grader även om det låter som nästen lika. Att du har högt delta beror på att du har djup singel borra då blir det så och är normalt inga problem och inget man kan eller behöver ordna till. Det går säkert räkna ut vad din borra klarar av men det blir ett teoretiskt värde är nån parameter bättre eller sämre blir kalkylen fel och i ditt fall är det liksom för sent att räkna eftersom borran redan är klar så kör på och ta det med lugn det finns borror med flera minus grader som funkar alldeles utmärkt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag ett hål till? Artesiskt brunn.
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2019, 19:56:14 »
Det är ganska stor skillnad i effekt uttag ur borran för att hamna på -1 jämfört med 0 grader även om det låter som nästen lika. Att du har högt delta beror på att du har djup singel borra då blir det så och är normalt inga problem och inget man kan eller behöver ordna till. Det går säkert räkna ut vad din borra klarar av men det blir ett teoretiskt värde är nån parameter bättre eller sämre blir kalkylen fel och i ditt fall är det liksom för sent att räkna eftersom borran redan är klar så kör på och ta det med lugn det finns borror med flera minus grader som funkar alldeles utmärkt.

Ok, så med andra ord skulle det inte löna sig om jag skulle borra ett till hål så jag skulle få lite varmare brine? Skulle ta en evighet att tjäna ihop det alltså?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Behöver jag ett hål till? Artesiskt brunn.
« Svar #5 skrivet: 01 januari 2019, 20:52:19 »
Har man en inverterpump är det som det ska vara att deltaT ökar när det blir kallare. Pumpen tar ju mer effekt från borrhålet. En on/off-pump fungerar lite annorlunda. Där minskar deltaT när det blir kallare ute eftersom pumpens effekt minskar när värmebärartemperaturen stiger.

Vet inte hur det var med nederbörden i somras norröver men det kan vara sÃ¥ att det är dÃ¥ligt med grundvatten. Finns det inte strömmande vatten förbi borrhÃ¥let blir det kallare. +3 grader förra vintern är sÃ¥ hög temperatur att det mÃ¥ste ha varit strömmande vatten i borrhÃ¥let dÃ¥. 

Det ska inte vara något problem om borrhålet fryser. Det är ju sprickor i berget så slangarna kommer inte att klämmas ihop.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag ett hål till? Artesiskt brunn.
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2019, 21:42:28 »
Har man en inverterpump är det som det ska vara att deltaT ökar när det blir kallare. Pumpen tar ju mer effekt från borrhålet. En on/off-pump fungerar lite annorlunda. Där minskar deltaT när det blir kallare ute eftersom pumpens effekt minskar när värmebärartemperaturen stiger.

Vet inte hur det var med nederbörden i somras norröver men det kan vara sÃ¥ att det är dÃ¥ligt med grundvatten. Finns det inte strömmande vatten förbi borrhÃ¥let blir det kallare. +3 grader förra vintern är sÃ¥ hög temperatur att det mÃ¥ste ha varit strömmande vatten i borrhÃ¥let dÃ¥. 

Det ska inte vara något problem om borrhålet fryser. Det är ju sprickor i berget så slangarna kommer inte att klämmas ihop.

Har ökat upp brine pumpen lite från min 50% till 70 och fått ner deltat lite på dom lägre effekterna. Då förstår jag att det är ju helt normalt med lite högre delta.

Du har ju helt klart en poäng med nederbörden, vi har ju haft varmaste sommaren pÃ¥ mÃ¥nga Ã¥r sÃ¥ nederbörden var det väldigt dÃ¥ligt med. SÃ¥ du menar alltsÃ¥ att det kan vara "negativt" för hÃ¥let? Jag fÃ¥r för mig att det iÃ¥r borde vara absolut bästa förhÃ¥llanden efter denna varma sommaren  8)

Vad menar du med att om hålet skulle frysa så klämms ej slangarna ihop pga av sprickor i hålet?
Borrarna kom inte djupare än 230m pga av att det pumpade fruktansvärt mycket vatten, det var stora problem att få på locket för att vattnet slutade aldrig att pumpa. Har det att göra med sprickorna? Strömmande vatten?

När börjar ett hÃ¥l att frysa? När det är flera minus pÃ¥ inkommande och utgÃ¥ende? Eller när det blir stort delta?  Typ 6,7,8 grader delta?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Behöver jag ett hål till? Artesiskt brunn.
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2019, 09:14:15 »
Det tar något decennium innan en ändring i temperaturen vid markytan når ner så långt att det påverkar någon större sträcka av borrhålet. Blir det inget vattenflöde på grund av torkan märks det på en gång.

När vattnet fryser ökar volymen, fyllda flaskor gÃ¥r sönder när de fryser. Vattnet som trängs undan när det börjar frysa mÃ¥ste kunna försvinna ut i berget. Är berget helt tätt är det stor risk att slangarna kläms ihop.  Stort delta pÃ¥verkar inte när det fryser utan det krävs ett antal minusgrader bÃ¥de pÃ¥ in- och utgÃ¥ende köldbärare. Hur mÃ¥nga är svÃ¥rt att säga. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!