Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med oljud NIBE 1225 (Sälja 1,5år gammal bergvärmepump; går det?)  (läst 72910 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
 Thumbsup  keep us posted baby Thumbsup

Om du behöver stöd  i form av oberoende inspektion så kan nog forumet fixa det ;)

Jag kommer direkt, om en polare behöver mig :-*

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Thumbsup  keep us posted baby Thumbsup

Om du behöver stöd  i form av oberoende inspektion så kan nog forumet fixa det ;)

Jag kommer direkt, om en polare behöver mig :-*

Då ska du säkert ha mat me  :D

 :-* :-* :-*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Nja  vi rörisar äter finare käk än timmer gubbar ;)

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nja  vi rörisar äter finare käk än timmer gubbar ;)

Hembaka kaka me blokörv å möe smör e grejer d  8)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
 :D :D :D    va snackar du om :o ??? ??? *roflmao* *roflmao*

Paté escargot baguette ohhh mé oui   eller ngt ::)

Kebab  sveriges national rätt Thumbsup

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
kebab,  *roflmao* nej jag säger som min gamla farsa sa . Det kan aldrig bli något om äter sånt  ;)
Kroppkaker Thumbsup kålpudding Thumbsup fläsk med löksås Thumbsup oooh listan kan göras lång.
Käk för en röris
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Kebab, pizza, hamburgare  då täcker man upp allt i kostcirkeln  rörisstyle Thumbsup   Hur hinner du laga allt de där rätterna???   jag måste knega på dagarna.  Kan inte stå vid spisen hela dan,, men det kan du alltså --/ 

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Omtyckt  ;D   jag har fördelen av att få jobba på hemma plan  Thumbsup
Min gammla Morsa tycker jag ser undernärd ut  ::) oooh grabbar om ni bara visste vilket käk jag får till lunch  Thumbsup
så jag blir liiite bortskämd här . men det kan jag leva med  studs studs
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Ja får daim eller pigall till det som ni kallar lunch.  lunch är inget för en röris  vi kör på till framåt 8 på kvällen sen tar man en Pizza ,kollar forumet, somnar   sen börjar det om :D

U A S

  • Gäst
Hejsan!

Har inte sett denna tråd förrän nu  :D
Min mormor har en Nibe Fighter 115/7 med exakt samma jävla oväsen  fiR:
Den värmer och fungerar men för ett jädrans liv  >:D
Nibe skiter i allt och bara allmänt krånglar och hänvisar till installatören, som har gått i konkurs, hänvisar visare till en annan installatör som är en riktig skojare med dåligt ryckte och till råga på allt oxå skiter i installationen.
Nibe skiter uppenbarligen i vissa kunder och lever sig nöjda på de som håller käft och inte för väsen.
I nuläget har det anlitats en jurist som ska dra igång en process emot Nibe  Thumbsup
Ja, jag har klagat hos NIBE men de hänvisar också till installatören som inte lyckas att stoppa oljudet (men sänkt det något) som inte alls fanns på en äldre Nibe bärgvärmepump, men på den nya av liknande sort. Att oljudet uppstått efter ett byte tyder ju på att grundfelet beror på själva bergvärmeanläggningen som i sig antagligen ger mer vibrationer än tidigare modeller. Konstruktionsfel?

Vår 8 år gamla värmepump Nibe 1215 Fighter 7 kw slutade att fungera efter ett strömavbrott. De är väl inte så hållbara att de tål sådana "allvarliga" störningar?  :'(

Efter byte av bergvärmepump till en ny som påstås vara bättre 1215-7kw (och ska nu motsvara 8 kw) har lett till olika störande ljud i olika delar i hela huset som inte alls funnits tidigare under de 8 år vi haft bergvärme från Nibe. En helt ny ”ringande ton” som växer i början och fortplantas i ledningarna till radiatorerna samt en högre nivå på det ”normala” pulserande ljudet när värmepumpen är i drift. I pannrummet låter det "normalt" som förut, men i angränsande rum och i hela huset uppstår störande ljud som inte funnits tidigare när pumpen går.

Jag tycker Nibe borde ta ett större ansvar för sina produkter och ta reda på varför denna modell ger upphov till så mycket oljud.

Hur går det med processen mot dem då? Har ni förlikats eller är det ingen idé ens att försöka?


Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Har du kollat med flera installatörer är troligen så att felet ligger hos den som installerat och inte i vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
OK, nu har jag läst hela tråden...
Undrar hur det gick för TS, kastade han ut skiten eller?
I bilindustrin är det vanligt att man måste dämpa ut tryckpulsationer i t.ex bränslesystemet, då används tryckackumulatorer för att dämpa vid en viss frekvens.
Jag förstod av alla inlägg att det verkar vara ett flödesebroende och vätskeburet missljud TS hade.
Kunde man inte prova olika lösningar för att försöka minska tryckpulsationerna i systemet?
Finns det inga sådana komponenter i rörisarnas verktygslåda?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!