Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inget varmvatten, problem med elpatron? SNÄLLA HJÄLP!  (läst 1222 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Guldstrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindesberg
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 1100 Ekonomi + KMP PX-21 pelletsbrännare
Hej på er..
Det var ett tag sedan som jag behövde hjälp senast, men nu är jag tyvärr i stort behov av hjälp (igen).

Pannan går inte upp i temperatur, och jag har därför inget varmvatten sedan igår natt någon gång.
Använder elpatron i min CTC 1100 Ekonomi, och det har fungerat kanon.
Har redan kollat alla proppar, samt de två skydden på pannan, allt ser bra ut.

Jag är usel på att använda multimeter, men om någon har tid -och ork att förklara, så kanske jag kan felsöka elpatronen på något sätt?
Är verkligen tacksam för all hjälp!

Har plockat bort termostaten och plåten ovanför elpatronen för att FÖRSÖKA mig på att felsöka vidare.
Multimetern är inställd pÃ¥ Ohm, och jag fick snarlika värden pÃ¥ alla tre slingor pÃ¥ elpatronen. Vad innebär detta? Är den ok dÃ¥?  Sc:,h

Det var inte så längesedan som jag bytte termostat, men kan det vara överhettningsskyddet/metallpinnen i dykröret som är sönder?
Hur kan man kolla det?

P.S! Är sjukskriven på 100% sedan februari, och har en väldigt liten inkomst, men jag kan Swisha en liten peng till den person som orkar hjälpa mig få igång värmen i huset igen.
Panna: CTC 1100 Ekonomi | Pelletsbrännare: KMP PX-21

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inget varmvatten, problem med elpatron? SNÄLLA HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2023, 21:42:41 »
Hej!
Vad fick du för Ohm värden?
Misstänker dock att den är OK om det var lika på alla slingor.
Men du måste även mäta mellan elpatron och jord, typ mellan slinga och metallhöljet på pannan, där ska det vara oändligt motstånd.
Sen finns det väl ett inbyggt överhettningsskydd på elpatron, hade du kollat detta?

Om allt detta är OK så finns ju en risk att termostat eller kontaktor är sönder, och detta lagar man inte själv tyvärr.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Guldstrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindesberg
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 1100 Ekonomi + KMP PX-21 pelletsbrännare
Hej!
Vad fick du för Ohm värden?
Misstänker dock att den är OK om det var lika på alla slingor.
Men du måste även mäta mellan elpatron och jord, typ mellan slinga och metallhöljet på pannan, där ska det vara oändligt motstånd.
Sen finns det väl ett inbyggt överhettningsskydd på elpatron, hade du kollat detta?

Om allt detta är OK så finns ju en risk att termostat eller kontaktor är sönder, och detta lagar man inte själv tyvärr.
Det var inte längesedan som jag bytte termostaten, så jag TROR (hoppas) inte att den är sönder.

Jag är inte helt säker pÃ¥ om jag mätte pÃ¥ rätt sätt.  :?
Är tacksam för om du kunde förklara lite mer, så jag inte gör något fel med mätningarna?

Har varit helt utan värme och varmvatten nu ett par dagar, och jag måste få ordning på pannan idag.
En väldigt tråkig sak, är att jag lyckades förstöra båda "givarna" (överhettning + temperatur?) i dykröret, när jag skulle ta upp och kolla dem.
Eller kabeln lossnade från både givarna/bulberna, men det kanske går att löda tillbaka?

Insidan av dykröret var ganska fuktig, så allt satt fast.
Ska båda givarna bara ligga/hänga löst i dykröret?

Som det ser ut nu, måste jag:
1. Löda fast båda givarna till termostaten, och sedan sätta tillbaka dykröret och elpatronen.
2. Fortsätta mäta/felsöka?

Tacksam för fortsatt hjälp.
Panna: CTC 1100 Ekonomi | Pelletsbrännare: KMP PX-21

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inget varmvatten, problem med elpatron? SNÄLLA HJÄLP!
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2023, 08:57:40 »
Du har nog hittat felet, det ska inte vara fuktigt i dykröret.
Hur har vattnet kommit in?

Kan du fixa så att det blir torrt där så ska det nog sen funka.
Har du tur är det bara en packning som måste bytas.
Prova att löda givarna, mät sen med din Ohm-mätare, visar tempgivaren enligt bifogad tabell så är den OK.
Du måste koppla ur andra änden på tempgivarens trådar, där den sitter inkopplad, innan du mäter.

Överhettningsskyddet är en termostat, den ska normalt visa 0 Ohm när du mäter.

Funkar allt så ska givarna bara petas in i dykröret (som måste vara torrt).
« Senast ändrad: 10 oktober 2023, 09:04:08 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Guldstrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindesberg
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 1100 Ekonomi + KMP PX-21 pelletsbrännare
Du har nog hittat felet, det ska inte vara fuktigt i dykröret.
Hur har vattnet kommit in?

Prova att löda givarna, mät sen med din Ohm-mätare, visar tempgivaren enligt bifogad tabell så är den OK.
Du måste koppla ur andra änden på tempgivarens trådar, där den sitter inkopplad, innan du mäter.

Överhettningsskyddet är en termostat, den ska normalt visa 0 Ohm när du mäter.
Dykröret är ganska "slitet", och det ser ut som att det kan vara några små hål på ena sidan.
(Finns ingen packning för just dykröret, det är en helgjuten historia.)

Kan du snälla berätta lite mer exakt hur/var jag ska mäta allt?
Jag är verkligen helt puckad när det gäller multimeter, (men vill gärna lära mig).
Bifogar en bild på min gamla multimeter från Biltema.

Har fortfarande inte fått igång värmen, och det börjar bli ganska akut nu.

Utan att "blotta" mig allt för mycket.. men jag kämpar med svår depression och utmattning sedan någon månad tillbaka.
Och detta med värmen (och min okunskap att fixa det) gör det inte bättre.


SÃ¥ jag är verkligen tacksam för all hjälp.  help
« Senast ändrad: 17 oktober 2023, 08:15:33 av Guldstrand »
Panna: CTC 1100 Ekonomi | Pelletsbrännare: KMP PX-21

Utloggad Guldstrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindesberg
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 1100 Ekonomi + KMP PX-21 pelletsbrännare
En annan jävligt jobbig sak som hände, är att jag drog av två av de tre bultarna som håller fast elpatronen.
SÃ¥ just nu kommer jag bara ha en bult/mutter som hÃ¥ller fast patronen. (tätar)  :'(

Tacksam för all hjälp!

Hade varit guld ifall någon hade möjlighet att komma hem till mig i eftermiddag/kväll.
Men jag antar att det blir svårt, då jag (pga min ekonomi) bara kan betala 200 kr, just nu.

Jag bor i Stråssa.
Panna: CTC 1100 Ekonomi | Pelletsbrännare: KMP PX-21

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inget varmvatten, problem med elpatron? SNÄLLA HJÄLP!
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2023, 12:57:56 »
Om du vrider till angivet läge så ska du kunna mäta resistansen på tempgivaren (har en likadan).
Sen måste du ha mätsladdarna inkopplade på mitten och högra uttaget nertill.
Det ska gå att skruva loss dykröret, men använd 5-56 eller nått innan så att du inte drar sönder nått mer.
Jag skulle ju bytt dykröret, men det kanske går att täta med typ kemisk metall?
Samma med elpatron, kemisk metall kanske kan få det att hålla ett tag till?

« Senast ändrad: 17 oktober 2023, 13:05:26 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Guldstrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindesberg
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 1100 Ekonomi + KMP PX-21 pelletsbrännare
Om du vrider till angivet läge så ska du kunna mäta resistansen på tempgivaren (har en likadan).
Sen måste du ha mätsladdarna inkopplade på mitten och högra uttaget nertill.
Det ska gå att skruva loss dykröret, men använd 5-56 eller nått innan så att du inte drar sönder nått mer.
Jag skulle ju bytt dykröret, men det kanske går att täta med typ kemisk metall?
Samma med elpatron, kemisk metall kanske kan få det att hålla ett tag till?
Det är bara dykröret som är slitet, som jag hart lappat lite med kemisk metall.
Kan inte se några fel på själva patronen.

Just nu lyckas jag inte ens löda fast bulberna igen, (som lossnade när jag tog ut dem ur dykröret).
Det är typ ståltråd, och min lödkolv är skit.

För att inte bryta ihop helt, försöker jag istället att just nu fokusera på att gänga nya hål för fästet till dykröret.
Panna: CTC 1100 Ekonomi | Pelletsbrännare: KMP PX-21

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget varmvatten, problem med elpatron? SNÄLLA HJÄLP!
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2023, 11:16:26 »
Vad menar du med att löda ihop nÃ¥got ?  Dessa termostater har ett smalt rör mellan vredet och bulben, det är fyllt + bulben  med vätska. Det gÃ¥r inte att laga pÃ¥ nÃ¥got sätt, utan bara nya delar som ska till.
När man vrider på vredet för tempen ska det klicka i den. I pannan sitter det kontaktorer som kopplar in EL-patronen och dom kan vara brända i kontakterna eller att spolen gått sönder

Utloggad Guldstrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindesberg
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 1100 Ekonomi + KMP PX-21 pelletsbrännare
Vad menar du med att löda ihop nÃ¥got ?  Dessa termostater har ett smalt rör mellan vredet och bulben, det är fyllt + bulben  med vätska. Det gÃ¥r inte att laga pÃ¥ nÃ¥got sätt, utan bara nya delar som ska till.
När man vrider på vredet för tempen ska det klicka i den. I pannan sitter det kontaktorer som kopplar in EL-patronen och dom kan vara brända i kontakterna eller att spolen gått sönder
Det finns ca 40 cm tråd från termostaten till bulberna, så det finns utrymme att löda på.
Dock såg jag nu att bulben till just tempen har läckt.

Inget fel på vredet eller termostaten i sig.
Panna: CTC 1100 Ekonomi | Pelletsbrännare: KMP PX-21

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Men då är ju termostaten trasig och då måste den bytas för som tidigare skrivits så går den inte att laga.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Guldstrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindesberg
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 1100 Ekonomi + KMP PX-21 pelletsbrännare
SV: Inget varmvatten, problem med elpatron? SNÄLLA HJÄLP!
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2023, 04:10:59 »
Men då är ju termostaten trasig och då måste den bytas för som tidigare skrivits så går den inte att laga.
Både ja och nej, har sett att det ska gå att löda fast bulben igen, men jag är usel på det.

Men går det att "koppla förbi" användning av elpatronen helst en period, och istället testa min pelletsbrännare?
Anledningen är som sagt att bulben till både elpatronens övh -och tempgivare har gått av, och jag har inte råd att köpa en ny termostat just nu.

Bulben till tempgivaren har dessutom läckt, så den är bortom räddning.
Panna: CTC 1100 Ekonomi | Pelletsbrännare: KMP PX-21

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Har bulben läckt så måste den även fyllas med vätska för det är vätskan i bulb och kapillär som ger det tryck som får brytaren i termostaten att skifta läge.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inget varmvatten, problem med elpatron? SNÄLLA HJÄLP!
« Svar #13 skrivet: 27 oktober 2023, 13:40:23 »
Pelletsbrännaren måste ju kopplas via en termostat den med, om det finns en egen termostat till denna så kommer den funka OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Guldstrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindesberg
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 1100 Ekonomi + KMP PX-21 pelletsbrännare
SV: Inget varmvatten, problem med elpatron? SNÄLLA HJÄLP!
« Svar #14 skrivet: 14 november 2023, 01:17:12 »
Har testat att köra pelletsbrännaren ett par dagar nu och det verkar fungera.
Men jag måste få ordning på elpatronen snarast möjligt, som komplement (stödvärme).

Jag har inte råd* eller möjlighet att köpa hem en massa säckar pellets i dagsläget.
(Har precis fyllt på de två sista säckarna med pellets just nu som jag hade hemma, sen blir det svinkallt i huset igen.)

Därför undrar jag (och hoppas) att någon här kan hjälpa mig att få ordning på termostaten + övh till patronen.
Båda bulberna gick av när jag skulle ta ut dem från dykröret (som jag nämnde tidigare).

Den långa bulben är körd, den har "läckt", men tänkte om det t ex skulle gå att löda på den andra bulben och sedan köpa en begagnad del med tillhörande bulb?

Tacksam för all hjälp!
Bifogar några bilder.
Panna: CTC 1100 Ekonomi | Pelletsbrännare: KMP PX-21

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!