Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rör till radiator susar.  (läst 1346 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JNosslo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rör till radiator susar.
« skrivet: 07 november 2022, 19:09:35 »
Hej,

Jag bor i ett radhus med Nibe F750, där värmesystemet består av golvvärme på nedervåningen och radiatorer i varierande storlek på övervåningen.

Blir inte klok på en radiator där det kommer ett susande, tidvis högt, ljud (Dottern sover dåligt när värmen är igång på natten).

Jag har provat det vanliga utan effekt, d.v.s
  • Ställa ned flödet frÃ¥n värmepumpen
  • Luftat hela systemet flera gÃ¥nger under nÃ¥gra veckor
  • Justerat flödet för den enskilda radiatorn (hade dock koll pÃ¥ grundinställning, och det är tillbaka pÃ¥ det nu)

Det susar också oberoende av termostatens läge.

Jag lekte med dottern häromdagen och kom då åt rören till radiatorn och det slutade susa tillfälligt.

Det var då jag upptäckte att om man klämmer ihop rören med handkraft, så minskar susandet dramatiskt (inte helt borta men nästan ljudlöst)

Och det är då ni kommer in i bilden, vad kan det här bero på?
För snäva rördragningar som skapar kavitation?
Kan det ens uppstå i dessa sammanhang?

Alla ideer tas gärna emot.
Om det inte gÃ¥r att lösa själv fÃ¥r man väl ta hit nÃ¥gon som vet bättre  :)

Bifogar en hjälpbild.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Rör till radiator susar.
« Svar #1 skrivet: 08 november 2022, 08:04:32 »
Ett eller tvårörssystem?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rör till radiator susar.
« Svar #2 skrivet: 08 november 2022, 11:24:26 »
Ser väldigt mycket ut som ettrörskoppel.
Vet inte hur mycket du vågar pilla, men jag skulle lossa täckmuttern på sidan och testa att skruva liiite på inställningen, max nått halvt varv fram och tillbaka för att höra om det låter mindre?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Rör till radiator susar.
« Svar #3 skrivet: 08 november 2022, 14:23:40 »
Jo, kopplet ser ju ut att vara avpassat för ettrörssystem, men många ettrörskoppel går att använda till tvårör genom skruva åt bypassen helt och hållet.

Sedan är det ju väsentligt att veta om själva radiatorslingorna är ett eller tvÃ¥rörs.  Är det t.ex. tvÃ¥rörssystem med ett ettrörskoppel sÃ¥ har du ju bara dlär en tänkbar förklaring till suset.

Under täcklocket pÃ¥ kopplet sÃ¥ kan det sitta TVÃ… justeringar där.  En djupare in som nÃ¥s med en tunnare insex och sedan en yttre med tjockare insex.  Syns inte sÃ¥ tydligt om man inte titar noga.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Rör till radiator susar.
« Svar #4 skrivet: 08 november 2022, 14:32:50 »
Kan ju också av misstag ha monterats ett ettrörskoppel....

SÃ¥g att MMA hade liknande skisser pÃ¥ sina koppel, sÃ¥ det kanske är MMA.  Leta rätt pÃ¥ manualen för deras ettrörskoppel.
« Senast ändrad: 08 november 2022, 14:34:50 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad JNosslo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rör till radiator susar.
« Svar #5 skrivet: 08 november 2022, 18:26:41 »
MÃ¥nga svar! Kul

Ett eller tvårörssystem?

Jag vet faktiskt inte om det är ett eller tvårörs system. Hur kan jag bäst ta reda på det?

Jo, kopplet ser ju ut att vara avpassat för ettrörssystem, men många ettrörskoppel går att använda till tvårör genom skruva åt bypassen helt och hållet.

Sedan är det ju väsentligt att veta om själva radiatorslingorna är ett eller tvÃ¥rörs.  Är det t.ex. tvÃ¥rörssystem med ett ettrörskoppel sÃ¥ har du ju bara dlär en tänkbar förklaring till suset.

Under täcklocket pÃ¥ kopplet sÃ¥ kan det sitta TVÃ… justeringar där.  En djupare in som nÃ¥s med en tunnare insex och sedan en yttre med tjockare insex.  Syns inte sÃ¥ tydligt om man inte titar noga.


Jag har skruvat av hylsan på kopplet och justerat med stor insex tidigare, utan något resultat.

Kan ju också av misstag ha monterats ett ettrörskoppel....

SÃ¥g att MMA hade liknande skisser pÃ¥ sina koppel, sÃ¥ det kanske är MMA.  Leta rätt pÃ¥ manualen för deras ettrörskoppel.

Ska försöka leta fram någon manual.
Verkar vara MMA FEA 1-rörskoppel. Det står iallafall den beteckningen på övriga koppel på övervåningen som har kopplet hängt på vänster sida om radiatorn.

Är det förresten någon som har någon bra ide kring att forcera värmepannan F750 att trycka på värme en stund. Just nu låter det ju bara på nätterna när det är kallt, och då vill man ju ogärna sitta och mecka för husfridens skull..
« Senast ändrad: 08 november 2022, 18:41:09 av JNosslo »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rör till radiator susar.
« Svar #6 skrivet: 08 november 2022, 23:25:02 »
OK, alternativ nr 2 är att pillra med hastigheten på cirkpumpen inne i värmepumpen.
Lossa fronten (2 skruvar nertill och häkta sen av den) så har du 2 cirkpumpar, det är den till höger som ska ändras.
Om du trycker på knappen så ska hastigheten ändras mellan III - II - I, prova ett steg lägre fart om det är möjligt att sänka?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JNosslo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rör till radiator susar.
« Svar #7 skrivet: 09 november 2022, 18:19:59 »
OK, alternativ nr 2 är att pillra med hastigheten på cirkpumpen inne i värmepumpen.
Lossa fronten (2 skruvar nertill och häkta sen av den) så har du 2 cirkpumpar, det är den till höger som ska ändras.
Om du trycker på knappen så ska hastigheten ändras mellan III - II - I, prova ett steg lägre fart om det är möjligt att sänka?

Det har jag redan provat i olika omgångar. Senast inatt skruvade jag ner till I när jag hörde suset. Vilket inte blev någon märkbar skillnad.

Vad händer om jag skruvar in insexskruven i botten på radiatorns koppel?
Antar det stänger all typ av flöde till radiatorn i fråga, men jag kanske kan utesluta något?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Rör till radiator susar.
« Svar #8 skrivet: 09 november 2022, 18:48:08 »
Det stänger av flödet till radiatorn, men det gÃ¥r fortfarande ett betydande flöde i fördelaren (den nedtill vid elementet), dÃ¥ vattnet gÃ¥r vidare till nästa element pÃ¥ samma slinga.  Därför är det inte säkert det blir tyst för det.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad JNosslo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rör till radiator susar.
« Svar #9 skrivet: 28 december 2022, 20:08:55 »
Lyckats hitta en hel del saker när jag loggar och studerat datan.

1. Det susade när värmebärarpumpen körde över 40%
2. Jag har ganska hög delta (8-12 grader, oftast ~10) tycker VPn och därför ökar den flödet på värmebärarpumpen till 100% varje värmecykel.
3. Trasig MMA termostat på det påverkade radiatorn (men tvivlar det hade betydelse då det var maxat)

Det löste sig dock genom att jag blev tokig och knackade sÃ¥ledes med ganska hÃ¥rd kraft pÃ¥ bÃ¥de kopplet, rören och radiatorn. DÃ¥ slutade suset  :o dontknow

Nu har jag inte hört suset på hela dagen, men kommande nätter blir eldprovet.
Men vet inte vad jag löste? Någon envis luftficka?

Fattar dock inte varför min VP tycker ~10 grader i delta på fram och retur är högt nog för att köra flödespumpen i 100%?
Grundflödespumpen är på III också..
Mina inställningar är "Golvvärme + radiator" som borde enligt annan tråd här ge OK på 15 grader delta?
Någon får gärna hjälpa mig med det problemet. Vill helst inte att pumpen ska köras i 100%, för slitage, effekt och oljud.

Försökte även sänka deltat på system genom att temporärt ställa ner radiatorerna på termostaten, men utan direkt framgång? Tänker jag rätt där?
« Senast ändrad: 28 december 2022, 20:13:50 av JNosslo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!