Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tips, hjälp och råd ang Nibe Fighter 310P!  (läst 9535 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Louise_

  • Gäst
Louise_
Tips, hjälp och råd ang Nibe Fighter 310P!
« skrivet: 02 september 2014, 20:10:31 »
Hej, helt ny här på forumet och även när det gäller frånluftsvärmepump, skulle därför behöva lite tips, hjälp och råd!
I maj köpte vi ett hus (parhus från -91, soutteräng, 90 kvm) med en Nibe Fighter 310p, antagligen från samma årtal som huset är byggt. Jag vet, den är skitgammal och vi borde byta ut den, men när vi köpte huset pratade vi med en återförsäljare som sa att vi kan köra på tills den kraschar. Frågan är när vi vet att den inte fungerar längre? Vi kan ju ingenting om sånt här! Har bott i hyreslägenhet hela livet...

Det är riktigt kallt på nedervåningen, övervåningen är behaglig nu när det börjat bli höstkallt ute. Har försökt att läsa mig till hur vi ska kunna få upp värmen. I displayen kan jag utläsa att panntemperaturen pendlar mellan 49-52. "Val värmekurva" stod på 10 och "Förskjutning värmekurva" på -2. Igår justerade jag "Val, värmekurva” två steg medurs i hopp om lite mer värme i huset, verkar ha resulterat i något annat, för helt plötsligt har vi typ inget varmvatten kvar? Det är ljummet!

Vet inte vad jag ska göra, om jag gjort rätt eller fel?! Kan tillägga att pumpen brummar en hel del till och från. Ska jag ändra något annat? Eller är det bara att skaffa ny? Blir så sjukt frustrerad när jag inte fattar!!!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips, hjälp och råd ang Nibe Fighter 310P!
« Svar #1 skrivet: 02 september 2014, 20:23:48 »
Jag skulle gissa att shunten inte riktigt funkar som den ska.
Läs av kanal 02, 10 och 11.
Har du ingen manual hämtar du den här:
http://www.nibe.se/nibedocuments/11429/011275-2.pdf

Känn även på alla element om de är varma, är några varma och andra kalla så är inte problemet i värmepumpen, utan ventilerna på radiatorerna.
« Senast ändrad: 02 september 2014, 20:28:23 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Louise_

  • Gäst
Louise_
SV: Tips, hjälp och råd ang Nibe Fighter 310P!
« Svar #2 skrivet: 02 september 2014, 20:33:09 »
Inget av elementen är varma, inte iskalla men inte alls varma. Har försökt vrida på de där termostaterna som jag inte ens fattar mig på men ingen skillnad.

Ska se om jag lyckas läsa av kanalerna imorgon.

Louise_

  • Gäst
Louise_
SV: Tips, hjälp och råd ang Nibe Fighter 310P!
« Svar #3 skrivet: 02 september 2014, 20:43:50 »
Läst av kanalerna nu:
1. Panntemp 50
2. Framledningstemp 23
3. Utetemp 15
4. 21
5. 19
6. 12
7. -02
8. 50
9. --
10. 18
11. 03

12. 50
13. 00
14. 01
15. 21
16. 24

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips, hjälp och råd ang Nibe Fighter 310P!
« Svar #4 skrivet: 02 september 2014, 21:46:53 »
Tack, jag ser problemet.
Rumsgivaren (kanal 16) anser att det är 24 °C inne och det kanske stämmer om den sitter placerad i övervåningen?
Börvärdet på den är 21 °C (kanal 15), det kan du ändra på skruven som sitter på den om du vill.
Men så länge som rumsgivaren tycker det är för varmt inne så kommer den inte shunta fram så mycket värme.
Lösningen är att flytta rumsgivaren till undervåningen och justera in den temp ni vill ha där.
Det kommer då förmodligen bli lite för varmt uppe men om ni ställer ner termostaterna uppe så kommer det förhoppningsvis justera till sig.

Slutligen så kan du läsa av kanal 04 och 05 när kompressorn brummar (vänta nån minut så temperaturerna hinner stabilicera sig så ser man om kompressorn funkar.
Temperaturerna där ska normalt ligga mellan 0 och 6-7 °C då kompressorn går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Louise_

  • Gäst
Louise_
SV: Tips, hjälp och råd ang Nibe Fighter 310P!
« Svar #5 skrivet: 03 september 2014, 06:56:38 »
Ja det stämmer att den sitter på övervåningen. Klarar vi att flytta den själv tror du eller bör vi som är så okunniga ta hjälp av någon? Jag hade skruvat upp den till nr 5 samma dag som jag ändrade på pumpen, skruvat ner till 2 nu så länge.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips, hjälp och råd ang Nibe Fighter 310P!
« Svar #6 skrivet: 03 september 2014, 07:30:41 »
Det är klenspänning i rumsgivaren så det är inget farligt att pillra med själv.
Om ni lossar sladdarna är det bra att antecka först vilken ledare som sitter på vilken plats, så det blir rätt sen.

Igår justerade jag "Val, värmekurva” två steg medurs i hopp om lite mer värme i huset, verkar ha resulterat i något annat, för helt plötsligt har vi typ inget varmvatten kvar? Det är ljummet!

Elpatronerna aktiva (kanal 14) så den borde fixa varmvattnet om ni skruvar upp värmen.
Det jag funderar på är om temperaturbegränsaren löst ut?
Den sitter nere till höger på sidan om du öppnar skyddet över frontpanelen, prova att trycka in den med en liten mejsel, man kan få trycka till rätt hårt.
Kontrollera även att alla 3 säkringar i proppskåpet till värmepumpen är hela.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tips, hjälp och råd ang Nibe Fighter 310P!
« Svar #7 skrivet: 03 september 2014, 11:04:46 »
Obs! För att få varmare är det i första hand "förskjutning av värmekurva" som ska ändras medurs. Värmekurvan ställs in för huset en gång för alla och sedan är det förskjutningen (plus ev innegivare och termostater) som avgör om det alltid ska vara innetemp +19 °C eller +21 °C osv. Använder själv värmekurva 7 och förskjutning +1 på vintern. Svårt att känna någon värme alls på radiatorerna när det är runt +15 °C ute.

Nibe 310P fanns inte 1991 så den kan inte vara från byggåret. Ta bort nedersta plåten och läs där tillverkningsnumret står så ska det framgå vilket år den är ifrån.
« Senast ändrad: 03 september 2014, 11:09:39 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Louise_

  • Gäst
Louise_
SV: Tips, hjälp och råd ang Nibe Fighter 310P!
« Svar #8 skrivet: 03 september 2014, 19:09:06 »
Slutligen så kan du läsa av kanal 04 och 05 när kompressorn brummar (vänta nån minut så temperaturerna hinner stabilicera sig så ser man om kompressorn funkar.
Temperaturerna där ska normalt ligga mellan 0 och 6-7 °C då kompressorn går.

Tycker det verkar som att den drar igång brummandet när vi spolat vatten i toalett eller kran. Läste av någon minut efter att det dragit igång och då låg nr 4 på 06 och nr 5 på 07 men gick ner till 06 när jag stod och kikade på den.

Obs! För att få varmare är det i första hand "förskjutning av värmekurva" som ska ändras medurs. Värmekurvan ställs in för huset en gång för alla och sedan är det förskjutningen (plus ev innegivare och termostater) som avgör om det alltid ska vara innetemp +19 °C eller +21 °C osv. Använder själv värmekurva 7 och förskjutning +1 på vintern. Svårt att känna någon värme alls på radiatorerna när det är runt +15 °C ute.

Då ska jag prova att ändra imorgon. Vrider tillbaka till 10 som det stod på innan och drar den som står på -2 närmare 0 eller? Idag är det varmare ute så inte alls samma kyla här inne. Men vattnet är inte riktigt lika varmt som det brukar vara, dock varmare än igår!

Kan man ställa in "förskjutning" och "val..." hur som helst utan att man pajar något? Finns det något att tänka på? Mer än att jag nu lärt mig att man ska ändra förskjutning i första hand. 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips, hjälp och råd ang Nibe Fighter 310P!
« Svar #9 skrivet: 03 september 2014, 22:45:16 »
Kompressorn verkar funka som den ska.

Hade du kollat upp temperaturbegränsaren?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tips, hjälp och råd ang Nibe Fighter 310P!
« Svar #10 skrivet: 04 september 2014, 09:57:10 »
Man ska inte ställa in värmekurva och förskjutning hur som helst med rattarna. Kan t.ex. bli alldeles för hög beräknad framledningstemperatur så att kompressorn stannar och bara elpatronen går hela tiden etc.  Börja med ett rekommenderat värde, öppna alla termostater till max, koppla bort innegivaren och försök hitta den kurva som gör att det är lika varmt i huset oavsett utomhustemperatur. Passar bra att göra på vintern då det t.ex. är +3 °C ena veckan och -10 °C följande vecka och solen inte har någon märkbar effekt. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Louise_

  • Gäst
Louise_
SV: Tips, hjälp och råd ang Nibe Fighter 310P!
« Svar #11 skrivet: 08 september 2014, 07:20:12 »
Hade du kollat upp temperaturbegränsaren?
Kollade den röda "knappen" på sidan, den går in en bit när jag trycker till med skruvmejsel men fastnar inte där.

Man ska inte ställa in värmekurva och förskjutning hur som helst med rattarna. Kan t.ex. bli alldeles för hög beräknad framledningstemperatur så att kompressorn stannar och bara elpatronen går hela tiden etc.  Börja med ett rekommenderat värde, öppna alla termostater till max, koppla bort innegivaren och försök hitta den kurva som gör att det är lika varmt i huset oavsett utomhustemperatur. Passar bra att göra på vintern då det t.ex. är +3 °C ena veckan och -10 °C följande vecka och solen inte har någon märkbar effekt. 

Men hur ska vi göra för att få upp värmen nu på nedervåningen? Blir jobbigt kallt, lagt in termometer nu för att kunna se vad många grader vi har. Kan jag kolla bort innegivaren med ett knapptryck någonstans eller behöver jag koppla bort den fysiskt från väggen?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tips, hjälp och råd ang Nibe Fighter 310P!
« Svar #12 skrivet: 08 september 2014, 09:45:25 »
Koppla bort innegivaren genom att förslagsvis öppna locket på innegivaren, skriv upp i vilken ordning ledarna sitter fast och skruva bort dem. Isolera ändarna med var sin liten bit tejp och sätt tillbaka locket. Öppna termostaterna till max på nedervåningen (kanske blir för varmt ute ännu för att prova med helt öppna även på övervåningen). Vänta minst ett dygn (helst två) mellan varje ändring av värmekurva och förskjutning tills det känns lite varmare på nedervåningen som ni vill ha det.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Louise_

  • Gäst
Louise_
SV: Tips, hjälp och råd ang Nibe Fighter 310P!
« Svar #13 skrivet: 14 september 2014, 20:07:26 »
Enligt termometern är det faktiskt inte så kallt som jag tycker, visar på ca 20-21 grader, så det är ju inget att klaga på. Varför är det då så kallt? Drar liksom.

Kollade filtret idag, antagligen inte rengjort på väääldigt lång tid. Försökte kolla tryckventilerna men förstår inte riktigt hur jag ska testa dem. Ska den vara avstängd eller på? Någon som kan förklara enkelt hur jag ska gå tillväga? Kikat manual men osäker på om jag hittat rätt ventiler.

Funderar på att ringa någon återförsäljare i veckan för att få en liten service och genomgång ang frånluftspumpen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tips, hjälp och råd ang Nibe Fighter 310P!
« Svar #14 skrivet: 15 september 2014, 09:08:28 »
Flyttar man från en bostad med självdrag till ett hus eller lägenhet med mekanisk ventilation kan man uppleva det som lite "dragigt" innan man blivit van vid så mycket friskluft hela tiden. Brukar kunna kännas mer när det är kall vinter än nu när utetemp bara ligger aningen under innetemp. Kan eventuellt vara möjligt att att sänka fläkthastigheten något på vintern och öka den igen på sommarhalvåret, s.k. årstidsanpassad ventilation.

"Kontroll av säkerhetsventiler" står på sidan 9 i manualen. Vrid de moturs lite grann så de öppnar och släpp tillbaka så de stänger igen, ev kuggar de över ett snäpp där de stänger igen. Man kan behöva fylla på lite vatten i värmesystemet efteråt för att få rätt tryck igen, ca 1 bar.
« Senast ändrad: 15 september 2014, 09:43:05 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!