Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallerad IVT Air 70 som bara gÃ¥r med elpanna vid -5 grader - ska det vara s  (läst 9960 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det kan vara så att nån säkring eller överhettningsskydd till elpatron löst?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad värmepumpsnovis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
vi har testat överhettningsskyddet. Ringde jouren och de sa att jag skulle vride "esbe" ventilen till mitten, då skulle den producera både värme och varmvatten. Jag frågade om detta var en lösning för att få vattnet till "rätt" temperatur så att tillskottet ska sluta lysa, fick tyvärr inget bra svar på o så skulle ske. NU är tempen på varmvatten 39.

Utloggad kojak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Hej igen,

Ett par dagar har det funkat OK, men jag har varit som en hök och kollat av den flera gånger..

NU har vi ett nytt problem, tillskottet går hela tiden samt att vattensymbolen lyser..tempen på varmvatten var kl 13 endast 35 grader och nu är den 33 grader..

Vad kan vara fel tror ni? Hjälp

Hej

Har identiska problem med min anläggning, haft reparatör hemma men inte fått ordning på det. Elpatron går igång redan vid -1 och den värmer och värmer varmvatten utan att nå upp till tempen i flera timmar. Den har fungerat tidigare men detta uppkom under förra vinterns kraftiga kyla. Dock så verkar inte detta gå att åtgärda, jag inser nu att IVT är av usel kvalité då jag varje år haft nya fel på den. Nu har det även börjat uppstå problem med att den isar igen, så kolla att den är rätt inställd där, misstänker att min inte är det.
IVT 290 A/W 13,75Kw, Optima 700. FTX-system Systemair VR400DC. 1-plans villa 210kvm, byggnadsår 1970.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
Kojak, om vi ska kunna hjälpa dig behöver vi dina temperaturer vid stabil varmvattenproduktion och värmeproduktion.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!