Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Co2 9kW  (läst 2936 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nybbe68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan en del om el, alltsedan 1961, VVS hempulare o
Co2 9kW
« skrivet: 13 oktober 2013, 14:13:59 »
Har en Co2 9kW Sanyo, som jag har dockat en vedutrustning till. Den styrs av dubbla termostat, en i vp tanken och en i acc tanken. Har sett att utedelen går trots att det kan vara 65 grader i vp tanken. Någon som har testat att docka mot en Co2?

Utloggad mtq

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Co2 9kW
« Svar #1 skrivet: 22 november 2013, 21:30:11 »
Tjena, kul att någon mer försökt sig på att docka en vedpanna mot en Sanyo Co2.

Jag har dockat till innedelen och laddar/laddar ur till slavtankar via en laddomat 5030.

För att blockera VP när jag kör ved så har jag låtit laddomatens styr påverka ett relä. Till detta relä tar jag in signal från VPs tankgivare och överstyr denna via ett lämpligt motstånd som gör att tanken håller sig väl över vad som kan starta VPn. Jag tvingar då VP att inte gå igång så länge som laddomatens styr visar på värme i slavtankarna.

När laddomatens signal släpper återgår relät, motståndet påverkar inte längre och VP startar då tanktemp nu ligger under värde för start.

Har inte några käcka kopplingsscheman, men det är ju inte så svårt egentligen.

Innan jag såg till att blockera VP vid vedeldning fick jag ingen bra skiktning i innedelens tank och en mycket taskig laddning av slavtanken.

Lycka till.

/MTQ

Utloggad Nybbe68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan en del om el, alltsedan 1961, VVS hempulare o
SV: Co2 9kW
« Svar #2 skrivet: 23 november 2013, 11:01:27 »
Hej
OK Va kul, det låter som det funkar hos dig med den kopplingen. Jag kan inte förstå hur min pump går fast tanktempen visar typ 65 grader. Hur kan den då få startsignal och en annan sak, den kan ju knappast producera varmare än så. Kanske displayen på fronten och verklig värme i tanken inte stämmer överens. Hur varmt som max styr du över till VP tanken?

/Nybbe68

Utloggad mtq

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Co2 9kW
« Svar #3 skrivet: 24 november 2013, 00:06:29 »
Halloj,

Du kan väl klistra in dina inställningar från normalinst-menyn + den kodade så är det nog lättare att svara på din fråga. Hade även varit intressant med värden från diagnosmenyernas sida 1 och 2 vid tillfället som du beskriver nedan att den går även om tanken visar 65 grader. Med lite mer kött på benen så kanske jag kan peka dig i rätt riktning. Det var ett tag sedan jag hade allt i huvudet, men jag försöker gärna om du vill.

Har du dockat i soluttagen på sidan eller hur är veden ansluten? Hur eldar du, med eller direkt i utan slavtankar?

/MTQ

Utloggad Nybbe68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan en del om el, alltsedan 1961, VVS hempulare o
SV: Co2 9kW
« Svar #4 skrivet: 19 december 2013, 10:00:04 »
Hej
Ett tag sen.
Har ett gammalt larm som ligger, Framledningsgivare, men det lyser grönt på lampan, så jag tror den är kvar sen jag
mekade med den vid dockningen. Har inte haft tid att sätta mig in i alla funktioner på pumpen. Har i alla fall en vedpanna från Värmebaronen, den lilla 30kW pannan, inkl 3st 500L acctankar. Reglerutrustningen ut på rad sitter i VP tanken och
det enda som styr laddning till VP tanken är två termostat i serie, en på laddröret till acc tankarna och en i topp på VP tanken. Har dockat på sol uttagen i VP tanken. Nackdelen med detta system är att jag inte kan tömma acc tankarna, utan bara ner till nedre gräns för VP start, om jag har den igång. Får nog göra om detta i framtiden, med två separata reglersystem och skifta när jag eldar, jag har ju bara en laddomat med bimetaller, så den har jag ingen nytta av vid styrning. Ser på displayen att total drifttid är 44034 och VP drift är 20534, säger mig inte så mycket om det är bra eller dåligt, den är väl behovsstyrd när det gäller effekten kan jag tro.
Ett par luftvärmepumpar av senaste modell och en vanlig VV beredare inkl min braskamin vore enklare, men grejerna satt här innan jag kom hit. GOD JUL  tOOmten
Harry

Utloggad Phpost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö tragten
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Co2 9kW
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2014, 17:54:29 »
Hej.
Interessant med braskamin (vattenmantlet) Jag funderar på lite andre variant.

Fungerer det med braskaminen om du kopplar ut kommunikationen med utedelen. Funderer på att anvende innadelen till annan utedel, men är tveksam på hur elpatronen och shunten beter sig?

Mvh.
PH
Toshiba ras 13 LV, Nordic Air NA8000t, ESB-7

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!