Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KB temp  (läst 2939 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tana

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
KB temp
« skrivet: 28 november 2005, 10:48:03 »
Hej!

Har en IVT bergvärmepump från -03, (c5) som jag har högre KB-ut temp (ca-1 grader) än KB-in temp (ca-2 grader). Har gått på ca 5-10% elpatron sedan start. Varför? KB-ut ska väl vara lägre än KB-in. Kör med gamla radiatorer.


Utloggad Valla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: KB temp
« Svar #1 skrivet: 28 november 2005, 11:00:22 »
Antagligen fel på någon givare.
Det kanske finns någon här på forumet som vet vilka värden dom ska ha så kan du mäta upp dom sen.
Konverterat från direktverkande el till vattenburet system.
Hammerdalshus -74, Elförbrukning sänkt från 36000Kwh till 15000Kwh, CTC EcoHeat 8,5, installerad 20050205 med 202m aktiv borra, 211m totalt, 9 m foderrör, 21 st thermopanel radiatorer, Framledning vid -15 = 38 grader, uppvärmd yta 240 m2.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: KB temp
« Svar #2 skrivet: 28 november 2005, 11:10:03 »
Ställ köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift, det står i bruksanvisningen hur man gör. Vänta sedan tills kompressorn har stått still så länge att skillnaden i temperaturer mellan in- och utgående köldbärare inte längre ändras. Det tar kanske en kvart. Förmodligen blir du tvungen att ställa ner värmen ordentligt för att få pumpen att stanna om det är kallt ute.

Idealt skall givarna visa samma temperatur vid rundpumpning när kompressorn står still men det gör de aldrig. Får själv lägga till 1,0 grad till differensen beräknad från avlästa värden för att få korrekt värde.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tana

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: KB temp
« Svar #3 skrivet: 28 november 2005, 11:51:49 »
när pumpen var i viloläge låg KB-in på ca +1,5 grader, skilljer det på tempraturen viloläge och drift?!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: KB temp
« Svar #4 skrivet: 28 november 2005, 12:30:25 »
Ja utan belastning högre temp
Det intressanta är att dom ska visa samma värde när du bara cirkulerar vätskan runt. Med kompresorn avslagen.
Men det finns näppeligen nÃ¥t svÃ¥rare (dyrare) än att mäta temp. Dom har alltid en felvisning. PÃ¥ en del kan man enkelt kalibrera givarna, men inte pÃ¥ IVT  >:( Visst stämmer det Roland?
Vet man ev felvisning kan man iofs dra ifrÃ¥n det själv i den interna räknemaskinen  Sc:,h
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: KB temp
« Svar #5 skrivet: 28 november 2005, 12:35:07 »
Ja, står pumpen i viloläge tillräckligt länge kommer KB-in och ut att närma sig temperaturen i det utrymme pumpen står. Vilolägestemperaturerna saknar värde. Driftvärdena är användbara först när mätvärdena har stabiliserat sig. Det kan ta olika lång tid beroende på hur installationen är gjord. Det tar nog minst 5 minuter innan man får ett någorlunda stabilt värde på skillnaden mellan temperaturerna på KBin och ut. Sen tar det längre tid innan temperaturerna själva blir stabila.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: KB temp
« Svar #6 skrivet: 28 november 2005, 16:31:12 »
Det är ett elände att man har 1/10-dels visning med givare som har ½ grads felvisning.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad tana

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: KB temp
« Svar #7 skrivet: 29 november 2005, 09:41:38 »
men 1grad högre på KB-ut är väl inte ok...

Utloggad Ernemyr

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • WWW- Ernemyr -WWW
SV: KB temp
« Svar #8 skrivet: 29 november 2005, 17:13:57 »
Hej jag har -2,1 ut från köldbäraren och 0,3 grader in.. är just nu 0 grader ute. Detta resultat av värden är med båda kompressorna igång. Har kört sedan nyinstallation nu i 5 dagar. Jag har en Varmitek tbr8 med dubbla kompressor. Jag har även ytjordvärme med en längd av 450m lagd på 1m djup.. när väl den går över på en kompressor så minskar ju kylan ut så klart och köld bäraren in blir också något varmare men ej mycket. När väl den går över på endast 1 kompressor så har den kylt ned köldbäraren så pass att diffen mellan den kylan 1st kompressor ger är mindre än kölden i slangen,varvid diffen blir mycket låg. Jag trodde att 450m slang skulle räcka mer än väl? Detta med köldmedium och hur dom fungerar olika kan kanske ha betydelse? Jag har R134A. Har jag anledning att vara orolig eller är detta normalt? Jag har inget luft i köldbäraren eller något sådant det är kollat.

ps.Mätningarna är gjorda med clas olsson temp + att felmarginaler är och räkna med ,bortsett från detta så är ju diffen helt rätt mätt mellan kb ut-kb in då jag har exakt samma mätare.
Varmitek 8TBR 450m Jordslinga ,1959 -120+40m2

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: KB temp
« Svar #9 skrivet: 29 november 2005, 19:10:41 »
men 1grad högre på KB-ut är väl inte ok...

Det är inte ok men det är temperaturgivarna som visar fel.

På min pump är det så här: En av givarna på köldbäraren visar 1,3 grader för hög temperatur, den andra 0,3 grader. Rätt skillnad är avläst skillnad plus 1 grad.
Utomhusgivaren visar 1,7 grader för hög temperatur.

Det verkar helt normalt att givare på IVT-pumpar beter sig onormalt. Tycker mig ha märkt att en del har haft 2 graders felvisning. Du har troligen råkat ut för givare som visar fel åt olika håll alternativt att den för KB-ut inte är monterad ordentligt så att den för visar för hög temperatur. För låg visning av köldbärartemperatur pga dålig anliggning lär inte kunna bli aktuell.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!