Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tidiga erfarenheter av Sumo RW 35.  (läst 583 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RW35 Gäst

  • Gäst
RW35 Gäst
Tidiga erfarenheter av Sumo RW 35.
« skrivet: 11 februari 2024, 21:23:49 »
Fick en Sumo RW35 installerad för några veckor sedan, så jag tänkte dela lite "erfarenheter"

Effekt angivelserna vid olika temperaturer verkar vara okej och enligt reklambladet.
Fläkten/innerdelen är förhållandevis tyst även i högsta fläktläget. Det som vi tidigare har haft och kan jämföra med, är en Sanyo124 (Tyst) och senast en Fujitsu LTNC-14 (högt fläktljud på full effekt där var/är hastighet 3 (av 5) jmf-bar med full fläkt på Sumo 35:an). Även utedelen upplevs som "tyst".
Innerdelen sitter centralt i huset och vi blir inte direkt påverkade av fläkten när vi sitter runt ca 4meter med en öppning bort, men visst hör man ett "sus". Kapacitet mässigt ger den bra till -20 -25 men efter det, tappar den. Subjektivt är den jmf-bar med Fujitsun i effekt.
Jag har ingen elförbrukningsmätare, så där kan jag inte ha någon åsikt eller jmf.

Så till avfrostningen, här känns det som att reklamen förskönat rätt ordentligt.
Exempel på avfrostning; Låt säga att den börjar 12.00, innerdelen stänger av (vingarna ställer sig horisontella)
Utedelens fläkt går på lågvarv en kort stund. Av-isningen är klar efter ca3 minuter,(ca 12.03). (så just det stämmer iaf)
Efter ytterligare ca 3 minuter startar innerdelen, - vingarna går till inställtläge, fläkten går på lägsta varvtal (ca 12.06).
"Fulleffekt", kommer efter ytterligare ca 4 minuter, - fläkten varvar upp till inställt läge, (ca 12.10)
Så det som står i reklamen med 3 minuter avfrostning, blir ganska missvisande, då den totala "avfrostnings-cykeln" blir kring 10-12 minuter. Den praktiska tiden mellan avfrostningarna har så här långt varit runt 120 -130 minuter, där reklamen förespeglar upp till 180 minuter mellan avfrostningarna. Den verkar även ha lite svårt med avisningen när det är kring -20.
Den har även haft en "bommad avfrostning" (vad jag sett), där den gjorde ett försök men det blev ingen "av-isning" av utedelen. Men 30 minuter senare gjorde den en ny av-isning (rätt).
Men som sagt är det tidiga erfarenheter, - sammantaget känns det som en bra pump, men med vissa punkter som kan förbättras.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tidiga erfarenheter av Sumo RW 35.
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2024, 10:34:39 »
Apropå avisningar fick jag problem 3-4 ggr under den gångna vintern på en av mina sumo. Den går dygnet runt o kämpar. Men när det var -20. -25  ett tag o ovanligt fuktigt trots kylan. Så vart utedelen helt igenisad. Några spannar med ljummet vatten löste det varje gång. Sista gången lät jag huvudbrytaren vara avslagen i en timme. O sedan har det funkat utan problem tummenupp

Mkt is byggs på under utedelen. Varit tvungen o bila bort is 3 ggr hittills!
Hoppas det innebär att den är effektiv…
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tidiga erfarenheter av Sumo RW 35.
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2024, 15:30:16 »
3 minuters avfrostning från stopp till start är nog väldigt svårt att få till så det borde egentligen bara stå ”snabba” avfrostningar !
Upp till 180 minuter kan nog stämma beroende på utetemperatur och luftfuktighet men tycker det låter länge så hellre snabba avfrostningar lite oftare än att dra ut på det så dom inte går igenisade länge.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!