Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EF35/2014. 1 blink 2.5 sek och börjar om. Nästan inget värme.  (läst 958 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Och nya foton.
Snart ska jag upp på vinden där anslutningar finns för att sniffa...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
den här modellen hade lite konstigheter för sig
avhjälptes med att omväxlande köra kyla resp värme flera ggr

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
den här modellen hade lite konstigheter för sig
avhjälptes med att omväxlande köra kyla resp värme flera ggr

Ja! Detta märkte jag nyligen.  :(
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad MonkeyBussiness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
KONSTIGHETER!

Har gjort på morgonen två saker.
En grej att stänga av pumpen helt i 10 minuter (säkring) och rensa locket från 10 cm hårt/nästan is mekaniskt och hälla på hett vatten. Även på röranslutningar.

Startade pumpen. DEN KOM IGÅNG EFTER ATT HA VARIT DÖD I NÅGRA DYGN.
Blåser ut 38gr vid max fläkt.

Passade pÃ¥ och gjorde idiotiskt grej 🙈

 Försökte iaf fylla pÃ¥ lite R 410A frÃ¥n engÃ¥ngsflaska. Det dumna är att jag försökte göra det medan pumpen producerade värme! Plötsligt märkte jag flaskan började bli varm. Fyllde den med 30 gram gas. 🙈

Pumpen snurrar just nu med 38 gr ut på stektermometer.
Gjorde en avfrostning.

Skillnaden från innan är att jag utöver hett vatten på locket, värmde huset till 25 grader.

Röda dioden på utomhus enheten visar 1 blink var 2.5 sekund fortfarande.

Fortsättning följer. Jag tror inte den har lagat sig själv!

Edit. Det är minus 5 utomhus.


1 blink på utedelens kretskort indikerar att du har för hög strömförbrukning vilket tyder på att den kör kompressor på högsta växeln. Den är väl vad jag antar en inverterstyrd kompressor? Finns fler anledningar till varför den vill maxa kompressorn såklart men eftersom du inte får värme har du ett fel, mekantiskt eller elektroniskt.

Tips är att följa felsökningsschema i manualen för UTOMHUSDELEN.

Mät motstånd enligt schema i spolarna till 4-vägsventil resp expansionsventil. Mät motstånd enligt schema i samtliga givare utomhus, borde vara 4st. Se till att mäta med ohm resp kohm beroende på vilka kompinenter du mäter. Står förklarat i manualen!

Lite kuriosa nedan.

På min FH35 var det fjäderbrott till klaffen i undre rotatorn/kompressionskammaren. Det i sin tur gjorde att pumpen förgäves jobbar för att få upp värme i systemet. Anledningen till fjäderbrotten kan vara att kompressorn blivit överhettad vid flertalet tillfällen vilket i mitt fall har indikerats tydligt av felkod 4 blink som senare övergick till 3 resp 1 blink. När jag dissekerade kompressorn hittade jag en brusten fjäder samt ett membran i botten som koxat/bränts fast så ingen olja kunde komma åt att smörja eller alternativt att membranet gjorde att oljan inte kunde cirkulera internt.

Första alternativet som blev påtalat av tekniker var att 4-vägsventilen var trasig och om det är problemet i ditt fall så kan den ha fastnat i mellanläge och då blir det fel på hur gasen/vätskan transporteras i kylkretsen/värmekretsen..

Jag fick hjälp att hitta en beggad utedel med bränt kretskort som vi flyttade över mitt gamla kort till. Kyltekniker vägde ur gasen och vägde i rätt mängd samt vakunsög. Har nu funkat några dagar.

EF och FH är väl inte exakt samma maskiner men de är snarlika.




Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo

1 blink på utedelens kretskort indikerar att du har för hög strömförbrukning vilket tyder på att den kör kompressor på högsta växeln. Den är väl vad jag antar en inverterstyrd kompressor? Finns fler anledningar till varför den vill maxa kompressorn såklart men eftersom du inte får värme har du ett fel, mekantiskt eller elektroniskt.

Tips är att följa felsökningsschema i manualen för UTOMHUSDELEN.

Mät motstånd enligt schema i spolarna till 4-vägsventil resp expansionsventil. Mät motstånd enligt schema i samtliga givare utomhus, borde vara 4st. Se till att mäta med ohm resp kohm beroende på vilka kompinenter du mäter. Står förklarat i manualen!

Lite kuriosa nedan.

På min FH35 var det fjäderbrott till klaffen i undre rotatorn/kompressionskammaren. Det i sin tur gjorde att pumpen förgäves jobbar för att få upp värme i systemet. Anledningen till fjäderbrotten kan vara att kompressorn blivit överhettad vid flertalet tillfällen vilket i mitt fall har indikerats tydligt av felkod 4 blink som senare övergick till 3 resp 1 blink. När jag dissekerade kompressorn hittade jag en brusten fjäder samt ett membran i botten som koxat/bränts fast så ingen olja kunde komma åt att smörja eller alternativt att membranet gjorde att oljan inte kunde cirkulera internt.

Första alternativet som blev påtalat av tekniker var att 4-vägsventilen var trasig och om det är problemet i ditt fall så kan den ha fastnat i mellanläge och då blir det fel på hur gasen/vätskan transporteras i kylkretsen/värmekretsen..

Jag fick hjälp att hitta en beggad utedel med bränt kretskort som vi flyttade över mitt gamla kort till. Kyltekniker vägde ur gasen och vägde i rätt mängd samt vakunsög. Har nu funkat några dagar.

EF och FH är väl inte exakt samma maskiner men de är snarlika.

Tack för tipset. Hade inte så mycket tid att kunna koncentrera mig på denna.
Eldar i kaminen och skrev ut hela servicemanualen. Väntar dessutom på ny manometerställ. Får se hur det blir...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!