Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 12Ã¥r gammal MSZ-FD25VA utbyte till ny i förebyggande syfte, modell?  (läst 751 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ConnyK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värmepumpägare
Funderar att byta ut 12Ã¥r gammal MSZ-FD25VA till en aktuell modell innan den gamla ger upp.
Har varit extremt nöjd med den och den är framförallt tyst.
 
Vet att den kan ge upp i morgon eller så håller den 10år till men den är lite för viktig för min uppvärmning så jag vill byta den i förebyggande syfte.

Håller Mitsubishi fortfarande samma kvalité idag eller har de hamnat i försämringsträsket?

Modellen jag funderar på är Hero

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hero är ett bra eller bästa val.

men din FD lär du få hållas med i många år till, jag har aldrig plockat ner någon i förtid.
tom FA serien fungerar som klockor

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Hero är ett bra eller bästa val.

men din FD lär du få hållas med i många år till, jag har aldrig plockat ner någon i förtid.
tom FA serien fungerar som klockor

Hur ser det ut för Sumo RW35?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Det finns ju två olika Mitsubishibolag som tillverkar luftvärmepumpar. Mitsubishi Electric respektive Mitsubishi Heavy Industries. Det är vad jag har förstått endast Mitsubishi Electric-värmepumparna som har haft, och fortfarande har, gott rykte.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad davva68

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hade samma funderingar som dig. Gjorde efter en del överväganden ett byte till en Sumo35 i våras.
Min MSZ-FD25VA var 15 år och fungerade fint. Tyst och pålitlig. Har säkert kunna gå i många år till.

Det som gjorde att jag ändå bytte var att den alltid har varit lite för klen för mitt hus. När temperaturen kröp ner under -10 grader har elementen började gå in och stödja upp. Bor i norrland och det kan vara riktigt kallt längre perioder här.
Sedan kände jag också att det skulle kännas tryggt med en ny. Skulle den gå sönder skulle det förmodligen bli när man behövde den som mest tänkte jag.

Det jag kan säga nu med facit i hand är bla.
- Om temperaturen håller sig över -10 grader kan jag inte se någon större skillnad på elförbrukningen i huset.
- Sumon klarar att hålla temperaturen i huset ner till -20 grader utan att elementen går igång (har haft -27 grader).
- Sumon är väldigt tyst. Kan köra på max fläkt utan att jag tycker att den stör.
- Sumon är mycket bättre på att hålla temperaturen konstant i rummet. Fick vara och justera efter hur kallt det var med FD25:an.
- FD25:an kunde ibland isa igen lite vid exrema väderförhållanden. Fick tina bort is på ena sidan nån gång ibland. Det har inte varit några problem än med sumon.

I det stora hela är jag nöjd med bytet men om det verkligen var nödvändigt att byta kan ju diskuteras. ::)


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!