Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F370 Fläkt dog vid blixtnedslag  (läst 898 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henk2055

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F370 Fläkt dog vid blixtnedslag
« skrivet: 01 juli 2020, 06:22:35 »
Hej!

Fläkten på vår F370 stannade igårkväll i samband med ett blixtnedslag. Jag kunde tydligt höga att det knäppte till ifrån pannrummet. I övrigt fungerar den precis som den ska, det är som att den själv inte vet om att fläkten har stannat för det kommer inga felmeddelanden av något slag och allt annat fungerar precis som det ska, det enda var att kompressorn gnällde över lågtryckslarm men det är väl inte så konstigt. Fläkten fungerar i reservläget så det är inget fel på motorn. Jag gissar att det antingen är en säkring eller något annat elfel, men jag hittar inga säkringar förutom huvudsäkringen.

Någon som har nån idé? :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 Fläkt dog vid blixtnedslag
« Svar #1 skrivet: 01 juli 2020, 10:16:54 »
Sitter en liten säkring på grundkortet (AA2) som man kan kontrollera. Man kan även kolla om den runda blå varistorn bredvid ser ok ut.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad henk2055

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 Fläkt dog vid blixtnedslag
« Svar #2 skrivet: 01 juli 2020, 10:54:09 »
Sitter en liten säkring på grundkortet (AA2) som man kan kontrollera. Man kan även kolla om den runda blå varistorn bredvid ser ok ut.

Tack! Jag mätte upp den lilla säkringen och den verkar OK. Kan heller inte se några synliga skador på kortet, men jag antar att något har hänt med kretskortet och att det måste bytas?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: F370 Fläkt dog vid blixtnedslag
« Svar #3 skrivet: 01 juli 2020, 12:19:45 »
Verkar som 370 är känslig för åska. Dotterns och några andra på hennes gata fick också problem efter blixtnedslag. deras grannes skickade ut hetvatten, de bytte vp. Dotterns slutade kompressorn fungera, de fick byta ett kort. Synbart fel var ett relä som hade bränt, men säkringarna var hela. Verkar kunna bli lite random-fel vid blixtnedslag i dessa pumpar. Gissar på något kort. Jag hade ringt https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/nibe-f370-cu-3x400v-066013.html och frågat, de är hjälpsamma.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3566
  • Karma +2/-0
SV: F370 Fläkt dog vid blixtnedslag
« Svar #4 skrivet: 01 juli 2020, 12:20:06 »
Det är en EC-fläkt, det finns ett kretskort i den också. Mät om det finns spänning till fläkten. Finns spänning så kanske du kan ta en snabbkik på kretskortet i fläkten, ser allt bra ut så kanske du får handla hel fläkt om inte mindre reservdelar finns.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!