Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur kopplar man in en volymtank?  (läst 25867 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Hur kopplar man in en volymtank?
« skrivet: 03 september 2010, 09:09:14 »
Hej. Jag har kommit över en bättre begagnad VV-beredere (Euronom exomin 75) - Tack Minime Thumbsup.
Nu funderar nu på kur jag kopplar in den som volym/knäpptank på bästa sätt.
Jag har iofs lite knäppningar i systemet efter VV-produktion, men det stör mig inte nämnvärt. Däremot har jag ganska många starter på VP för värmeproduktion (Iofs kanske inte det är så konstigt eftersom det inte har varit speciellt kallt den sista månaden).
Det primära sysftet är med andra ord att öka volymen på radiatorsystemet.

Jag har, som ni säker vet, en Bocsh CC160 (IVT 290/AW) med Rego800 som jag tänkte koppla in den på, men jag vet inte riktigt hur jag skall göra det på bästa sätt rent tekniskt...

För att använda den som knäpptank sÃ¥ är det ju uppenbart att den skall sitta före radiatorerna pÃ¥ framledningen. Men, om huvudsyftet är att ge VP'n mer vatten att jobba med, är det dÃ¥ bättre att sätta den pÃ¥ returen? Eller skall den sitta parallellt med rad-kretsen? MÃ¥ste man ha en separat cirkpump till tanken i sÃ¥ fall?  Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Om man sätter den pÃ¥ framledningen, skall man dÃ¥ flytta Regon's tempgivare T1 sÃ¥ att den sitter efter tanken?  Sc:,h

Dessutom måste jag placera VV-beredaren liggandes för att få plats med den. Men det borde väl inte ha nån större betydelse, eller?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34907
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #1 skrivet: 03 september 2010, 09:29:29 »
Jag skulle koppla den stående med vb in i toppen, och utloppet från volymtanken vidare till radiatorerna.
Var du har tempgivaren tror jag inte har någon betydelse, men får du fööör långa gångtider med volymtanken installerad kan du behöva minska ned värdet för hysteresen start/stopp.
Riktigt vad som händer när du lägger den kan jag inte säga, det beror lite på var anslutningarna verkligen mynnar i tanken (behöver inte vara mitt på), men rent prinipiellt kommer skiktningen i tanken att göra att du kommer att uppleva tanken som mindre om du lägger den, det varma vattnet kommer inte att ta lika lång tid på sig för att lämna volymtanken som om du har den stående.

En ritning över de nuvarande kopplingarna skulle kunna underlätta bättre svar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #2 skrivet: 03 september 2010, 10:25:35 »
Övre bilden. Du måste ha en cirk.pump till.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #3 skrivet: 03 september 2010, 10:40:33 »
Övre bilden. Du måste ha en cirk.pump till.


Men, på sidan före i manualen visar dom ju två exempel där tanken är seriekopplad med radiatorerna. Bildtexterna är i princip de samma, så det är svårt att veta varför man skall göra på det ena eller andra sättet...
« Senast ändrad: 03 september 2010, 10:42:19 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #4 skrivet: 03 september 2010, 10:53:42 »
En ritning över de nuvarande kopplingarna skulle kunna underlätta bättre svar.

SÃ¥ här är det kopplat i dag:  Thumbsup
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #5 skrivet: 03 september 2010, 11:38:50 »

Utgående från din CC160 ska gå till topp på tanken. Ut från tankens andra sida, toppanslutningen, går till en cirk.pump och vidare till elementen. Returen från elementen går till ett t-rör på framledningssidans nedre anslutning där t-rörets ena anslutning går till tanken den andra till CC 10 och mittanslutningen från elementen. Då påverkar detta inte din värmepump oavsett om den går fast eller flytande.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #6 skrivet: 03 september 2010, 13:19:36 »
Jag har flytande kond och inga termostater. Måste jag parallellkoppla och betala för en extra pump? Vad vinner man på parallell jämfört med seriell inkoppling?

Så här står det i Nibes UKV-manual under bilden med seriell inkoppling:
"I de fall då systemvolymen i värmesystemet är under 20 l/kW (värmepumpseffekt vid 7/45 °C) och/eller flödet i värmesystemet stryps okontrollerat installeras en UKV-tank (120) som volym- och flödesförhöjare."

Och så här står det vi bilden med parallell inkoppling:
"I de fall då systemvolymen i radiatorkretsen är under 20 l/kW (värmepumpseffekt vid 7/45 °C) och/eller radiatorflödet stryps okontrollerat installeras en UKV-tank (120) som volym- och flödesförhöjare."


Edit: Nu läste jag IVT's manual för deras volymtank. Enligt den behöver man bara parallelkoppla "när man önskar justera
temperaturen individuellt i alla rum med termostatventiler."


Med andra ord borde min simpla VVB funka.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #7 skrivet: 03 september 2010, 15:02:57 »

Nu köra jag en F2025 dockad mot gaspannan. Men jag har kopplat den som jag beskrev och har även en pump för denna. Totalt har jag bara 4 pumpar!
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #8 skrivet: 03 september 2010, 15:57:37 »
Ett problem i sammanhanget är att min 'tank' bara har två anslutningar, så jag kan bara köra seriellt.
Nästa fråga är vad som händer om man placerar tanken liggandes? 'Förlorar' man hela den volymen som hamnar ovanför anslutningarna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #9 skrivet: 03 september 2010, 22:54:28 »
Tjena!

Jag kommer koppla min i serie som ren volymförstorare med framledningen från pumpen in i toppen.
Det finns en annan ganska ny tråd som behandlar lite av samma fråga med lite info om olika sätten att koppla.

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #10 skrivet: 03 september 2010, 23:36:14 »
Kopplar du in den liggande kommer det inte funka alls bra, eftersom inlopp och utlopp kommer hamna på i det närmaste samma höjd.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #11 skrivet: 09 september 2010, 11:23:08 »
Hmm... Om jag skruvar bort elpatronen kanske jag kommer Ã¥t att 'bocka' VV-röret mot väggen pÃ¥ beredaren sÃ¥ att det hamnar sÃ¥ högt upp som möjligt när den ligger ner.  Sc:,h

Hur är det med offeranod i dessa beredare? Är det nåt man kan/bör byta?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #12 skrivet: 11 september 2010, 16:13:30 »
Nu har jag öppnat beredaren och kollat hur den ser ut invändigt. JAg bifogar ett par bilder....

VV-röret sitter rätt så nära kanten, så det borde gå bra att montera den liggandes. Möjligen kan man sätta en 90-graders böj på insidan av KV-anslutningen så att den mynnar närmare den motsatta sidan av tanken...
Eller vad tror experterna?  Sc:,h

Jag antar att den långa skruven som sitter på röret till elpatronen är den förbrukade offeranoden.
Är det bara att putsa upp ytan och skruva fast, t ex, en sån här istället:
http://www.jula.se/tackformad-zinkanod-137828 ?

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #13 skrivet: 11 september 2010, 17:10:06 »
Ska du ha den som volymtank lär det väl inte behövas offeranod
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #14 skrivet: 11 september 2010, 17:34:10 »
Ska du ha den som volymtank lär det väl inte behövas offeranod

Nej, vattnet lär vara ganska dött... Men, jag tänkte att det kanske är lika bra att stoppa dit en när man liksom ändå har öppnat upp prylarna.
Min gamla ack-tank dog läckagedöden. Förmodligen pga avsaknad av fungerande anod...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!