Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: hplp
« skrivet: 30 september 2007, 16:22:59 »

Skrivet av: ktm525
« skrivet: 30 september 2007, 01:47:40 »

Att vara saab "anhängare" är ungefär lika svårt som att hävda att nazisterna är/var solidariska,
med andra ord krävs det mycket lögner.
Är det bra att saab gör ett eget "styrsystem"? Bosch har ju gjort det rätt länge och lyckats rätt bra.
Är bakhjulsdrivna bilar traktorer? skulle vilja påstå att alla bilar som vi kan räkna som prestandabilar driver på bakhjulen.
Rost! Rost är ett svenskt problem.
Saab Volvo eller Toyota kan kvitta, det är impotenta
Skrivet av: messer
« skrivet: 30 september 2007, 01:21:32 »

hej

Min gamla Amazon av 1968 års modell hade galvade plåtar åtminstone i fronten.
Jag minns det för jag spolade bort färgen.

POLARN SITTER HÄR OCH SÄGER ATT DET HADE DOM REDAN 1965.

MVH
Messer
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 30 september 2007, 00:55:14 »

Antagligen är jag i fel topic, då jag inte kan nåt om gamla traktorer. Men en billig personbil som har allt, kanske kan va av intresse ändå.... Min nästa bil iaf: Hyundai Grandeur sida får Ni söka själv..

mvh humlan.

Inget ont om gamla eller nya traktorer nu, för i den här tråden stångar vi oss blodiga om svenska, tyska, franska och japanska bilar.  huvuddunk

 ;) ;) ;)
/Sune73
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 30 september 2007, 00:49:08 »

Jag vet inte om det ändrats nyligen, men annars är min åsikt att saab är ena riktiga rostburkar.

I begynnelsen, läs sjuttiotalet, brukade jag alternera mellan saab och volvo, och den sista saaben jag hade var en 1979 99 GLE. Den rostade i stort sett bort, och via ett par Chevy vans hamnade jag hos VAG.

Jag var rätt övertygad om att saab åtgärdat rostproblemen, men efter att ha sett hur dörrarna rostat bort på kompisars 9000, och så sent som för någon vecka sedan såg jag en av de sista 900:orna, innan de bytte namn till 9-3, och den var rostig överallt.

Hur kan det komma sig att en svensk biltillverkare fortfarande inte har lärt sig att rostskydda bilarna? T om Fiat är ju helgalvade idag.  :,v(

Volvo är ju helgalvad sedan lång tid, och såvitt jag vet är alla VW och audi det.

Saab var tidigare innovativa, men efter att ha sett avsaknaden av rostskydd, och hört hånskrattet när svärfar försökte köpa en 9000 med katalysator 1987, och fått till svar att "ingen vill ha en bil med katalysator", har jag fullständigt gett upp hoppet om saab. 1987 hade alla audi som såldes i sverige katalysator, och jag tror de flesta om inte alla volo likaså.

När kom saab med diesel? När kom de med fyrhjulsdrift? Och då räknar jag inte gamla Chevor och avdankade Subaru som saab.

Att påstå att Saab inte är innovativa är helt vansinnigt, lever du i en grotta i skogen? ^-^
Antar att du hört talas om begreppet etanol???

Jo det är ju väääldigt innovativt och en grej som saab var först med.  ::) Vad jag vet så har väl Ford varit tidigare ute med det, för att inte tala om alla bilar i Mexiko. Nej det är riktigt Saab var inte först med etanoldrift utan flexibiliteten - du kan tanka bensin eller etanol i samma tank och det funkar bra oavsett blandning.

Citera
Saab började med katalysatorer 1974 på 99:an, dom flesta tyckte väl om jag minns rätt att miljömedvetenhet och bilar inte hörde ihop 1987. Varför åker inte alla miljöbilar???? Vi har tack och lov fått en annan syn idag. Saab är vad jag vet enda biltillverkaren som tex gör ett eget motorstyrsystem, detta har givetvis många andra kopierat såklart.

Jo, de hade säkert katalysatorbilar eftersom de inte skulle fått sälja i USA annars. Det var ju knappast något som saab var särskilt tidiga med heller. Det jag retar mig på är att det det 13 år senare inte gick att köpa en sådan bil i sverige, medan andra leverantörer enbart sålde bilar med kat.

Saab 9000 gick att under modellår 1987 få med katalysator på svensk marknad! Såldes dessutom som tillbehörssats för bilar som ej hade det fabriksmonterat.

Ford har varit tidiga med att göra sina egna motorstyrsystem. Jag medger att saabs styrsystem med individuell kompressions/knacksensing per cylinder via jonisering av tändstiftsgapet är innovativt, men såvitt jag vet var det bara någon enstaka modell som hade det och det funkade väl sisådär? Jag ser ofta folk som köper saab tändmoduler när jag är till skroten. De flesta saabar har väl nåt Boschsystem?

Var Ford tidiga med det? Vad/när gjorde dom då? Har själv jobbat där för många år sedan. Det system som du nämner ovan med att mäta joniseringsspänningen via tändstiftet för att på så sätt "se" in i förbränningsrummet är än idag unikt. Detta kom 1988. En sak till är väl tex nackstödet som kraftigt minskar risken för whiplash, och nej det är inte ett tillval!

Citera
Förresten, var det inte Audi som hade krockskydd som tillval på -80-90 tal????

Audi hade sitt helt unika Procon-Ten, eller vad det hette, som var ett helt passivt krockskydd och som drog undan ratt och pedaler om motorn började tryckas bakåt. det är möjligt att det var tillval, men så var väl krockkuddar på de flesta bilar från den tiden?

Att ha passiv säkerhet som tillval är pinsamt, aktiv säkerhet är en möjlighet, ialla fall för barnfamiljer.

Citera
Att ha helgalvat är inte alltid en helt lyckad lösning på en bil, dock så är det jätte bra på på lyktstolpar och dyl. Men dom rostar också som du kanske sett!
För övrigt började Saab galva sina bilar 1992, när började Volvo?

Det verkar som Volvo började galva sina bilar 1986 och var helgalvade från 1989. Jag ser att saab verkar vara galvade efter 1994, grattis!

Tycker det "verkar" som Volvo började med det i början på 90 talet också, för det var på 740 lacken började lossna.
Citera
/Sune73
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 29 september 2007, 23:46:16 »

volvo började nog galva 740 1988.  i alla fall delvis på utsatta ställen som nederkanter på dörrar bagagelucka mm
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 29 september 2007, 21:09:34 »

Jag vet inte om det ändrats nyligen, men annars är min åsikt att saab är ena riktiga rostburkar.

I begynnelsen, läs sjuttiotalet, brukade jag alternera mellan saab och volvo, och den sista saaben jag hade var en 1979 99 GLE. Den rostade i stort sett bort, och via ett par Chevy vans hamnade jag hos VAG.

Jag var rätt övertygad om att saab åtgärdat rostproblemen, men efter att ha sett hur dörrarna rostat bort på kompisars 9000, och så sent som för någon vecka sedan såg jag en av de sista 900:orna, innan de bytte namn till 9-3, och den var rostig överallt.

Hur kan det komma sig att en svensk biltillverkare fortfarande inte har lärt sig att rostskydda bilarna? T om Fiat är ju helgalvade idag.  :,v(

Volvo är ju helgalvad sedan lång tid, och såvitt jag vet är alla VW och audi det.

Saab var tidigare innovativa, men efter att ha sett avsaknaden av rostskydd, och hört hånskrattet när svärfar försökte köpa en 9000 med katalysator 1987, och fått till svar att "ingen vill ha en bil med katalysator", har jag fullständigt gett upp hoppet om saab. 1987 hade alla audi som såldes i sverige katalysator, och jag tror de flesta om inte alla volo likaså.

När kom saab med diesel? När kom de med fyrhjulsdrift? Och då räknar jag inte gamla Chevor och avdankade Subaru som saab.

Att påstå att Saab inte är innovativa är helt vansinnigt, lever du i en grotta i skogen? ^-^
Antar att du hört talas om begreppet etanol???

Jo det är ju väääldigt innovativt och en grej som saab var först med.  ::) Vad jag vet så har väl Ford varit tidigare ute med det, för att inte tala om alla bilar i Mexiko.

Citera
Saab började med katalysatorer 1974 på 99:an, dom flesta tyckte väl om jag minns rätt att miljömedvetenhet och bilar inte hörde ihop 1987. Varför åker inte alla miljöbilar???? Vi har tack och lov fått en annan syn idag. Saab är vad jag vet enda biltillverkaren som tex gör ett eget motorstyrsystem, detta har givetvis många andra kopierat såklart.

Jo, de hade säkert katalysatorbilar eftersom de inte skulle fått sälja i USA annars. Det var ju knappast något som saab var särskilt tidiga med heller. Det jag retar mig på är att det det 13 år senare inte gick att köpa en sådan bil i sverige, medan andra leverantörer enbart sålde bilar med kat.

Ford har varit tidiga med att göra sina egna motorstyrsystem. Jag medger att saabs styrsystem med individuell kompressions/knacksensing per cylinder via jonisering av tändstiftsgapet är innovativt, men såvitt jag vet var det bara någon enstaka modell som hade det och det funkade väl sisådär? Jag ser ofta folk som köper saab tändmoduler när jag är till skroten. De flesta saabar har väl nåt Boschsystem?

Citera
Förresten, var det inte Audi som hade krockskydd som tillval på -80-90 tal????

Audi hade sitt helt unika Procon-Ten, eller vad det hette, som var ett helt passivt krockskydd och som drog undan ratt och pedaler om motorn började tryckas bakåt. det är möjligt att det var tillval, men så var väl krockkuddar på de flesta bilar från den tiden?
Citera
Att ha helgalvat är inte alltid en helt lyckad lösning på en bil, dock så är det jätte bra på på lyktstolpar och dyl. Men dom rostar också som du kanske sett!
För övrigt började Saab galva sina bilar 1992, när började Volvo?

Det verkar som Volvo började galva sina bilar 1986 och var helgalvade från 1989. Jag ser att saab verkar vara galvade efter 1994, grattis!
Citera
/Sune73
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 29 september 2007, 21:06:56 »

Antagligen är jag i fel topic, då jag inte kan nåt om gamla traktorer. Men en billig personbil som har allt, kanske kan va av intresse ändå.... Min nästa bil iaf: Hyundai Grandeur sida får Ni söka själv..

mvh humlan.
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 29 september 2007, 17:25:52 »

1997: 9-5 kommer först som sedan, börjar säljas 1998. Motorerna: 2,0t, 2,3t och 3,0t V6 (V6 kom 1999).

1998: Kombimodellen lanseras.

1999: Efterlängtade Aeroversionen släpps. Först med 230 hk. Även en

fullmatad V6 kallad Griffin kommer.

2001: Större fejslift. Ökad effekt i 2,3t och Aero. Premiär för dieselmotorer.

2003–2004: Aero får nytt ansikte. Särskiljer den mer från vanliga 9-5.


Ja ja gammalt är det 850 såldes fram till 1997 så de överlappar varandra vilket var poängen, Volvo är ju snart inne på sin tredje generation efter 850!

Inget ont menat, med Volvo uppfyller väl då koncernens lovordande:

EN NY FORD VART ANNAT ÅR


/Sune73
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 29 september 2007, 17:21:50 »

Jag vet inte om det ändrats nyligen, men annars är min åsikt att saab är ena riktiga rostburkar.

I begynnelsen, läs sjuttiotalet, brukade jag alternera mellan saab och volvo, och den sista saaben jag hade var en 1979 99 GLE. Den rostade i stort sett bort, och via ett par Chevy vans hamnade jag hos VAG.

Jag var rätt övertygad om att saab åtgärdat rostproblemen, men efter att ha sett hur dörrarna rostat bort på kompisars 9000, och så sent som för någon vecka sedan såg jag en av de sista 900:orna, innan de bytte namn till 9-3, och den var rostig överallt.

Hur kan det komma sig att en svensk biltillverkare fortfarande inte har lärt sig att rostskydda bilarna? T om Fiat är ju helgalvade idag.  :,v(

Volvo är ju helgalvad sedan lång tid, och såvitt jag vet är alla VW och audi det.

Saab var tidigare innovativa, men efter att ha sett avsaknaden av rostskydd, och hört hånskrattet när svärfar försökte köpa en 9000 med katalysator 1987, och fått till svar att "ingen vill ha en bil med katalysator", har jag fullständigt gett upp hoppet om saab. 1987 hade alla audi som såldes i sverige katalysator, och jag tror de flesta om inte alla volo likaså.

När kom saab med diesel? När kom de med fyrhjulsdrift? Och då räknar jag inte gamla Chevor och avdankade Subaru som saab.

Att påstå att Saab inte är innovativa är helt vansinnigt, lever du i en grotta i skogen? ^-^
Antar att du hört talas om begreppet etanol???
Saab började med katalysatorer 1974 på 99:an, dom flesta tyckte väl om jag minns rätt att miljömedvetenhet och bilar inte hörde ihop 1987. Varför åker inte alla miljöbilar???? Vi har tack och lov fått en annan syn idag. Saab är vad jag vet enda biltillverkaren som tex gör ett eget motorstyrsystem, detta har givetvis många andra kopierat såklart.

Förresten, var det inte Audi som hade krockskydd som tillval på -80-90 tal????

Att ha helgalvat är inte alltid en helt lyckad lösning på en bil, dock så är det jätte bra på på lyktstolpar och dyl. Men dom rostar också som du kanske sett!
För övrigt började Saab galva sina bilar 1992, när började Volvo?

/Sune73
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 29 september 2007, 17:06:47 »

Har en passat tdi -03 som rullat 12000 mil  har aldrig haft några mek problem däremot har jag lackat om en bakskärm för färgen flagade bort.  Har även några så kallade galvblåsor på bilen  men det är förlängd garati till 6 år på det. så det blir till att lämna in den för omlack igen huvuddunk. Om jag har förståt det rätt så har alla wag bilarna problem med lacken (dålig grunfärg som inte fäster på galvet). det som är dyrt på passat tdi är kamremsbyten som skall göras var 9000 mil på -03 (de nya går längre tror jag) annars en kanon bil som går billigt   0,6L milen blandad körning

Detta problem har alla, tyvärr. Det är det som digitalroberts arbetskamrat beskriver som rost.
Minsta hål i lacken, vatten och dyl kommer in till galven, tillslut är galven bortoxiderad och "rosten" börjar färga det brunt. "Helgalvad" som många beskriver som en helförsäkring är totalt fel....

/Sune73

/Sune73
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 29 september 2007, 16:40:58 »

Hej

Jag måste rätta till felaktigheterna i denna tråd.

Mike: Saab 9-5 konstruerades INTE samtidigt som 850, det var Saab 9000.
Eller rättare sagt Saab:s konstruktör började på Volvo i slutet på 80-talet.
Volvo hade ju aldrig byggt något framhjulsdrivet tidigare, det var ju bara traktorer som gällde.
Titta på tex framvagnsramen, jämför med en 9000 från 85-98 och en 850.
Jag tror att V70 har den fortfarande tom -06-07?

Saab 9-5 har många likheter med Opel Vectra -96-01, dock så har Saab på många sätt förändrat dessa. Vidare kom 9-5:an hösten 1997 som -98 års modell, 5d "kombi" & Aero 1999, facelift 2002 och inget annat.

Flera frågor besvaras gärna.

/Sune73
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 29 september 2007, 16:07:59 »

Har en passat tdi -03 som rullat 12000 mil  har aldrig haft några mek problem däremot har jag lackat om en bakskärm för färgen flagade bort.  Har även några så kallade galvblåsor på bilen  men det är förlängd garati till 6 år på det. så det blir till att lämna in den för omlack igen huvuddunk. Om jag har förståt det rätt så har alla wag bilarna problem med lacken (dålig grunfärg som inte fäster på galvet). det som är dyrt på passat tdi är kamremsbyten som skall göras var 9000 mil på -03 (de nya går längre tror jag) annars en kanon bil som går billigt   0,6L milen blandad körning
Skrivet av: puttrik
« skrivet: 29 september 2007, 14:17:48 »

Bilprovningen har mycket bra statistik på felfrekvens...

Jag har ca 30000 mil med 850, allt harfunkat utom framvagnen där mest allt rasar!

Nu åker jag en äldre 9-5, besiktade häromdagen. Framändan har inte samma problem som tex Volvo och Passat har haft/har enligt dom på bilprovningen.
Men tydligen gjordes nåt på Passat 2003, iom 2003 verkar dom bättre... rätta mig om jag har fel!?

Ok jag ska rätta dig ;), det var 2001 framvagnen ändrades i samband med faceliften.
Jag har haft erfarenhet av båda då jag har en passat från 2001 idag och hadde en från 99 före den.
99:an köptes vid 7200 mil och sålde ett år senare vid 10700mil, där imellan byttes 6st länkar i framvagnen(tur man har 35% på VAG huvuddunk).
01:an köptes vid 8400mil och står idag på 18400mil efter 2,5 år. På den har det bytts en länk i framvagnen.

Så passat mellan 1997 och 2000 ska man se upp med, om inte framvagnen är bytt redan(de nya är av annat material).
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 26 september 2007, 23:42:07 »

Volvo verkar ha lärt sig från misstagen med bla 740-serien, det gäller att inte tillverka FÖR bra bilar eftersom det är på eftermarknaden man tjänar pengar.

Detta med rost på Saab kan ju vara ett problem, en arbetskamrat hade en 9-5:a, -02 där bakluckan börjat rosta.
Men samtidigt säger flera Saab-ägare jag pratat med att dom inte har några som helst problem med rost  Sc:,h
Konsumentverket säger:
"Saab 9-5 har enligt Korrosionsinstitutet bland marknadens bästa rostskydd."  Sc:,h Sc:,h

Jag har en Audi A4 -96 så jag känner till detta med framvagnsproblem på Volkswagen  fiR:

Helt klart verkar ju Passat -03 blivit mycket bättre på det bilprovningen testar:
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 26 september 2007, 20:33:30 »

Bilprovningen har mycket bra statistik på felfrekvens...

Jag har ca 30000 mil med 850, allt harfunkat utom framvagnen där mest allt rasar!

Nu åker jag en äldre 9-5, besiktade häromdagen. Framändan har inte samma problem som tex Volvo och Passat har haft/har enligt dom på bilprovningen.
Men tydligen gjordes nåt på Passat 2003, iom 2003 verkar dom bättre... rätta mig om jag har fel!?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 26 september 2007, 19:24:29 »

Jag vet inte om det ändrats nyligen, men annars är min åsikt att saab är ena riktiga rostburkar.

I begynnelsen, läs sjuttiotalet, brukade jag alternera mellan saab och volvo, och den sista saaben jag hade var en 1979 99 GLE. Den rostade i stort sett bort, och via ett par Chevy vans hamnade jag hos VAG.

Jag var rätt övertygad om att saab åtgärdat rostproblemen, men efter att ha sett hur dörrarna rostat bort på kompisars 9000, och så sent som för någon vecka sedan såg jag en av de sista 900:orna, innan de bytte namn till 9-3, och den var rostig överallt.

Hur kan det komma sig att en svensk biltillverkare fortfarande inte har lärt sig att rostskydda bilarna? T om Fiat är ju helgalvade idag.  :,v(

Volvo är ju helgalvad sedan lång tid, och såvitt jag vet är alla VW och audi det.

Saab var tidigare innovativa, men efter att ha sett avsaknaden av rostskydd, och hört hånskrattet när svärfar försökte köpa en 9000 med katalysator 1987, och fått till svar att "ingen vill ha en bil med katalysator", har jag fullständigt gett upp hoppet om saab. 1987 hade alla audi som såldes i sverige katalysator, och jag tror de flesta om inte alla volo likaså.

När kom saab med diesel? När kom de med fyrhjulsdrift? Och då räknar jag inte gamla Chevor och avdankade Subaru som saab.
Skrivet av: ad
« skrivet: 26 september 2007, 19:05:18 »

Jag kör SAAB 9-5 sedan. Mitt incitament är att det är den säkraste bilen. Skulle något hända så är det en fördel, eller hur. Har tidigare kört Audi, Volvo och MB. Det jag saknar från Volvon är skramlet och knirret. Har inte haft något problem med Saab:en.
Har bekanta som kör Volvo. Bara problem med dem, kanske måndagsbilar.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 23 september 2007, 21:33:11 »

Bränsleförbrukningen för bilkostnad är inte alls så viktig som många tror, det är snarare miljösamvetet det gnager på.

En bil som drar 2dl mer per mil och 1500 mil per år kostar alltså 3500:- mer.
Skillnaden i andrahandsvärde från en modell till en annan kan däremot vara 10000-tals kronor på tre års sikt.
Servicekostnaderna skiljer också högst avsevärt mellan modeller.
Vissa har varit så fula att de sätter jättelånga intervall på 3000mil och ett ganska högt servicepris men begränsar även att det tidsmässigt skall vara max 12 månader mellan servicearna, det blir jättedyrt för den som kör som en normalbilist.

Vad gäller Toyotas 1.8 motor så skiljer det högst avsevärt mellan din Carina och dagens Avensis.
Jag hade en av de första avensis som kom och den hade samma 1.8 lean-burn motor som Carinan, en helt suverän motor som gick att köra under 0.50l/mil men tyvärr slutade de sälja den för att kunderna tyckte att den ryckte när den bytte blandningsförhållande.

Dagens Avensis är till att börja med en mycket tyngre bil, har en helt konventionell 1.8-motor och är tyvärr inte snålare än ngn annan i klassen så räkna med 0.8l/mil i blandat.
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 23 september 2007, 21:30:03 »

Helt klart är ju förbrukningen viktig i nuläget.
1.8-motorn ska dra 7,2 l/mil, 9-5:an 9,2 l/mil.
Total milkostnad under 7 års ägande, 1500 mil/år enligt konsumentverket:
Avensis: 26 kr/mil
9-5: 29 kr/mil
Skrivet av: Orcus
« skrivet: 23 september 2007, 19:40:12 »

Saab och Volvo drar ju ganska mycket bränsle, så kör man mycket så drar ju den kostnaden iväg rätt fort. speciellt nu när bensinpriserna ligger så högt.

Toyota Avensis av samma årsmodeller ska vad jag hört dra skapligt lite soppa.

Jag har en Toyota Carina E touring -97 med 1.8 motorn och den drar 0,68L/mil blandad körning, långkörning så om jag kör lagligt så kommer jag under 0,6 så gott som direkt.
Denna har 105hk och räcker gott och väl till för vanlig körning, dra släpvagn går bra men ska man dra husvagn så är den för klen.

1.8motorn som sitter i avensis är en nyare sorts motor men kan inte tänka mig att den ska dra mycket mer bränsle om den nu drar något mer...
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 23 september 2007, 14:01:45 »

Jag har använt kalkylprogrammet du länkade till på några v70 som finns till salu inom ca 7 mils radie.
Problemet är bara att v70 som är till salu ligger mycket över priserna enligt programmet medan 9-5 ligger en hel del under.
Om jag kunde få tag på en v70, -05:a som gått 7000 mil för 167 000:- så slår jag till direkt.
Närmaste volvohandlaren skulle ha 180 000:- för en -04 som gått över 8000mil.
9-5:orna ska de ha ca 145 000:- för hos saab-handlare så de ligger ju en del under prislistan. Argumentet till priset var att de behövde göra plats för senaste modellprogrammet - det vanliga när man kränger kassa bilar antar jag  :P.
Har varit inne på en Avensis men de finns knappt att få tag på i närheten, den enda jag sett skulle de ha 180 000:- för och det var en -04 som gått 9000 mil.

Skrivet av: Mike
« skrivet: 23 september 2007, 13:28:52 »

Egentligen skall du bara titta på hur andrahandsvärdet är på en bil eftersom det till 80% ungefär bestämmer vad kostnaden blir för bilen.

Titta på en V70 som har årsmodell och pris enligt ditt önskemål i tabell för bilpriser, ta sedan och lägg på antal år och mil du tänkt att ha den och titta i samma tabell vad priset på den är, mellanskillnaden är en grov uppskattning av din kostnad.

Gör likadant på en 9-5 och jämför...

2005 5000mil mot 2002 11000mil Saab 150hk ger tex skillnad 53000:- (rek pris på 2005 158000:-)
2005 7000mil mot 2002 13000mil Volvo 170hk ger 48000:- (rek pris på 2005 167000:-)

Det är alltså väldigt små skillnader så köp den bilen du vill ha istället, Saab tappar enormt mycket de första åren men sedan blir de alltså mer lika men fortfarande en fördel för Volvo. Det man kan misstänka är att Saab 9-5 skulle kunna bli iskall på marknaden pga sin ålder men det vet man aldrig.

http://www.automotorsport.se/bilpriser.asp

Ska du köra billigt kanske du skall titta på en Toyota Avensis istället eftersom den har klassens bästa andrahandsvärde.
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 23 september 2007, 13:07:10 »

Jo, 9-5:an börjar få några år på nacken men samtidigt har ju de flesta sjukdomar försvunnit då.
V70 har ju ett bra andrahandsvärde men nu så kan man köpa basutrustade classic-modeller för 229 000:- och detta bör väl påverka framtida andrahandsvärde.
Prisbilden häromkring är att det skiljer ca 20-30 tusen till 9-5:ans fördel och då har saaben-3-5000 färre mil på nacken och är ett år yngre.
Kamkedjan på saab är ju ingen nackdel heller så länge den håller.
Det enda man är säker på vad gäller bilköp är att man gör en dålig affär, tacka vet jag att köpa värmepump istället  :)

Skrivet av: Mike
« skrivet: 23 september 2007, 10:37:37 »

1997: 9-5 kommer först som sedan, börjar säljas 1998. Motorerna: 2,0t, 2,3t och 3,0t V6 (V6 kom 1999).

1998: Kombimodellen lanseras.

1999: Efterlängtade Aeroversionen släpps. Först med 230 hk. Även en

fullmatad V6 kallad Griffin kommer.

2001: Större fejslift. Ökad effekt i 2,3t och Aero. Premiär för dieselmotorer.

2003–2004: Aero får nytt ansikte. Särskiljer den mer från vanliga 9-5.

Ja ja gammalt är det 850 såldes fram till 1997 så de överlappar varandra vilket var poängen, Volvo är ju snart inne på sin tredje generation efter 850!
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 23 september 2007, 07:40:22 »

Köpa en bil som konstruerades samtidigt som Volvo 850?! Den är uråldrig.
Köp en Passat eller liknande mer modern bil istället.
Men visst andrahandsvärdet är ju lika dåligt som modellen är gammal så det kan vara ett bra köp ändå + att den faktiskt är väldigt säker.  ;)

När kom 850, -93? när kom 9-5, -98??  riktigt samma tid kanske det inte var..........
 huvuddunk
Skrivet av: Mike
« skrivet: 22 september 2007, 22:58:15 »

Köpa en bil som konstruerades samtidigt som Volvo 850?! Den är uråldrig.
Köp en Passat eller liknande mer modern bil istället.
Men visst andrahandsvärdet är ju lika dåligt som modellen är gammal så det kan vara ett bra köp ändå + att den faktiskt är väldigt säker.  ;)
Skrivet av: arild
« skrivet: 22 september 2007, 22:37:39 »

Jag vet inte hur -05:an är, prova att söka på www.stcs.nu.

Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 22 september 2007, 22:14:54 »

Vi behöver byta bil och egentligen så skulle jag helst vilja ha en V70 men de är ganska dyra häromkring.
Har hittat ett par Saab 9-5 SportCombi, en 2.0t och en 2,3t till hyfsade priser.
De är av årsmodell 2005 och har gått ca 5000 mil.
Jag känner till oil-sludge problemen som fanns på motorerna fram till 2003 samt att modellen är gammal.
Är det nån som känner till några problem med 2005:orna?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!