Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köldbärarflöde och COP  (läst 5525 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Köldbärarflöde och COP
« skrivet: 14 januari 2016, 10:38:36 »
Jag har ägnat en del av hösten och julhelgen åt att undersöka hur hastigheten på köldbärarpumpen påverkar värmepumpens COP. Resultaten redovisas i bifogade fil då det är besvärligt att göra snygga tabeller i ett vanligt inlägg.

Har man en modern elsnål cirkulationspump spelar köldbärarflödet inte så stor roll för COP. Däremot ökar pumpens effekt när deltaT minskar. Jag tror man kan hävda att har man en on/off-pump på 5-7 kW med en elsnål KB-pump och ett deltaT på högst 4 grader är allt gott och väl ur COP-synpunkt. Vill man ha högsta effekt ur pumpen bör man sikta på 3 grader.

En intressant detalj är att temperaturen pÃ¥ KBut är en bättre indikation pÃ¥ COP än KBin. LÃ¥g hastighet pÃ¥ köldbärarpumpen ökar temperaturen pÃ¥ KBin men sänker COP. 

Jag kan förstå att det kan finnas behov av varvtalsreglerade cirkulationspumpar på en inverterpump men att ha det på en on/off-pump verkar rätt meningslöst. Tidigare har jag gjort en studie på värmebärarsidan och där var det inte heller några större vinster att göra genom att ställa in optimalt deltaT. Frågan är om inte varvtalsreglerade cirkulationspumpar är mer en marknadsföringsgrej än något som en normal konsument har behov av. Att det har mer med marknadsföring att göra tycker jag styrks av att när de introducerades på marknaden var reklamen utformad så att man kunde få intrycket av att det var kompressorn som var varvtalsreglerad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Köldbärarflöde och COP
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2016, 11:16:24 »
 tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Köldbärarflöde och COP
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2016, 14:31:17 »
Daikin som ju är inverter kör kb pumpen på samma hastighet oberoende av kompressor frekvensen och det går ju det med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad egeninstallationkaninget

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köldbärarflöde och COP
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2016, 19:57:25 »
 tummenupp

Följdfråga:
Ponera att en typisk körning under Ã¥ret tar ca 34 min. För detta tar det 17min för köldbäraren att gÃ¥ ett varv innan KBin sjunker.  Mellan 17-34min sjunker Kbin 1,5C. För att minska att KB in sjunker sänker jag KB pump flödet till hälften dvs 1 varv tar 34min, vilken förbrukning 10 eller 19W motsvarar detta närmast?
Jag tror du förstår frågan?

Med Vänlig Hälsning

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Köldbärarflöde och COP
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2016, 21:57:26 »
Intressant läsning Roland  tummenupp

Använde en tÃ¥ngamperemeter pÃ¥ en av kompressorns faser för att göra liknande koll i höstas. 

KB pumpen gick i läge 3 sedan installationen, KB :dt: oftast exakt 3.0 grader vilket väl är optimalt.  Vred ned den till läge 2 och dÃ¥ ökade kompressorns strömförbrukning KB :dt: ökade till runt 4,6 grader . Läge 1 blev ännu värre, sÃ¥ det optimala var helt enkelt läge 3.


Den interna VB pumpen stod i läge 1 sedan installation 2009, har även extern cp som gÃ¥r i läge 3 med bypass intill.   VB :dt: med läge 1 lÃ¥g pÃ¥ runt 9-10 grader. 

Ökade till läge 2 och dÃ¥ sjönk kompressorns strömförbrukning samt  :dt: blev mellan 7-8 grader.  Provade även läge 3 men dÃ¥ blev det kortis i bypassen sÃ¥ VB skenade Sc:,h , sÃ¥ jag har lämnat den i läge 2.

Laddningen av varmvatten gÃ¥r snabbare nu, svÃ¥rt att säga nÃ¥t om uppvärmningen eftersom jag dränerade om huset i höstas och dÃ¥ satte utvändiga 10cm dränskivor. Driftstiderna för uppvärmning har minskat en hel del.  Lite surt att man kört i läge 1 i 6 Ã¥r utan att prova detta tidigare. :(


En fundering:

Min KB pump är en Wilo Top S25/7,5 och den tar 205 W i läge 3 ,  kan jag tjäna nÃ¥got pÃ¥ att ersätta den med en ekvivalent lÃ¥genergi variant?

Runt 2000 driftstimmar/Ã¥r 'a 205 W blir 410 kWh = c 500kr i elkostnad/Ã¥r. Hur mycket kan man spara pÃ¥ en lÃ¥genergipump ? 300kr/Ã¥r? Kostnad för en lÃ¥genergipump?   

 
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärarflöde och COP
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2016, 08:57:18 »
Min gamla köldbärarpump drog i 93 W, 125 W och 150 W för hastigheterna 1 till 3. Den nya drar i vad som enligt Wilo ska vara motsvarande hastigheter 19 W, 33 W och 44 W (48 W i max fart). Vad jag se i gamla mätresultat verkar deltaT för nya och gamla pumpen stämma överens så det finns anledning att tro på tillverkarens uppgift. Det som jag tycker är intressant är att gamla pumpen hade vad man skulle kunna kalla för hög tomgångsförbrukning.

Min nya köldbärarpump kostade lite över 2000 kr men den är för klen. Den klarar högst 6 m Vp.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärarflöde och COP
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2016, 09:01:17 »
Ponera att en typisk körning under Ã¥ret tar ca 34 min. För detta tar det 17min för köldbäraren att gÃ¥ ett varv innan KBin sjunker.  Mellan 17-34min sjunker Kbin 1,5C. För att minska att KB in sjunker sänker jag KB pump flödet till hälften dvs 1 varv tar 34min, vilken förbrukning 10 eller 19W motsvarar detta närmast?

Om KB-pumpen inställd på läge 2 eller 3 i utgångsläget tror jag man hamnar mitt i intervallet, så där 14-15 W.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad egeninstallationkaninget

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köldbärarflöde och COP
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2016, 16:54:26 »
Tack,
Så konclusionen skulle möjligen kunna vara att när man kör intermittent, dvs vår och höst kunde man köra på lägre flöde för att få upp KBin något , fast det kan bli ganska marginellt bättre.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: Köldbärarflöde och COP
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2016, 22:04:32 »
Jag har ägnat en del av hösten och julhelgen åt att undersöka hur hastigheten på köldbärarpumpen påverkar värmepumpens COP. Resultaten redovisas i bifogade fil då det är besvärligt att göra snygga tabeller i ett vanligt inlägg.

Har man en modern elsnål cirkulationspump spelar köldbärarflödet inte så stor roll för COP. Däremot ökar pumpens effekt när deltaT minskar. Jag tror man kan hävda att har man en on/off-pump på 5-7 kW med en elsnål KB-pump och ett deltaT på högst 4 grader är allt gott och väl ur COP-synpunkt. Vill man ha högsta effekt ur pumpen bör man sikta på 3 grader.

En intressant detalj är att temperaturen pÃ¥ KBut är en bättre indikation pÃ¥ COP än KBin. LÃ¥g hastighet pÃ¥ köldbärarpumpen ökar temperaturen pÃ¥ KBin men sänker COP. 

Jag kan förstå att det kan finnas behov av varvtalsreglerade cirkulationspumpar på en inverterpump men att ha det på en on/off-pump verkar rätt meningslöst. Tidigare har jag gjort en studie på värmebärarsidan och där var det inte heller några större vinster att göra genom att ställa in optimalt deltaT. Frågan är om inte varvtalsreglerade cirkulationspumpar är mer en marknadsföringsgrej än något som en normal konsument har behov av. Att det har mer med marknadsföring att göra tycker jag styrks av att när de introducerades på marknaden var reklamen utformad så att man kunde få intrycket av att det var kompressorn som var varvtalsreglerad.

jaa kan man tänka sig att tillverkarna har fullständigt kastat pengarna i sjön på att helt i onödan utveckla varvtalsstyrda cp till värmepumparna... vilka stollar!!!
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Köldbärarflöde och COP
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2016, 22:25:41 »
Stollarna är väl dom konsumenter som "köper" inte bara det, utan all reklam över huvud taget.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: Köldbärarflöde och COP
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2016, 22:53:33 »
Stollarna är väl dom konsumenter som "köper" inte bara det, utan all reklam över huvud taget.
ja,de som köper dessa pumpar kanske har tittat på de oberoende testresultat som finns att tillgå på bla energi myndighetens hemsida?
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Köldbärarflöde och COP
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2016, 00:51:24 »
Jag har nu haft -10 °C utomhus i flera dagar, VP går i princip 100% och jag har KB in -1 °C och ut -4 °C.
KB-CP går med lägsta hastighet. VB fram 41 och VB retur 33 °C.

Kan jag få högre VB-fram med en höjning av KB-CP hastighet (plocka mer energi ur berget) eller kommer en lägre KB temp att försämra COP så det blir ett nollsummespel?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Köldbärarflöde och COP
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2016, 08:56:49 »
Stollarna är väl dom konsumenter som "köper" inte bara det, utan all reklam över huvud taget.
Det finns vissa fördelar med variabel cp dels håller dom deltat lika oberoende av effekt på vp bra framförallt på inverter men sen håller den deltat ok även vid vv laddning och sen så (säkerställer) det rätt delta även om fel installatör varit på plats.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Köldbärarflöde och COP
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2016, 10:14:13 »
Men vilka är "stollarna? Knappast dom som har hittat ett "säljargument" som konsumenter "köper".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärarflöde och COP
« Svar #14 skrivet: 16 januari 2016, 10:23:45 »
Jag har nu haft -10 °C utomhus i flera dagar, VP går i princip 100% och jag har KB in -1 °C och ut -4 °C.
KB-CP går med lägsta hastighet. VB fram 41 och VB retur 33 °C.

Kan jag få högre VB-fram med en höjning av KB-CP hastighet (plocka mer energi ur berget) eller kommer en lägre KB temp att försämra COP så det blir ett nollsummespel?

Här på forumet skrivs det mest om temperaturen på ingående köldbärare, det är den som alltid används som referens. Av mina resultat att döma är det temperaturen på utgående köldbärare som är den intressanta. Den ska vara så hög som möjligt. Man kan få upp temperaturen på ingående köldbärare genom att sänka farten på cirkulationspumpen men det ger alltid lägre effekt och i de flesta fall lägre COP. Så det är inget bra mått att reglera efter. Det är utgående köldbärartemperatur som är den viktiga.

I det här fallet går köldbärarpumpen på lägsta fart. Högre fart kommer att ge högre utgående köldbärartemperatur och därmed högre värmeeffekt. Om det blir bättre COP beror på cirkulationspumpens elförbrukning. Är det en ensnål pump kommer COP säkert att öka något. Är det en gammaldags cirkulationspump är det svårt att säga vad som händer med COP.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!