Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell tråd CTC GSi-12  (läst 76088 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Vallemannen22

  • Gäst
Vallemannen22
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #120 skrivet: 30 oktober 2021, 14:11:46 »
Ok. Så du menar att den finns en risk att jag nu förstör eller inte får till en bra inställning med rumsgivaren inkopplad?
Verkar som CTC gjort ett onödigt svårreglerat och svårinatallerat.
Jag trodde bara jag enkelt kunde justera ner värdena sakta med någon dags skillnad och se om jag sakta men säkert kommer närmare börvärdet.

Utloggad en.knapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #121 skrivet: 30 oktober 2021, 18:12:23 »
Jag vet inte om det förstörs men konsensus mellan åldermännen här på forumet verkar vara att ställa in pumpen utan innegivare och sedan aktivera innegivaren. Orsaken ska vara att innegivaren bara ska kompensera för onormala tillfällen som solinstrålning eller annan värmekälla utöver det vanliga. Är grundinställningen på kurva/lutning rätt inställt så behöver styrsystemet bara göra små ändringar för att kompensera men är grundinställningen fel kanske man hamnar utanför vissa parametrar och får då en ostabil reglering.

Huruvida detta är ett faktiskt fenomen eller inte har jag inte fått klarhet i. Det finns många som bara kör på det installatören har ställt in och förlitar sig på innegivaren med bra resultat. Innegivaren ser ju faktiskt till att det inte skickas varmare vatten än att rumstemperaturen hålls på inställt värde (förutom på våra pumpar då :-)).

Jag tycker dock att det verkar vara en bra ide att ställa in rätt kurva utan innegivare och sedan aktivera givaren. I vårt fall så är det bara att ställa 0,7 grader lägre temp än vi vill ha det. Jag får även rätt temp på framledning enligt kurva/lutning på det sättet vilket är logiskt då kurvan är inställt att ge den innetempen (alltså i pumpen inställd innetemp plus 0,7 grader) vid inställd kurva/lutning.

Hoppas det klargjorde mitt tidigare inlägg :-)

Utloggad guess

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #122 skrivet: 06 december 2021, 15:51:52 »
Min pump som är ca 3 år sänker temperaturen mitt på dagen och jag vet inte varför
Den sänker ca 0,8 grader
Innan jag börjar att ändra i settings så undrar jag hur jag skall tänka i detta fallet.
Är det kurvjustering som skall ändras upp eller ned eller är det kurvlutning?
Jag har både en utvändig givare och en trådlös innegivare som är placerad där det är tänkt att vara varmast i huset.
Kurvlutning just nu är 51 och kurvjustering 6
Tacksam för råd och tips
Kan tillägga att temperaturen sänks både när det är plusgrader ute och som det är nu, -12 grader

Utloggad Jimp4n

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #123 skrivet: 07 januari 2022, 13:16:16 »
Någon mer som har problem med Myuplink? Har inte fått nya värden sen 3 januari och när jag ”refreshar” i appen så står det ”serverfel” i en ljusbrun gardin som dyker upp.

LÖST: myUplink hade ett serverproblem som de löste. Jag mailade dem och fick svar ett par dagar senare att problemet var löst. Oklart om det egentligen behövdes mailas.
« Senast ändrad: 11 januari 2022, 12:10:36 av Jimp4n »

patrikwa

  • Gäst
patrikwa
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #124 skrivet: 12 januari 2022, 08:22:32 »
Tjenare, jag har haft lite problem med vårat system vilket visade sig vara ett trasigt expansionskärl (trycket svajade mellan 0 - 2.5 bar under samma dag), har nu fått det bytt men tycker ändå att saker inte funkar som det ska. Jag har kört en fabriksåterställning för att säkerställa att jag inte trasslat bort mig helt i inställningarna när jag försökte få saker att fungera medan det trasiga expansionskärlet fortfarande satt där, samt luftat alla element efter nya expansionskärlet blev installerat, expansionskärlet har nu ett tryck runt 1.2-1.5 bar.

Så, det som jag upplever som konstigt/fel är att kompressorn får jobba stenhhårt mest hela tiden men lyckas ändå inte nå börvärdena på VS och VV samtidigt.
Senaste dagarna har det varit väldigt milt (runt 0) ute och ändå har jag kommit ner till pumpen och sett att kompressorn står på 100% och jobbar med att värma VV (hade inte använt VV på 2 dagar då typ) och tempen som listas var 58/50 (60).
Igår sänkte jag VV till 55 grader samt kurvlutningen till 45 och nu när jag skriver det här listats 54/50 (55) med kompressorn på 50 rpm, VS ser bra ut, framledning 41 (41) och retur 37.

Mitt problem är alltså med den andra siffran i VV, t.ex. 58/XX (60), ska den aldrig nå börvärdet den också? Efter vi duschat t.ex. hamnar siffrorna på typ 45/27 (60) å sen tar det drygt 1-2 dygn innan siffra 1 ens hamnar i närheten av börvärdet.
Är det här normalt eller kan det fortfarande vara nåt knas nånstans?
Tycker det är märkligt att den ska få kämpa så mycket när det inte ens är minusgrader ute.

Utloggad Ro88an

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Be happy!
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #125 skrivet: 07 februari 2022, 17:42:19 »
Hej,

Jag körde under vinter utan att nyttja el i pannan (dvs inställd på 0 kWh). Huset höll värmen och vi hade varmt i kranarna. Men nu har allt varmvatten i kranarna försvunnit, golvvärmen är fortfarande varm) och det går bar att få varmt i kranarna mha el.
Jag har luftat på alla sätt och vis men det verkade inte vara någon luft i systemet.

Så det fungerar nu normalt mha el, men inte utan.

Har ni någon idé om vad det kan bero på?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #126 skrivet: 09 februari 2022, 09:43:13 »
Vattnet värms ju av en värmeväxlare med cirkpump som startar när den känner flöde.
Låter som att cirkpumpen bara startar om du har elpatron aktiverad?
Har du micklat nåt med tidsstyrning, semesterinställningar, sommartemp, nattsänkning eller liknande som skulle kunna påverka hur detta styrs?
Eller har du ställt ned önskad tappvarmvattentemp? (Borde inte funka ens med elpatron i så fall...)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ro88an

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Be happy!
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #127 skrivet: 09 februari 2022, 21:47:25 »
Vattnet värms ju av en värmeväxlare med cirkpump som startar när den känner flöde.
Låter som att cirkpumpen bara startar om du har elpatron aktiverad?
Har du micklat nåt med tidsstyrning, semesterinställningar, sommartemp, nattsänkning eller liknande som skulle kunna påverka hur detta styrs?
Eller har du ställt ned önskad tappvarmvattentemp? (Borde inte funka ens med elpatron i så fall...)

Tack för svar.
Nej jag har inte petat på det där med semester/sommar/natt o.dyl. Endast haft varmvattnet på förhöjd Komfort (under lång tid).
Jag har inte heller bett om låg temperatur ... och som sagt så blev det direkt hett från att varit kallt när jag tillät elpatronen att jobba.

Elen ställer man ju in så att man först tillåter el för värmen och först då kan man tillåta ett eget kWh värde för varmvattnet. Kanske det innebär att varmvattnet nu värms utan värmeväxling utan direkt av elen. I så fall kanske jag har problem med pumpen för värmeväxlingen.
Men jag vet inte.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #128 skrivet: 10 februari 2022, 07:24:04 »
Det borde väl gå höra om den startar när du öppnar en vrmvattenkran?
Du kanske måste öppna fronten för att kunna lyssna om pumpen går.
Tror knappast att man KAN få varmvatten om cirkpumpen står still - men jag är inte 100% säker.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Inventor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #129 skrivet: 13 december 2022, 13:04:10 »
Har problem med att cirkulationspumpen stannar direkt när jag aktiverar extern värmekälla, EVK. Den externa shunten öppnar men pumpen går inte så allt blir bara varmt i värmepumpen och sen blir elementen kalla. Har köpte till ett kit som ska hantera detta, men det funkar inte.

Utloggad bowseer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • CTC GSI 12
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #130 skrivet: 14 december 2022, 12:43:59 »
Hej! Jag har fått alla dessa bifogade tre svaren från CTC ang delta t på radiatorkretsen. Jag har gamla radiatorer (installerade 1978) för högtemp och ingen golvvärme. Men man blir inte klokare av alla olika svar  :P

Utloggad Inventor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #131 skrivet: 17 december 2022, 09:22:00 »
En enkel fråga: i en gsi 12, vilken pump är det som benämns ”radiatorpump”? Var sitter den?
Jag får bara cirkulation i elementen vid drift med värmepumpen, när jag eldar i vedpanna kopplad som evk stannar cirkulationen.

ChristerAst

  • Gäst
ChristerAst
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #132 skrivet: 13 april 2023, 19:20:48 »
Hej!
Måste stämma av med er ägare av en GSI 612i.

Jag installerade den i nov/dec 2022 (med bergvärme), och det har bara varit problem med den sedan dess.
Det började med att något var fel, så den kunde inte köra på Bergvärmen, utan gick på el första tiden tills de fixade felet.
Sen är det så att varmvattnet tar slut efter en dusch! Det är inte varje gång men det händer ca en-tre ggn i veckan
De har varit här och bytt ut kretskort, shunt, skruvat åt plintar (felkod: 63), ändrat trycket i bälgen, gjort alla möjliga inställningar.

Har vi fått ett måndags-ex eller har ni andra med GSI612 samma problem med varmvatten och/eller "teknikstrul"?
Mvh
Christer

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #133 skrivet: 13 april 2023, 20:03:17 »
Varmvattnet är en felkonstruktion tyvärr.
Sänk laddpumpen till lägsta hastighet, förmodligen 15% är fortfarande minsta möjligt. Det blir något bättre då.
Sätta en extern beredare som du konfigurerar och laddar från värmepumpen är bättre än interna systemet.
Totalpris för bergvärmen ökade plötsligt 30k..

Tvångsstrypa flödet via tappvattenvärmeväxlaren kan mildra problemet lite, minns inte om det finns plats att sätta någon injusteringsventil. Med vilja går det hitta på något.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

ChristerAst

  • Gäst
ChristerAst
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #134 skrivet: 13 april 2023, 20:50:26 »
Tack för svar!
Förstår inte riktigt vad som menas med att "sänka laddpumpen" innebär.  :)
Är det på husvärmen el vatten/kran-värmen?

Vi har satt på snålspolande munstycke på duschen, på deras inrådan, men fortfarande samma problem.
Jag har hört av mig till CTC igen. De har tidigare haft sin tekniker på plats som har fixat och donat med inställningar, men fortfarande samma problem.

Känns sjukt att man betalar 100'+ och måste ändå köpa till en separat VVB för att få tillräckligt med VV.


Varmvattnet är en felkonstruktion tyvärr.
Sänk laddpumpen till lägsta hastighet, förmodligen 15% är fortfarande minsta möjligt. Det blir något bättre då.
Sätta en extern beredare som du konfigurerar och laddar från värmepumpen är bättre än interna systemet.
Totalpris för bergvärmen ökade plötsligt 30k..

Tvångsstrypa flödet via tappvattenvärmeväxlaren kan mildra problemet lite, minns inte om det finns plats att sätta någon injusteringsventil. Med vilja går det hitta på något.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!