Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: dÃ¥lig effekt frÃ¥n Julas 6 kw l/v värmepump  (läst 5120 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad akwiesla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
dålig effekt från Julas 6 kw l/v värmepump
« skrivet: 24 januari 2015, 00:16:18 »
Hej !
Jag köpte Julas 6 kw luft/vatten värmepump för ett par år sedan och monterade den själv.
Jag kopplade den mot radiatorsystemet via shunten på min vedpanna. När jag inte eldar ved så är shunten stängd så att värmepumpens värme går ut till radiatorerna direkt. Eldar jag med ved så reglerar jag shunten som vanligt och då stänger värmepumpen av sig när vattentemperaturen från pannan är högre.
Men jag får inte upp vattentemperaturn från vämepumpen till med än 38 grader.
Antingen har jag kopplat fel eller så är min pump ineffektiv.
Jag tycker att jag installerade rätt enligt instruktionen.
Ska jag byta pump och anlita en installatör ?

Med vänlig hälsning Åke

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: dålig effekt från Julas 6 kw l/v värmepump
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2015, 00:27:41 »
Har det alltid varit så eller har det försämrats med tiden ???

Man fÃ¥r kolla vad angivna kapacitet är mot för lufttemperatur - oftast är det +7 grader C och blir det kallare sÃ¥ sjunker kapaciteten ofta ganska mycket, och det är skillnad mellan modeller hur mycket denna reducering sker dÃ¥ det beror pÃ¥ kompressorns slagvolym samt om det är en inverter eller om det är en ON/OFF-kompressor, Ofta finns det kurvor i manualen/installationsanvisningar  över hur mycket effekt det kan ge vid olika temperaturer pÃ¥ luften utomhus.

är det en R410A-pump ??

L/L eller L/V VP straffas alltid av starkare kyla och kapaciteten går ner när behoven ökar.



« Senast ändrad: 24 januari 2015, 00:30:53 av xxargs »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: dålig effekt från Julas 6 kw l/v värmepump
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2015, 09:16:22 »
Den här "berömda" luft/vatten-värmepumpen har det skrivits mycket om på forumet, den har ju sålts under flera olika namn, inte bara Anslut, så därför finns information utspridd på många olika ställen. Titta i avdelningen http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=139.0 och i synnerhet i tråden http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=18500.0 .

I varje fall: Den använder R410A som kylmedium, och den är inverterstyrd. Det finns många anledningar till att sådana värmepumpar inte går så bra som de borde, t ex felmonterade tempgivare som kan leda till t ex att den inte avfrostar i tid, att den avfrostar för länge, eller att det tar tid innan den går upp i full effekt efter en avfrostning. Det har också förekommit felaktig kylmediefyllning från fabrik (antingen fel mängd kylmedium eller att det har funnits fukt kvar i systemet), samt kärvande fyrvägsventiler.
Till saken hör att de här värmepumparna verkar vara ovanligt känsliga för felaktig kylmediemängd, och att man inte kan lita hundraprocentigt på fyllningsuppgifterna på typskylten. För att bestämma lagom mängd kylmedium måste man göra fyllningen allteftersom under drift och iaktta tryck, temperaturer, strömförbrukning, frost på förångaren mm för att bestämma vad som är lagom. För att bedöma iakttagelserna måste man dessutom ta hänsyn till aktuellt väder (temp, luftfuktighet osv) och vilken vattentemperatur värmepumpen arbetar mot för tillfället.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: dålig effekt från Julas 6 kw l/v värmepump
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2015, 09:27:14 »
Det kan också vara så att allt fungerar som det ska göra men att radiatorerna vid 38 graders framledningstemperatur avger lika mycket värme som en perfekt fungerande pump kan ge vid aktuell utetemperatur. Då blir det inte högre framledningstemperatur än så. I och med att det är en vedpanna i huset blir det svårt att uppskatta husets värmebehov. Men värden på utetemperaturen i det aktuella fallet, uppvärmd boyta och byggnadsår och typ av hus (enplans, en och en halv) kan i alla fall ge en indikation på om allt är som det ska.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: dålig effekt från Julas 6 kw l/v värmepump
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2015, 09:07:54 »
Hej hade typ samma fel på min, då hade cirkulationpumpen (cp)pajat. Min cp var jätte varm. Finns en plug på CP skruva bort den, kan komma ganska mycket vatten, kolla om axeln rör sig när pumpen går.
Mvh Micke

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: dålig effekt från Julas 6 kw l/v värmepump
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2015, 09:43:12 »
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=55710.msg580035#msg580035

Här var min tråd jag har invest samma som jula.
/Micke

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: dålig effekt från Julas 6 kw l/v värmepump
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2015, 20:24:53 »
Som någon annan sa, har det alltid varit så?
Hur stort är huset?
När är det byggt?
Ombyggt ? (isolering/fönster)
Var är det beläget?
Fram / retur /ute temp när pumpen "stallar"
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad akwiesla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: dålig effekt från Julas 6 kw l/v värmepump
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2015, 23:33:03 »
Mitt hus är ca 90 m2 och byggt 1938 och jag har inte tilläggsisolerat med undantag för lite isolering över sågspånet på vinden. Huset har 2 våningar och halv källare och finns i Trosa kommun på landet.
Jag har en installerat en ack-tank pÃ¥ 750 liter men inte kopplat in den än. Blir det bättre om jag kopplar värmepumpen mot ack-tanken och kör ut värmen till elementen frÃ¥n en shunt pÃ¥ ack-tanken och samtidigt kör vedpannan mot ack-tanken ? AlltsÃ¥ jag kör bÃ¥de värmepumpen och vedpannan mot ack-tanken ? 

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: dålig effekt från Julas 6 kw l/v värmepump
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2015, 21:38:08 »
@akwiesla
ledsen för sent svar men jag har haft annat att göra.

Ok, 90m2 i planet eller totalt 90m2?
I Trosa (bor själv söder om Gnesta) och gammalt hus så gissa på 60W/m2 vid -20C. bara räkna så får du maxeffekt du behöver.
Sedan kan du "linjärt" "räkna" på värmebehovet om du tänker att vid ~+12C så är värmebehovet 0kW och vid -20C det du fick fram som maxvärde.
***OBS*** väldigt grovt höftat!!!

Vid vilken ute temp kom den bara upp i 38C och vad var  :dt: över pumpen dÃ¥ (vilken returtemp ifrÃ¥n raddarna).

Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!