Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepump pÃ¥ sommaren, vilken inställning är skonsammast?  (läst 825 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Limpan83

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.

Sommaren närmar sig och har funderat på hur jag ska ställa in min nya bergvärmepump. Modellen som jag har är en Nibe F1255-6. Hur ställer ni som har bergvärme av denna typ(inverter) in eran pump på sommaren? Vad jag har förstått mår dessa pumpar inte bra av långt uppehåll och heller inte bra av upprepade start/stopp. Just nu körs min pump konstant med relativt låg frekvens. Har kikat lite på "autolägesinställning" och "stopp av värme". Men om jag förstår det hela rätt så om man sätter pumpen på "stopp av värme" vid säg 15C, så kommer den att stänga av på dagen och kanske köra på natten. Detta blir en hel del start/stopp varje dag. Är det bättre att sätta "stopp av värme" högre, säg typ 23C? Så att den körs, men med en lägre frekvens även på sommaren och bara stänger av när det är som varmast. Eller är det bästa helt enkelt att den inte stänger av alls även på sommaren? Kör den på låg frekvens så är ju förbrukningen rätt försumbar också med tanke på att elpriserna är rätt låga just nu.
« Senast ändrad: 19 mars 2024, 20:25:37 av Limpan83 »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Med dom nya VP, så låt den vara när sommaren kommer. Den ska värma VV med. kan gå att ställa i sommarläge och då gör den bara VV. Annars inget att bry sig, allt sköter sig själv.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag har satt Stopp av värme på 18 C i fritidshuset med 12 h filtrering.
Principen är väl att nyare hus kräver lite lägre temp och värmetrögare system kan ha längre filtreringstid.
Att den startar 2-3 ggr per natt för att värma på huset är inget problem alls.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Själv har jag satt stopp av värmeproduktion vid 15C med 24h filtertid. D.v.s. när snittvärmen är över 15C över hela dygnet, stänger pannan ned sig totalt, endast elektronik igång. Detta pågår i flera månader med automatik.
Det innebär ju ändå att cirkulationspumpar m.m. motioneras några gånger / dygn vid varmvattenproduktion.

Tycker detta funkar mycket bra. När hösten kommer med fina soliga dagar kan nattemperaturen krypa ned en hel del, men då behöver inte värmen gå igång för att värmekurvan säger så. Skulle du köra med förslagsvis 23C för värmestopp, kommer värmepumpen förmodligen gå med ett antal start/stopp på natten vid 20Hz, för att du sedan konstaterar att när solen kommer blir det onödigt varmt. Hellre lite kylslaget på morgonen.

Sedan brukar man säga att start är nÃ¥got som sliter pÃ¥ elmotorer och förmodligen även pÃ¥ kompressorer. Jag skulle nog  vilja pÃ¥stÃ¥  att det är nyttigare att värmepumpen snurrar pÃ¥ med 20Hz nästan kontinuerligt, än att ha en lösning där den startar, kör 40% av tiden, och stannar 60% av tiden.  Se  detta med frekvensdrift och i det närmaste kontinuerlig drift under kall Ã¥rstid som nÃ¥got skonsamt och bra.


Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag kommer att stänga av värmen helt nu från typ april eller maj. Blir det kallt kör vi luftvärmepumpen som vi fick göra i början av veckan.
Varmvattnet görs som vanligt under natten. På F och S serien körs väl cirkulationspumparna emellanåt?
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det är ju samma cirkpump som snurrar vattnet till VVB som till huset så den kommer att gå.
Det som inte motioneras är växelventilen när den är i sommarläget.
Men denna typen (LK) har mindre benägenhet att krångla än de gamla honeywell.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!